• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • JoJosan
    Anonym (C) skrev 2016-02-21 02:04:33 följande:
    Åh, hoppas allt går bra!!

En fråga. Blödde du väldigt lite, som att det inte droppade som mens utan bara kom på toapappret? Eller var det mer?
    Först kom det bara på pappret. Men vi bestämde oss för att åka in. Vi har 50 minuter till BB. När vi kom fram var jag tvungen att vara liggandes. Då rann det som tusan.
    Det var moderkakan som började släppa. Är så glad att vi åkte in. Annars hade vi aldrig klarat det..

Än så länge är allt bra med den lille lille. Tur han var stor. Vägde 1153g.
  • Pell
    JoJosan skrev 2016-02-21 12:18:30 följande:
    Först kom det bara på pappret. Men vi bestämde oss för att åka in. Vi har 50 minuter till BB. När vi kom fram var jag tvungen att vara liggandes. Då rann det som tusan.
    Det var moderkakan som började släppa. Är så glad att vi åkte in. Annars hade vi aldrig klarat det..

Oj vad läskigt men tur att det ändå gick bra och att det fortsätter gå bra. Stort grattis!
  • Pell

Alltså foglossningar, gick hela dagen igår vilket resulterat i att jag inte kan röra mig idag. Har jag suttit still så är det som att allt låser sig och gör ont när jag väl ska upp från stolen. Det gjorde lite ont medans jag gick men efteråt........ Shit.

Nu nojjar mamma och sambon upp mig om att jag måste till bm för koll. Kan pyret komma för tidigt pga (misstänkt) foglossning. Vill inte bli sjukskriven, måste jobba en månad till (vill få ut föräldrapengen för storasyster)

• Cherryay
    Pell skrev 2016-02-21 16:23:56 följande:

Alltså foglossningar, gick hela dagen igår vilket resulterat i att jag inte kan röra mig idag. Har jag suttit still så är det som att allt låser sig och gör ont när jag väl ska upp från stolen. Det gjorde lite ont medans jag gick men efteråt........ Shit.

Nu nojjar mamma och sambon upp mig om att jag måste till bm för koll. Kan pyret komma för tidigt pga (misstänkt) foglossning. Vill inte bli sjukskriven, måste jobba en månad till (vill få ut föräldrapengen för storasyster)

Nej foglossning brukar inte leda till för tidig förlossning vad jag vet, då skulle jag vara väldigt i riskzonen och inte få röra mig alls :P Däremot sliter det ju på kroppen att ha konstant ont, och det kan bli så illa att man inte kan gå alls, inte ens med kryckor, och alltså måste sitta i rullstol. Bm kan inte göra något heller, mer än att skicka dig vidare till sjukgymnast som i din tur kan erbjuda foglossningsbälte och råd om hur man ska röra sig, kanske tens också som smärtlindring.
  • Pell
    Cherryay skrev 2016-02-21 17:31:51 följande:
    Nej foglossning brukar inte leda till för tidig förlossning vad jag vet, då skulle jag vara väldigt i riskzonen och inte få röra mig alls :P Däremot sliter det ju på kroppen att ha konstant ont, och det kan bli så illa att man inte kan gå alls, inte ens med kryckor, och alltså måste sitta i rullstol. Bm kan inte göra något heller, mer än att skicka dig vidare till sjukgymnast som i din tur kan erbjuda foglossningsbälte och råd om hur man ska röra sig, kanske tens också som smärtlindring.
    Låter lite bättre. Aj har du så mycket smärtor

Testade sånt bälten med storasyster (då gjorde ryggen ont) men det hjälpte inte. Nu är det mellan benen det gör ont så har svårt att tro att ett bälte ska hjälpa denna gång.
    Men måste kanske endå prata med bm.
  • TriciaN

Ni som fått beviljat GP och jobbar inom barnomsorgen vad skrev ni att ni hade för arbetsuppgifter och era fysiska belastningar?

• Pell
    TriciaN skrev 2016-02-22 09:58:27 följande:

Ni som fått beviljat GP och jobbar inom barnomsorgen vad skrev ni att ni hade för arbetsuppgifter och era fysiska belastningar?

Arbetsuppgifter? Skrev nog bara förskollärare (alternativt skrev jag ensam förskollärare) tror inte att jag fördjupade något i det, kan ha skrivit att det ingår städ på morgonen. Fysiska belastningar är lyft och lyft med vridning (upp och ner skötbord, stolar osv) upp och ner från golvet. Hastiga rörelser och sen kommer jag inte ihåg mer så skrev nog bara detta. Kanske påklädning. Förträngt det men det gick igenom så måste jubla blivit tillräckligt.

Tryckte på att alla situationer kan inte undvikas eller hinnas få hjälp med av kollegor då de kommer plötsligt.
  • Anonym (C)
    JoJosan skrev 2016-02-21 12:18:30 följande:

Vilken tur att ni åkte. Blir glad av att läsa att er pojke i dagsläget mår bra! Lycka till med allt!
  • Pell

67,5% gjord av graviditeten. Heja
    Denna gång är dock allt mycket jobbigare och jobbet är verkligen ansträngande, men åandrasidan kunde jag sist bara lägga mig och vila efter jobbet.. Inte fullt lika lätt med en 15månaders om vi säger så.

• SJLN
    Pell skrev 2016-02-24 21:03:01 följande:

67,5% gjord av graviditeten. Heja

Denna gång är dock allt mycket jobbigare och jobbet är verkligen ansträngande, men åandrasidan kunde jag sist bara lägga mig och vila efter jobbet.. Inte fullt lika lätt med en 15månaders om vi säger så.

66,8% här, skiljer inte många dagar mellan oss då jag kan ju ligga och slappa efter jobbet Tack och lov ^^ men på tisdag har jag en läkartid så får vi se om jag blir sjukskriven 25% för nu är det bra jobbigt... förstår att det är slitigt med en 15 månaders hemma