• MASolokvist

Super den här mamman?!

Det här hände idag på lillens förskola, observera att det är tisdag inte ens mitt i veckan. Man känner ju till de andra barnas föräldrar lite grann, så just den här mamman vet jag är ensamstående med 2 små. Plus att hon är arbetssökande så båda hennes små har 15-timmars vecka.

In kommer hon i kapprummet med en klirrande kasse! Det var en flaska vin och något mer som klirrade. Så ler hon lite jäktat, man märker ju om någon inte riktigt är bekväm. Det var inte första gången detta händer!

För det första; jag tycker inte sprit hör hemma på förskolan, ens om flaskorna är i kassar. Det ger helt fel signaler till barnen. Stackars hennes ungar tänker jag.

Sen, att detta händer igen. Det är faktiskt inte ens mitt i veckan. Jag tyckte hela situationen blev väldigt trängd. Kan inte riktigt släppa det där, om hon kanske har problem med drickandet. Super hon en tisdagkväll? Fattar hon inte att det är olämpligt att dra in vin och öl på förskolan!

• Svar på tråden Super den här mamman?!
  • viseversa

OMG du verkar vara en extremt dömande och obehaglig människa ts. Hon kanske skulle ha till helgens middag? Hon kanske ska gr bort i present? Hon kanske bara hade tid att springa in på bolaget just idag innan hon hämtade barnen? Vad fan vet du?! Men jag tror nästan denna tråd är ett påhitt.

• MASolokvist

Av alla inlägg hittills är det okej att ta in kassar från systemet på dagis. Jo, jag tror inte barn ska utsättas för alkohol, odrucken i flaskor eller uppdrucken. Jag gör inte det själv och tycker andra bör respektera att alla kanske inte vill låta sina barn utsättas för det.

Kassar från systembolaget är sjukt fula. Jag skulle aldrig skicka med en sån kasse till förskolan, och jag har förresten ingen sån heller.

• MASolokvist

Så fan heller är det påhitt!

Lika gärna som alla försonande fantasier som bjuds på, om att hon köpt ut åt nån anhörig, inte kunde handla nån annan dag, ville slippa kö - så är det lika troligt att hon super på vardagar i sin ensamhet. För visst är det så folk gör oavsett om de ha små barn att ta hand om eller ej. Koppla av genom att unna sig en öl eller ett glas vin.

Men det är också så typiskt att försvara att folk dricker. När som helst och hur som helst.

Jag ska prata med henne om det skulle hända fler gånger. Tvärtom mot att döma, så är jag bekymrad. Både för henne och barnen. Verkar som om många här inte bryr sig om de ser något som verkar vara ett problem.

viseversa skrev 2015-11-24 22:22:31 följande:

OMG du verkar vara en extremt dömande och obehaglig människa ts. Hon kanske skulle ha till helgens middag? Hon kanske ska gr bort i present? Hon kanske bara hade tid att springa in på bolaget just idag innan hon hämtade barnen? Vad fan vet du?! Men jag tror nästan denna tråd är ett påhitt.

• glutten

TS, har du några som helst bevis på att den här kvinnan "super"? Vad är det att "supa" enligt dig?

• Tow2Mater
    MASolokvist skrev 2015-11-24 22:37:27 följande:

så är det lika troligt att hon super på vardagar i sin ensamhet. För visst är det så folk gör oavsett om de ha små barn att ta hand om eller ej. Koppla av genom att unna sig en öl eller ett glas vin.

Lika troligt att hon gör det som att hon inte gör det, oavsett om du ser flaskor på dagis eller inte. Lika troligt att alla andra som inte har med flaskor till dagis super också, faktist mer troligt att de gör det, eftersom de nog numera passar sig för att ta in flaskor till dagis då de inte vill möta dig.
  • CissiJissi

Jag antog först att mamman körde bil, hade parkerat den, tagit kassorna ur bilen och sedan gått in med dem på förskolan - DET vore ju lite väl märkligt :p men när jag sedan kom på att hon förmodligen åker med buss eller något sånt, då låter det ju mer som en situation där påsen följde med in för att hon inte har en bil att lägga den i innan hon kommer in :) kanske var det bara idag på jobbrasten hon hade möjlighet att handla på bolaget, hon hade kanske inget annat val :) med det sagt vill jag också säga att jag inte alls får något negativt intryck av dig i din ts, tycker inte du verkar mer hemsk eller dömande än oss andra! Ibland oroar man sig extra mycket för vissa, förhoppningsvis helt i onödan :)

• gold34
    Tow2Mater skrev 2015-11-24 22:16:03 följande:

Innan hon vet vad?

Jag menar att ts har ingen aning om det ens var som så att mamman handlade till sig själv.
  • zemer

Vad är det barnen utsätts för? En eller flera glasflaska med för dom okänt innehåll och en plastpåse med en text som dom flesta dagisbarn inte ens kan eller bryr sig om att läsa.

Som ensamstående är det inte helt lätt att komma ifrån och fixa saker hela tiden. Detta kanske va den stunden då hon hade tid och möjlighet att springa in på systemet. Åker hon då buss eller går för att hämta barnen så måste hon ju ta med påsen. Förstår faktiskt inte alls problemet.

• zemer
    MASolokvist skrev 2015-11-24 22:37:27 följande:

Så fan heller är det påhitt!

Lika gärna som alla försonande fantasier som bjuds på, om att hon köpt ut åt nån anhörig, inte kunde handla nån annan dag, ville slippa kö - så är det lika troligt att hon super på vardagar i sin ensamhet. För visst är det så folk gör oavsett om de ha små barn att ta hand om eller ej. Koppla av genom att unna sig en öl eller ett glas vin.

Men det är också så typiskt att försvara att folk dricker. När som helst och hur som helst.

Jag ska prata med henne om det skulle hända fler gånger. Tvärtom mot att döma, så är jag bekymrad. Både för henne och barnen. Verkar som om många här inte bryr sig om de ser något som verkar vara ett problem.

Men snälla du. Okej om hon kom full till dagis, eller luktade alkohol eller ofta "såg" bakis ut. Men att du vid två tillfällen sett henne med en oöppnad flaska mitt i veckan betyder varken att hon dricker mitt i veckan eller har problem.
Svar på tråden Super den här mamman?!