• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • Pell
    SJLN skrev 2016-02-10 17:01:54 följande:

Jag är ju beräknad i slutet av maj så fodrad mössa känns lite overkill. Jag tänkte försöka hitta någon stickad overall/sparkdräkt, det plus filt och mössa bör väl vara tillräckligt även de lite kyliga dagarna i juni? Fast det kan ju vara så olika varmt från år till år också.. svårt det där.

Jag också (25/5) ibland är ju maj jättebra men så ibland svinkall... Galet svårt
  • Cherryay
    Pell skrev 2016-02-10 14:52:43 följande:

Hur kommer ni klä bebis för utevistelse (sova vagn/åka bil ja ni fattar) känns som fleeceoverallen dottern hade (november) kommer bli för varm för vill ju ha filt i vagnen. Och så klart vanliga kläder men något måste väl på över? Plus vantar och mössa och tjocksockar/tossor såklart men fleecefodrsd mössa... Är det to much också?

Fick ju barn 14 maj förra året, och vi körde med vanliga kläder, alltså långärmad body+trikåbyxa och tunn bomullsmössa och tunna bomullsvantar. Filt i vagnen och i babyskyddet. De ska ju helst inte ha på sig ytterkläder i babyskyddet pga säkerhetsrisken.

Förra året var det iofs varmt men det är lätt att man klär på de små för mycket, framförallt i vagnen där de ligger mer skyddat än man kanske tror, och därför också varmare.
  • Snelson
    SJLN skrev 2016-02-08 15:14:32 följande:

Jag ska till barnmorskan och mäta sf mm. för första gången imorgon så återkommer med mitt mått då.

Men kan övervikt påverka sf-måttet? Alltså kan det bli missvisande? Någon som vet?

Jag frågade min bm sist om magens form/storlek innan man blev gravid påverkade sf måttet ochdet gjorde det inte. Det är ju livmodern man mäter och inte magen i sig.
  • SJLN
    Snelson skrev 2016-02-10 19:29:47 följande:

Jag frågade min bm sist om magens form/storlek innan man blev gravid påverkade sf måttet ochdet gjorde det inte. Det är ju livmodern man mäter och inte magen i sig.

Ja jag frågade min BM nu igår när jag var där, hon sa att det i vissa fall kan påverka lite men att det inte spelar någon roll egentligen. För det är kurvan man är ute efter i första hand. Men man skulle vara ganska gravt överviktig för att det skulle påverka nämnvärt.
  • Pell

Hur går det för er?
    Här är det fruktansvärt jobbigt att jobba. Fysiskt jobbigt liksom. Längtar till graviditetspenningen men måste jobba lite längre än från när den är godkänd pga att få föräldrapengen för storasyster. Tur tiden går rätt fort. Himlar bara 3månader kvar (typ) innan det är dags.

• Nummer tre

Hej!
    Här går det bra när jag väl är på jobbet, men eftersom man sover så dåligt så är man ju helt slut på morgonen och när man kommer hem. Tur de andra barnen är lite större och sköter så mycket själva! Jag planerar att jobba till en vecka innan BF dvs 10 veckor till.. Tur det är två lov under de 10 veckorna!

• SJLN

Här flyter det på rätt bra, men det är väldigt jobbigt på jobbet just nu. Framförallt psykiskt. Barnmorskan tyckte jag skulle sjukskrivas 25% men jag avvaktar lite och ser om det blir bättre först. Annars är tanken att jag jobbar till en vecka före BF Tack och lov tycker jag inte det är så jobbigt att vänta. Har typ inte fattat att det är en bebis som ska ut sen ^^

• Pell
    Nummer tre skrev 2016-02-16 12:08:33 följande:

Hej!
    Här går det bra när jag väl är på jobbet, men eftersom man sover så dåligt så är man ju helt slut på morgonen och när man kommer hem. Tur de andra barnen är lite större och sköter så mycket själva! Jag planerar att jobba till en vecka innan BF dvs 10 veckor till.. Tur det är två lov under de 10 veckorna!

Oj 10v till.. Men så var jag tvungen att räkna hur många jag hade kvar... 9st veckor blev det visst. Synd att jag inte har sport och påsklov på jobbet. Eller ja. Får se om jag kan ta ut någon semesterdag.

Storasyster har fått nattskräck (har jag googlat mig fram till) så vi vaknar lite titt som tätt numera om nätterna.. Yey
  • Nummer tre
    Pell skrev 2016-02-16 12:17:59 följande:
    Oj 10v till.. Men så var jag tvungen att räkna hur många jag hade kvar... 9st veckor blev det visst. Synd att jag inte har sport och påsklov på jobbet. Eller ja. Får se om jag kan ta ut någon semesterdag.

Storasyster har fått nattskräck (har jag googlat mig fram till) så vi vaknar lite titt som tätt numera om nätterna.. Yey
    Jag har 20 arbetsdagar kvar där jag jobbar själv. Sen kommer min vikarie och vi jobbar då 19 arbetsdagar tillsammans . Känns skönt för då kan man varva ner lite sista tiden och behöver inte ha dåligt samvete ifall man behöver vara hemma någon dag.