• MASolokvist

Super den här mamman?!

Det här hände idag på lillens förskola, observera att det är tisdag inte ens mitt i veckan. Man känner ju till de andra barnas föräldrar lite grann, så just den här mamman vet jag är ensamstående med 2 små. Plus att hon är arbetssökande så båda hennes små har 15-timmars vecka.

In kommer hon i kapprummet med en klirrande kasse! Det var en flaska vin och något mer som klirrade. Så ler hon lite jäktat, man märker ju om någon inte riktigt är bekväm. Det var inte första gången detta händer!

För det första; jag tycker inte sprit hör hemma på förskolan, ens om flaskorna är i kassar. Det ger helt fel signaler till barnen. Stackars hennes ungar tänker jag.

Sen, att detta händer igen. Det är faktiskt inte ens mitt i veckan. Jag tyckte hela situationen blev väldigt trängd. Kan inte riktigt släppa det där, om hon kanske har problem med drickandet. Super hon en tisdagkväll? Fattar hon inte att det är olämpligt att dra in vin och öl på förskolan!

• Svar på tråden Super den här mamman?!
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-11-25 19:43:19 följande:

Jag dricker oftast ett tredjedels glas vin. Sedan är jag nöjd - men det är gott att ta ibland.

Sammanlagt dricker jag kanske 4-5 glas vin om året. Max.. Då räknar jag in ngt extra glas på nyår tex..

Klart det är ok att dricka på en vardag så länge man inte blir påverkad av det eller gör det varje dag.

Eftersom du har dessa tankarna så kan man ju misstänka att du är en av de som inte klarar av att "bara" dricka ett glas vin? Har du svårt för att dricka alkoholhaltiga drycker utan att bli full?

Du vet - de flesta vuxna människor dricker inte för att bli fulla utan för att det är gott med ett glas vin till maten..

Min man kan ta bara en whiskey oxå. Eller bara en öl.

Faktum är att de få gånger vi "dricker" blir det nästan alltid max ett glas. Så är det för de flesta jag känner.

Så - hur kommer det sig att du har sådan osund syn på människors alkoholvanor? Är det för att du själv har problem eller för att du umgås med människor som inte klarar av alkoholen?

Undrar fortfarande vad du anser om Frankrikes befolkning?

Sorry - missade ditt sista stycke :)

Du verkar som sagt ha ett osunt förhållande till alkohol..

Det du nog behöver förstå är att alla inte har samma problem med alkoholen som du tycks ha/tro att man har..
  • MASolokvist

Anmäla vad till vad?

Tråden handlar inte om soc eller anmälningar av något slag. Du skriver nog i fel tråd.

gold34 skrev 2015-11-25 19:38:39 följande:

Och vad tenker du göra nu då?

Anmäääla?

• gold34
    MASolokvist skrev 2015-11-25 20:04:49 följande:

Anmäla vad till vad?

Tråden handlar inte om soc eller anmälningar av något slag. Du skriver nog i fel tråd.

Jag förstår inte ditt syfte med tråden?

Hur ska någon av oss här i tråden som inte ens har träffat mamman veta om hon super?
  • gold34
    Aikido skrev 2015-11-25 19:10:58 följande:

Finns mycket man kan bekymra sig över om man resonerar som TS.

Hade mamman haft en påse blomjord med sig hade hon antagligen odlat Cannabis.

Godis, sockerberoende.

Apotekspåse, beroende av smärtstillande och sömntabletter.

Matkasse från Lidl, osunt ekonomisk.

Listan kan göras lång.

• K med lilla E

TS jag tror det finns påsar i tyg som typ är indelad i fack inuti som man kan ställa flaskor i, där klirrar det inte och det skriker inte SYSTEMBOLAGET om den, kanske du kan sticka till den här mamman en sådan påse så ditt barn inte får  men för livet nästa gång Solig

• glutten
    MASolokvist skrev 2015-11-25 19:32:05 följande:

Hm. Det luktar försvar bland era inlägg. Klart det blir besvärande att tänka sig att det inte skulle vara okej att dricka en vardag, om man själv sysslar med det.

Sen tycker jag det är optimistiskt, snacket om ETT glas vin. Hur troligt är det?

Att ha föräldrar som är alkoholpåverkade är alltid negativt för barn. Bakfulla föräldrar agerar inte heller helt normalt tror jag.

Ja, fransmän är riktiga småsuputer tycker jag. Och deras "vin till maten" har indoktrinerat vårt samhälle. Blivit accepterat som något belevat som förgyller maten. Fy fan för vin helt enkelt. Sur och giftig saft.

Varför får man inte dricka en vanlig vardag? Får man dricka när det är helg? Hur mycket får man dricka? Får man dricka själv? Får man dricka tillsammans med en kompis? Berätta gärna.
  • Maramina
    MASolokvist skrev 2015-11-25 19:32:05 följande:

Hm. Det luktar försvar bland era inlägg. Klart det blir besvärande att tänka sig att det inte skulle vara okej att dricka en vardag, om man själv sysslar med det.

Sen tycker jag det är optimistiskt, snacket om ETT glas vin. Hur troligt är det?

Att ha föräldrar som är alkoholpåverkade är alltid negativt för barn. Bakfulla föräldrar agerar inte heller helt normalt tror jag.

Ja, fransmän är riktiga småsuputer tycker jag. Och deras "vin till maten" har indoktrinerat vårt samhälle. Blivit accepterat som något belevat som förgyller maten. Fy fan för vin helt enkelt. Sur och giftig saft.

De flesta gånger jag har varit på Systembolaget har det varit mitt i veckan för att slippa köa med alla andra. Sist jag köpte något var nog i augusti/september och då köpte jag fem flaskor sammanlagt. En var whiskyflaska som jag skulle ge bort i present, en var en flaska med alkoholfritt vin och resterande tre var halvflaskor som fortfarande står orörda i skafferiet. Gången innan jag handlade var bara någon vecka tidigare och det var nog också mitt i veckan och då köpte jag tre flaskor. Tre flaskor som vi skulle ha på helgen när vi fick gäster på middag. En flaska har vi fortfarande kvar, och då var vi ändå sex vuxna som tog vin till maten. Så du tycker TS att jag är suput och har ett riskfyllt förhållande till alkohol?

Jag förstår att du är orolig och vill bara väl, men just därför ska du vara försiktig med att dra förhastade slutsatser för de kan skada mer än göra nytta. Du vet inte vad det var hon hade i påsen, när det skulle intas och vem det var som skulle ha det. Det kan ha varit några flaskor alkoholfritt vin. Det kan vara så att hon hade köpt dom för att ha hemma ifall det skulle bli läge med vännerna att ta var sitt glas. Du vet ingenting. Så är du orolig och bryr dig om så tar du nästa gång du ser att hon har klirrande glas i en kasse så frågar du vänligt och på ett skämtsamt sätt om hon ska ha middagsbjudning eller något. Utifrån hennes svar kan du sedan komma fram till om hon har problem eller inte
  • Bertram

Men hon kanske bara skulle göra en fisksoppa med lite vin i? Systemet är ju öppet på tisdagar just för att man ska kunna handla på tisdagar?

Jag är uppväxt med en alkoholberoende förälder. Är man beroende av alkohol så gömmer man, smusslar, ljuger, har dåliga ursäkter etc, man bär definitivt inte in synliga påsar på dagis, för man vill inte bli påkommen. Så funkar en alkoholist. Själv är jag nykterist, för jag vill inte riskera att bli beroende (Det ligger genetiskt) Men struntar väl i om någon väljer att dricka ett glas vin på en tisdag (eller hälla det i fisksoppan) Hon kanske dricker ramlösa på lördagen istället.

Folk ger ju gudbevars vinflaskor i present till dagisfröknarna!

• MASolokvist

Det är en bra idé. Jag ser ju tyvärr inte just denna mamma särskilt ofta. Hennes barn går ju bara 15 h.

Men nästa gång så ska jag prata mer med henne.

Maramina skrev 2015-11-25 20:38:10 följande:

Jag förstår att du är orolig och vill bara väl, men just därför ska du vara försiktig med att dra förhastade slutsatser för de kan skada mer än göra nytta. Du vet inte vad det var hon hade i påsen, när det skulle intas och vem det var som skulle ha det. Det kan ha varit några flaskor alkoholfritt vin. Det kan vara så att hon hade köpt dom för att ha hemma ifall det skulle bli läge med vännerna att ta var sitt glas. Du vet ingenting. Så är du orolig och bryr dig om så tar du nästa gång du ser att hon har klirrande glas i en kasse så frågar du vänligt och på ett skämtsamt sätt om hon ska ha middagsbjudning eller något. Utifrån hennes svar kan du sedan komma fram till om hon har problem eller inte

• glutten
    MASolokvist skrev 2015-11-25 20:59:42 följande:

Det är en bra idé. Jag ser ju tyvärr inte just denna mamma särskilt ofta. Hennes barn går ju bara 15 h.

Men nästa gång så ska jag prata mer med henne.

Vad skulle du göra om du mot all förmodan fick RIMLIGA skäl att anta att hon missbrukar alkohol (notera MISSbrukar, vilket skiljer sig från brukar)? Skulle du sätta dig med henne och fråga om det finna något du kan göra för att hjälpa?
Svar på tråden Super den här mamman?!