• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • SJLN
    Ruter skrev 2016-03-10 09:03:45 följande:

Hon sa typ att det låg ju lite lågt och att jag får en ny tid om tre veckor för koll igen. inget mera skulle göras då hade jag sjunkit från 12 till 97 på tre veckor. Ifrågasatte en massa varför de inte skulle kolla eller göra nåt mera då kashmir själv Jobbar som sjuksköterska på en avd där vi hanterar låga blodvärden dagligen.

Inga mer råd på vad jag skulle göra, har själv börjat tagit mer järntabletter sen någon vecka då jag känt mig trött , äter fortfarande folacin samt c-vitamin.

Tråkigt att du inte fick några råd på vad du ska göra för att få upp det igen men med tanke på vad du jobbar med har du väl rätt bra koll på det själv förhoppningsvis blir det ju bättre nu när du äter mer järntillskott.
  • HellGott
    Ruter skrev 2016-03-09 22:59:17 följande:

Hur går det för er andra med Hb värdet? Idag låg jag på 97 trots att jag ätit järntabletter sedan jag fick reda på att jag va gravid. Tycker det är lite lågt och är sjukt trött så vil bara sova.

Har alltid haft lågt värde men sedan jag blev gravid och började äta hemofer har värdet ökat från 103 till 122!
  • TriciaN

Finns inte mam latex nappar 0-6 månader att få tag i mer?? Har letat i säkert 7 livsmedel affärer nu finns bara silikon. Jag vill HA latex :)

• Ruter
    SJLN skrev 2016-03-10 18:09:42 följande:

Tråkigt att du inte fick några råd på vad du ska göra för att få upp det igen men med tanke på vad du jobbar med har du väl rätt bra koll på det själv förhoppningsvis blir det ju bättre nu när du äter mer järntillskott.

Jo vet ju lite mer då men känns konstigt att de inte följer det nå mera fick bara som svar att det inte var någon fara... Har sån Hb maskin på jobbet så tog ett nytt idag och låg då på 90 så hoppas det vänder uppåt snart.
  • SJLN

Idag har jag gjort några "test" för att se om jag väntar en pojke eller flicka. Nej jag tror inte att det fungerar, mest gjort det på kul

Enligt Maya-indianerna väntar jag en pojke, så även enligt den kinesiska kalendern, pendlande ring samt "skallmetoden". Men jag tror ändå att jag väntar en flicka.

Har ni andra kollat kön vid ultraljud? Och isåfall, stämmer några såna här grejer för er?

• Catstronaut
    Tänkte bara tipsa om att järntabletter som kommer från apoteket eller vanlig matbutik inte alltid fungerar lika bra på alla. Testa köpa naturliga tillskott från hälsokost. Sen ska man inte äta kalcium ihop med järn och c-vitamin, kalcium gör så att det blir svårare för tarmen att ta upp järnet. Jag vräker i mig apelsiner och äter 1000 mg c-vitamin ihop med 100 mg järn ( Niferax ) till frukost, så tar jag sånt som innehåller kalcium senare på dagen och har märkt skillnad på bara en vecka! Tar även färskpressad apelsinjuice med 100 mg järn till kvällsmat.

Mörk choklad eller ren kakao och apelsiner, högt järn och mycket c-vitamin ;)
    Köpte råa ekologiska kakaonibs som dessutom innehåller mycket kalcium om man får problem med magen när man äter järntillskott.  
  • Pell

Så att ära choklad är hälsosamt? På riktigt alltså? Kanske skulle ha ätit upp den jag fann i skåpet igår (är egentligen inte så mycket för mörk choklad men kan offra mig. Hehe)

• Cherryay
    SJLN skrev 2016-03-13 21:21:02 följande:

Idag har jag gjort några "test" för att se om jag väntar en pojke eller flicka. Nej jag tror inte att det fungerar, mest gjort det på kul

Enligt Maya-indianerna väntar jag en pojke, så även enligt den kinesiska kalendern, pendlande ring samt "skallmetoden". Men jag tror ändå att jag väntar en flicka.

Har ni andra kollat kön vid ultraljud? Och isåfall, stämmer några såna här grejer för er?

Vi ville veta vid rul men bebis ville inte avslöja sig denna gång så bara att gilla läget och vänta tills h*n kommer ut :P

Men både kinesiska kalendern och maya-indianerna stämmer på mina två tidigare barn, och om jag utgår ifrån dem med bebis i magen så väntar jag tydligen en tredje flicka :P har dock inte gjort några andra "test", men börjar bli riktigt nyfiken på vem som väntar där inne, sambon har dock sagt att det är en till flicka från start :P
  • Pell

Vad är det för "test" man kan göra?
    Jag är ganska säker på att det är en pojke denna gång. Alla andra verkar tro en till tjej.

• SJLN
    Pell skrev 2016-03-15 20:40:42 följande:

Vad är det för "test" man kan göra?

Jag är ganska säker på att det är en pojke denna gång. Alla andra verkar tro en till tjej.

Finns ju massor av skrönor.. till exempel är magen låg väntar du en pojk och är den hög väntar du en flicka. Är du sugen på salt och surt väntar du en pojk, sött en flicka. Blir din hy väldigt fin under graviditeten väntar du en pojk, får du sämre hy väntar du en flicka för hon stjäl din skönhet. Hjärtljud på 150 eller mer betyder flicka och under pojke.

Sen ska man kunna ta sitt kiss och blanda med bikarbonat, blir det sukmmit, bubbligt eller fräser så är det en pojk, händer inget alls är det en flicka.

Inget av detta stämmer såklart men det kan ju vara lite roligt ändå.