• MASolokvist

Super den här mamman?!

Det här hände idag på lillens förskola, observera att det är tisdag inte ens mitt i veckan. Man känner ju till de andra barnas föräldrar lite grann, så just den här mamman vet jag är ensamstående med 2 små. Plus att hon är arbetssökande så båda hennes små har 15-timmars vecka.

In kommer hon i kapprummet med en klirrande kasse! Det var en flaska vin och något mer som klirrade. Så ler hon lite jäktat, man märker ju om någon inte riktigt är bekväm. Det var inte första gången detta händer!

För det första; jag tycker inte sprit hör hemma på förskolan, ens om flaskorna är i kassar. Det ger helt fel signaler till barnen. Stackars hennes ungar tänker jag.

Sen, att detta händer igen. Det är faktiskt inte ens mitt i veckan. Jag tyckte hela situationen blev väldigt trängd. Kan inte riktigt släppa det där, om hon kanske har problem med drickandet. Super hon en tisdagkväll? Fattar hon inte att det är olämpligt att dra in vin och öl på förskolan!

• Svar på tråden Super den här mamman?!
  • Annapanna888

Min mamma super - på riktigt. Jag är vuxen och hon började med det när jag redan flyttat hemmifrån men i alla fall. Hon skulle aldrig komma på tanken att gå omkring med sin sprit i kassar från systemet, hon har dem inrullade i tidningar i sin tygkasse hon har med sig överallt. 100% klirrfritt och till synes oantastligt, men full som en alika blir hon ju i alla fall.

Om nu den där mamman skulle behöva hjälp så behöver hon sannerligen inte hjälp från en så självrättfärdig och självgod människa som du, TS.

• Cosd

Håller med dig TS. Bäst vi ändrar systembolagets öppettider så att det bara går att handla på fredagar och lördagar. Endast då ska man ju supa sig aspackad. Dricka lite på vardagen? ajjabajja!! Alkohol är endast till för berusning.

• Virriga Vera
    MASolokvist skrev 2015-11-24 21:51:53 följande:

För det första; jag tycker inte sprit hör hemma på förskolan, ens om flaskorna är i kassar. Det ger helt fel signaler till barnen. Stackars hennes ungar tänker jag.

Sen, att detta händer igen. Det är faktiskt inte ens mitt i veckan. Jag tyckte hela situationen blev väldigt trängd. Kan inte riktigt släppa det där, om hon kanske har problem med drickandet. Super hon en tisdagkväll? Fattar hon inte att det är olämpligt att dra in vin och öl på förskolan!

Jag skulle bli mer orolig för de barn som förstod och tog illa vid sig av de klirrande påsarna, än att mamman har handlat på systemet en vardag.

När jag handlar på systemet så gör jag det så gott som alltid mitt iveckan, jag är öppen med mina påsar och skulle ALDRIG få för mig att gömma undan dem. Det är när man gömmer och smyger man har problem.
  • Rani

Min erfarenhet och kunskap säger mig att missbrukare för sitt bästa för att följa sitt missbruk. Inte gör de in på förskolan med klirrande kassar. Hon skulle säker bara höra som folk gör mest och köpa hem ett par flaskor vin. Att alkohol inte gör hemma på förskolan på det sätt som du beskriver blir ju bara tramsigt. Folk gör väl runt med cigg, mediciner och allt möjligt som inte är lämpligt för barn. Klart de måste få hämta sina barn på förskolan.

• Virriga Vera
    MASolokvist skrev 2015-11-25 21:25:24 följande:

Man antar inte om en person har alkoholproblem. Det är inte rätt att anta saker om andra oavsett vad det gäller. Däremot kan man misstänka att någon har problem. Då behöver man prata med den personen och säga att man är beredd att hjälpa till. Sen är det upp till den individen att ta emot hjälp eller ej. Oavsett vad det gäller.

Till den som undrade vad tråden handlade om, så är det just detta. Att inte se förbi människor. Jag tycker det är skrämmande att de flesta inlägg här signalerar: Sköt dig själv och skit i andra!

Inte konstigt att halva befolkningen knaprar piller och självmedicinerar sin ångest med alkohol.

Om en vilt främmande människa hade konfronterat mig på dagis ang mina alkoholvanor hade jag blivit skogstokig. Jag dricker väldigt måttligt, men när jag dricker gör jag det vilken dag i veckan som jag tycker att det smakar gott. Jag handlar ofta på systemet, för att vi ofta har folk hemma och det bjuds på både vin, öl och starksprit då.
  • gold34
    Virriga Vera skrev 2015-11-26 00:15:43 följande:

Om en vilt främmande människa hade konfronterat mig på dagis ang mina alkoholvanor hade jag blivit skogstokig. Jag dricker väldigt måttligt, men när jag dricker gör jag det vilken dag i veckan som jag tycker att det smakar gott. Jag handlar ofta på systemet, för att vi ofta har folk hemma och det bjuds på både vin, öl och starksprit då.

• Livsglädje

Snälla TS!
    Det finns så mycket annat i denna värld att oroa sig för. Än ensamstående mammor som råkar komma till dagis en vardag med en påse från Systembolaget.

För troligtvis enligt dina fördomar! Så ska denna stackars mamma stilla sin ångest med att vara en ensamstående mamma med att i sin ensamhet dricka ett par flaskor vin.

En ensamstående mamma kan ju bara inte gå till systemet en vardag för att göra ett alkoholhaltigt inköp till helgen. För att ha tillhands för en middagsbjudning.
    För hon är ju en ensamstående mamma som typ aldrig har barnvakt, så att hon för en gång skull en lördag eller varför inte en onsdag ???? kan ha ta sig ett par glas i goda vänners lag.

Och vet du vad, kära TS så gör det inte henne till en sämre mamma om hon råkar ta sig ett glas rött en vanlig tisdag utan varken barnvakt eller i goda vänners lag.

• Frontline
    Brumma skrev 2015-11-25 15:12:07 följande:
    Jag köper juletid glögg (kokar förövrigt glöggen så alkoholen försvinner - så du inte får för dig att jag "super"

Du är medveten att det inte räcker med att bara koka upp glöggen för att alkoholen ska försvinna va? Du får koka glöggen bra länge innan alkoholen försvinner, å andra sidan kokas mycket av vattnet bort så istället blir det mer koncentrerat.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • MonkeyBusiness
    Frontline skrev 2015-11-26 03:57:57 följande:

Du är medveten att det inte räcker med att bara koka upp glöggen för att alkoholen ska försvinna va? Du får koka glöggen bra länge innan alkoholen försvinner, å andra sidan kokas mycket av vattnet bort så istället blir det mer koncentrerat.
    Det finns dessutom alkoholfri glögg att köpa.
    Du vet att jag har rätt. =)
  • Mandel
    MASolokvist skrev 2015-11-24 22:24:18 följande:

Av alla inlägg hittills är det okej att ta in kassar från systemet på dagis. Jo, jag tror inte barn ska utsättas för alkohol, odrucken i flaskor eller uppdrucken. Jag gör inte det själv och tycker andra bör respektera att alla kanske inte vill låta sina barn utsättas för det.

Kassar från systembolaget är sjukt fula. Jag skulle aldrig skicka med en sån kasse till förskolan, och jag har förresten ingen sån heller.

Fast hur många barn i förskoleålder vet att det är just en systembolagspåse och att det är just alkohol i den?

Hon kan ju lika gärna ha fått två flaskor hemkokt saft av en arbetskamrat som hon tar hem och inte vill lämna kvar utanför dörren när hon går in för att hämta sitt barn.

Jag dricker knappt alkohol och jag skulle inte bära in den på förskolan, men det kan ju ha att göra med att jag åker bil och inte går eller åker buss och behöver bära omkring på det jag ev fått eller handlat. Alla är ju inte som jag som tur är!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Super den här mamman?!