MASolokvist skrev 2015-11-25 19:32:05 följande:
Hm. Det luktar försvar bland era inlägg. Klart det blir besvärande att tänka sig att det inte skulle vara okej att dricka en vardag, om man själv sysslar med det.
Sen tycker jag det är optimistiskt, snacket om ETT glas vin. Hur troligt är det?
Att ha föräldrar som är alkoholpåverkade är alltid negativt för barn. Bakfulla föräldrar agerar inte heller helt normalt tror jag.
Ja, fransmän är riktiga småsuputer tycker jag. Och deras "vin till maten" har indoktrinerat vårt samhälle. Blivit accepterat som något belevat som förgyller maten. Fy fan för vin helt enkelt. Sur och giftig saft.
De flesta gånger jag har varit på Systembolaget har det varit mitt i veckan för att slippa köa med alla andra. Sist jag köpte något var nog i augusti/september och då köpte jag fem flaskor sammanlagt. En var whiskyflaska som jag skulle ge bort i present, en var en flaska med alkoholfritt vin och resterande tre var halvflaskor som fortfarande står orörda i skafferiet. Gången innan jag handlade var bara någon vecka tidigare och det var nog också mitt i veckan och då köpte jag tre flaskor. Tre flaskor som vi skulle ha på helgen när vi fick gäster på middag. En flaska har vi fortfarande kvar, och då var vi ändå sex vuxna som tog vin till maten. Så du tycker TS att jag är suput och har ett riskfyllt förhållande till alkohol?
Jag förstår att du är orolig och vill bara väl, men just därför ska du vara försiktig med att dra förhastade slutsatser för de kan skada mer än göra nytta. Du vet inte vad det var hon hade i påsen, när det skulle intas och vem det var som skulle ha det. Det kan ha varit några flaskor alkoholfritt vin. Det kan vara så att hon hade köpt dom för att ha hemma ifall det skulle bli läge med vännerna att ta var sitt glas. Du vet ingenting. Så är du orolig och bryr dig om så tar du nästa gång du ser att hon har klirrande glas i en kasse så frågar du vänligt och på ett skämtsamt sätt om hon ska ha middagsbjudning eller något. Utifrån hennes svar kan du sedan komma fram till om hon har problem eller inte