• MASolokvist

Super den här mamman?!

Det här hände idag på lillens förskola, observera att det är tisdag inte ens mitt i veckan. Man känner ju till de andra barnas föräldrar lite grann, så just den här mamman vet jag är ensamstående med 2 små. Plus att hon är arbetssökande så båda hennes små har 15-timmars vecka.

In kommer hon i kapprummet med en klirrande kasse! Det var en flaska vin och något mer som klirrade. Så ler hon lite jäktat, man märker ju om någon inte riktigt är bekväm. Det var inte första gången detta händer!

För det första; jag tycker inte sprit hör hemma på förskolan, ens om flaskorna är i kassar. Det ger helt fel signaler till barnen. Stackars hennes ungar tänker jag.

Sen, att detta händer igen. Det är faktiskt inte ens mitt i veckan. Jag tyckte hela situationen blev väldigt trängd. Kan inte riktigt släppa det där, om hon kanske har problem med drickandet. Super hon en tisdagkväll? Fattar hon inte att det är olämpligt att dra in vin och öl på förskolan!

• Svar på tråden Super den här mamman?!
  • K med lilla E

Om hon dessutom är arbetssökande så kan hon väl få dricka en flaska vin en tisdagkväll? Gör ju inget om hon är lite bakis då en onsdag eftersom hon inte ska gå till jobbet, det är väl trevligt om kan passa på innan hon får ett jobb att ta sig ett par goda glas vin även en vardagskväll Skål

• Hanna F
    Hannah76 skrev 2015-11-25 17:07:08 följande:

Vad spelar det för roll vilken dag i veckan man handlar från systemet? Och varför spelar det roll vilken dagg man intar alkohol?

Man ska enbart handla sprit på Fredagen och supa sen det borde ju alla veta nä skämtar bara som du säger varför spelar dagen roll man dricker i kväll blir det vin till bonde söker fru inhandlade i dagGlad
    Hanna fartdåren persson
  • MASolokvist

Det är precis det här jag tänker skulle kunna vara problematiken. Exakt det du påtalar, att det gör ju inget om hon skulle vara lite bakis på onsdagen! Skulle det verkligen inte? Som arbetssökande nej, men som förälder jo. Som människa, definitivt. Det är exakt den typen av normaliserande skitsnack kring alkoholdrickande som är ett rejält samhällsproblem. Och det verkar vara väldigt utbrett.

Ordet dömande börjar förresten bli lite uttjatat nu. Jag förstår att många tycker jag lägger mig i andras förehavanden. Att visa oro över en medmänniskas mående tycker inte jag är fel. Dömande kan ni vara som dömer mig.

Sen står jag fast vid att flaskorna inte bör stå på golvet i barnens kapprum. Lika lite som man lämnar ett paket cigaretter framme, i barnens synfält.

K med lilla E skrev 2015-11-25 17:20:34 följande:

Om hon dessutom är arbetssökande så kan hon väl få dricka en flaska vin en tisdagkväll? Gör ju inget om hon är lite bakis då en onsdag eftersom hon inte ska gå till jobbet, det är väl trevligt om kan passa på innan hon får ett jobb att ta sig ett par goda glas vin även en vardagskväll 

• K med lilla E
    MASolokvist skrev 2015-11-25 18:14:02 följande:

Det är precis det här jag tänker skulle kunna vara problematiken. Exakt det du påtalar, att det gör ju inget om hon skulle vara lite bakis på onsdagen! Skulle det verkligen inte? Som arbetssökande nej, men som förälder jo. Som människa, definitivt. Det är exakt den typen av normaliserande skitsnack kring alkoholdrickande som är ett rejält samhällsproblem. Och det verkar vara väldigt utbrett.

Ordet dömande börjar förresten bli lite uttjatat nu. Jag förstår att många tycker jag lägger mig i andras förehavanden. Att visa oro över en medmänniskas mående tycker inte jag är fel. Dömande kan ni vara som dömer mig.

Sen står jag fast vid att flaskorna inte bör stå på golvet i barnens kapprum. Lika lite som man lämnar ett paket cigaretter framme, i barnens synfält.

Herregud, du borde verkligen ta en valium och lugna ner dig lite. Flaskor i hallen på dagis,vare sig det är alkohol i dem eller inte, är inget alls som ungarna far illa av. Jag lovar dig..

Cig kan också lämnas inom synhåll så länge de inte är inom räckhåll.
  • K med lilla E
    Hanna F skrev 2015-11-25 17:20:58 följande:
    Man ska enbart handla sprit på Fredagen och supa sen det borde ju alla veta nä skämtar bara som du säger varför spelar dagen roll man dricker i kväll blir det vin till bonde söker fru inhandlade i dagGlad
    Mysigt, skål Skål
  • soccermum01

Du menar att du inte dömer och att du är "orolig" TS. Ser ingenstans att du ens har pratat med henne.
    Du dömmer henne utifrån att hon ser jäktad och skyldig ut.
    Jag skulle nog också se jäktad och skyldig ut om jag mötte dig den perfekta mamman i kapprummet.
    Du kanske ska prova att prata med henne innan du lägger ut en tråd om att hon säkert är full......

• Brumma

Men om man inte har en osund relation till alkohol så är ju en flaska vin inget negativt eller positivt för barnet. Det är förmodligen ganska neutralt. .

Varför kan barn inte få se ett par cigaretter?

Jag håller med om att man inte bör vara bakis när man har barnen hemma. Men man blir inte bakom av att ta ett glas vin.

En fråga - är hela Frankrikes befolkning alkoholister? Anser du att de super?
  • gold34

Men vart ska hon enligt dig ställa flaskorna om hon kommer direkt med buss till förskolan för att lämna/hämta barnet?

Tänker du göra en Soc anmälan efter att du så nyfiken kollade in vad det var för flaskor?
  • Hanna F
    K med lilla E skrev 2015-11-25 18:24:28 följande:
    Mysigt, skål Skål
    Eller hur skål på dig med
    Hanna fartdåren persson
  • fkh
    MASolokvist skrev 2015-11-24 22:24:18 följande:

Av alla inlägg hittills är det okej att ta in kassar från systemet på dagis. Jo, jag tror inte barn ska utsättas för alkohol, odrucken i flaskor eller uppdrucken. Jag gör inte det själv och tycker andra bör respektera att alla kanske inte vill låta sina barn utsättas för det.

Kassar från systembolaget är sjukt fula. Jag skulle aldrig skicka med en sån kasse till förskolan, och jag har förresten ingen sån heller.

Jag måste fråga.. På vilket sätt utgör alkoholen någon fara om den ligger i en oöppnad flaska som den vuxne bär i en kasse?

Är det utseendet på kassarna du motsätter dig? Hade det varit okej om mamman burit vinflarran i en kasse vars design föll dig bättre i smaken?
Svar på tråden Super den här mamman?!