• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Nmg

Okey, jag som inte använder tampong hihi så det va lite nervöst men den gick in.

stajlish skrev 2015-12-06 19:38:53 följande:

Jag har inte använt den hylsan, går lika bra utan, tyckte den såg så kantig ut som du säger. Man gör bara som med en tampong, enkelt! Jag har inte haft några symptom av trötthet av Lutinusen! =) Hoppas du slipper med!

• irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-06 19:23:11 följande:

Ja precis jag provade med hylsan gick väl OK. Ska ge det en chans imorgon oxå få se. Tyckte det va väldigt svårt att veta hur långt inna man kan sätta den. Om man råkar sätta den lite längre in än den ska så borde väl de oxå funka? Den utsöndras ju? När fick du biverkningar av den?Efter första? Jag är så "tacksam" att jag bara ska ta de i två veckor istället för tre som vissa verkar ha.

Jag vet inte riktigt när jag började känna av den faktiskt.... Det värsta jag har märkt av den har nog varit ömhet i brösten som gjort det svårt att sova osv. Men det är ändå hanterbart. 
    Längre in är bättre än längre ut, mycket av den kommer ändå komma kladdandes i retur så....
    Nmg skrev 2015-12-06 19:42:48 följande:

Villa tider tar ni lutinus? Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra.jag tänkte ta ca kl 7 på morgonen och sen kl 14 och sen kl 21. Är det ok? Sköterskan på kliniken sa att det inte är så exakt med tiderna men att man ska ha ungefär lika många timmar emellan. Hur gör ni på helgerna? Då brukar jag sova till 8:30, kan man ta första då och med 7 Tim

Mellanrum ta resterande under dagen eller ska man behöva gå upp samma tid då oxå?

Jag tar ungefär 06-14-22 eftersom de tiderna passar mitt schema bäst. Har larm på mobilen för den på eftermiddagen för då är jag ofta upptagen med annat och risken är stor att man glömmer. 

Men det jag har hört är att man tar en när man vaknar, en innan man somnar och en ungefär mittemellan. Jag går upp ungefär samma tid på helgen så jag har följt i princip samma tider ändå, så jag vet inte hur de andra har gjort med det....

• Emrony
    hope88 skrev 2015-12-06 19:02:43 följande:
    Vad härligt att du är ruvare nu =) Å toppen med en till frysen också!!! Woho =) Håller tummarna stenhårt!!
    Jaa det känns konstigt faktiskt, allt har ändå gått så fort. Tar en dag i taget nu och ska vila och ta hand om mig själv. Och hoppas att det är en liten rackare som vill hänga kvar där inne :)
    Nmg skrev 2015-12-06 17:11:58 följande:

Va roligt! När har du test datum? Fick du något till frysen oxå? Håller tummar och tår 

Fick testdatum 19 december och en blastocyst till frysen. ja nu är det till att hoppas och hålla tummarna! :)
    Hoppas att lutinus går lika bra att ta för dig som det varit för mig.
  • Iskristall
    hope88 skrev 2015-12-06 19:04:19 följande:

Hoppas verkligen allt går bra imorgon Iskristall! Håller tummarna! =) Hoppas du också kan få sova lit inatt! Vilken tid ska ni vara där?

Kram

Tack!

Vi ska vara där 7.30. Trodde jag skulle få lite sovmorgon, men nä, fick första tiden istället haha Men då får vi det ju gjort som min sambo säger

Kram
  • Iskristall

Nmg: Lycka till med Lutinus! Ja är väl inte lika viktigt att ta dem exakta tider som det var med sprutorna. Det är ju ändå 3 gånger om dagen, så det lär inte vara nån fara, med nån timme eller 2 hit eller dit. Även om man ska försöka ta dem någorlunda samma tid.

• Lotten
    Nmg skrev 2015-12-06 18:25:40 följande:

Jasså blir man trött av den?. Jag ska ta min första ikväll.

Läste att en biverkning kan va att man känner sig utmattad. Sen vet jag inte om jag påverkats av allt det här med ivf. Kanske spänningar o så. Men jag tror det är Lutinus.
  • Lotten
    hope88 skrev 2015-12-06 19:05:48 följande:

Jag tror du kommer ruva från och med imorgon Lotten :) Spännande!

Ja! Hoppas :)
    Sen kommer den långa väntan. Men samtidigt är det inte så lång tid kvar till testdag iaf. Ska koncentrera mig på träning och kost fram tills dess :)
  • stajlish
    Nmg skrev 2015-12-06 19:42:48 följande:

Villa tider tar ni lutinus? Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra.jag tänkte ta ca kl 7 på morgonen och sen kl 14 och sen kl 21. Är det ok? Sköterskan på kliniken sa att det inte är så exakt med tiderna men att man ska ha ungefär lika många timmar emellan. Hur gör ni på helgerna? Då brukar jag sova till 8:30, kan man ta första då och med 7 Tim

Mellanrum ta resterande under dagen eller ska man behöva gå upp samma tid då oxå?

Precis, som tur är, är de inte lika noga som med sprutor och spray osv.. men jag brukar ta när jag vaknar, sen ca 7-8 timmar efter det o sen samma igen.. på helgerna blir första senare, jag ställer inte klockan tidigare för o ta den :D
  • Nmg

Ok va bra att man slipper kliva upp tidigare då

stajlish skrev 2015-12-06 22:13:29 följande:

Precis, som tur är, är de inte lika noga som med sprutor och spray osv.. men jag brukar ta när jag vaknar, sen ca 7-8 timmar efter det o sen samma igen.. på helgerna blir första senare, jag ställer inte klockan tidigare för o ta den :D

• Nmg

Är det vanligt att må illa redan efter 2 tabletter av lutinus? Igår kväll nör jag tog första fick jag jätte ont i magen efter några timmar. Imorse tog jag en tablett och så började jag må superilla och lite yr nästan så jag kände att jag skulle vara hemma idag. Då har jag varit hemma 1 sjuktillfälle på på 4 år så det

Måste va illa om jag är hemma. Funderar på att ringa idag och begära ut gel istället, vet inte om det är samma biverkningar men jag slipper hålla på 3 ggr om dagen i alla fall

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november