• MASolokvist

Super den här mamman?!

Det här hände idag på lillens förskola, observera att det är tisdag inte ens mitt i veckan. Man känner ju till de andra barnas föräldrar lite grann, så just den här mamman vet jag är ensamstående med 2 små. Plus att hon är arbetssökande så båda hennes små har 15-timmars vecka.

In kommer hon i kapprummet med en klirrande kasse! Det var en flaska vin och något mer som klirrade. Så ler hon lite jäktat, man märker ju om någon inte riktigt är bekväm. Det var inte första gången detta händer!

För det första; jag tycker inte sprit hör hemma på förskolan, ens om flaskorna är i kassar. Det ger helt fel signaler till barnen. Stackars hennes ungar tänker jag.

Sen, att detta händer igen. Det är faktiskt inte ens mitt i veckan. Jag tyckte hela situationen blev väldigt trängd. Kan inte riktigt släppa det där, om hon kanske har problem med drickandet. Super hon en tisdagkväll? Fattar hon inte att det är olämpligt att dra in vin och öl på förskolan!

• Svar på tråden Super den här mamman?!
  • modsey

jag måste erkänna att jag nog bett en annan mamma som du TS fara dit pepparn växer om du frågat mig om varför jag hade med mig vin på väg hem när jag mellanlandade på dagis.
    Seriöst så finns det ganska många skäl att handla om man är på väg hem från stan mot att åka in igen en annan gång för att undvika att ta in vin på dagis.
    Exakt HUR skulle ditt och andras barn skadas av vad den mamman har i sin påse?
    Inte ens hennes barn tar skada av det om hon inte har ett missbruk vilket är helt omöjligt att avgöra på dessa två ganska normala händelser.

• gbgumman

Jösses. Har hämtat barn med nåde flaskor och boxar i vagnen.

• Dixie
    MASolokvist skrev 2015-11-24 22:24:18 följande:

Av alla inlägg hittills är det okej att ta in kassar från systemet på dagis. Jo, jag tror inte barn ska utsättas för alkohol, odrucken i flaskor eller uppdrucken. Jag gör inte det själv och tycker andra bör respektera att alla kanske inte vill låta sina barn utsättas för det.

du menar att dina barn " har utsatts för alkohol" för att denna mamma bar en flaska i en påse från systemet in på förskolan!? 

tragiskt att du anser att bara för att en flaska vin köps på tisdagen - att den per automatik kommer att drickas ur samma kväll... det säger mer om din syn på alkohol. Hemma hos oss klarar vi av att ha flera flaskor vin - utan att dricka upp dem genast! 
  • Tuss 1

Ja du hur ska man veta om någon har problem. Vet inte hur du gör. Men jag och min karl kan ta ett glas vin en tisdag, beroende på vad vi äter och vilket humör vi är på. Vi kan även ta en whiskey på kvällen osv. Vi kan ta ett glas eller två. Det innebär inte att vi blir berusade och måste ha hela flaskan.

Det händer också titt som tätt att vi inte tar ett glas vin på helgen. Vi gör Mao lite som vi vill och känner för. Det finns fler som oss där ute. Jag vet det.

• Brumma
    MASolokvist skrev 2015-11-26 15:43:22 följande:

Jo, får och får. Det finns väl en lag som reglerar det där "precis vad vi vill". Fast det är nog olika i olika kommuner kanske? Resa till och från jobbet plus själva jobbandet/arbetssökandet borde det väl egentligen vara som man ska syssla med när ens barn är på förskolan. Om man är föräldraledig är det såklart inte så, men den här mamman är ju inte det.

15 timmar får du ju av kommunen oavsett anledning om barnet fyllt tre år (vet inte vilken ålder det är på den potentiella suputens barn dock). Och då spelar det ju ingen roll om du arbetar, söker arbete, studerar, är sjukskriven, är föräldraledig eller bara låter barnet vara på förskolan för den sociala biten.

Så även om maman ifråga är arbetslös så har hon, om barnet är över tre, 15 timmar till sitt förfogande oavsett vad hon gör med sin tid.
  • Brumma
    MASolokvist skrev 2015-11-26 15:49:32 följande:

Rekorderligt! Till den grad att till och med jag känner mig vulgär. Koka på du och tack för att du bjuder på ett gott skratt!

Varsågod :D

Skål ;)
  • Brumma
    EnAnonumius skrev 2015-11-26 16:07:04 följande:

Holy shit.

Hur kan du göra detta? Stackars barnen...

Du måste genast ge TS din hemadress så att hon kan ringa och gnälla på dig och servera dig alla dina fördomar på en gång och anklaga dig för att vara alkis..... *wink wink*

Jag veeet.

Mår ju jättedåligt nu när jag fått veta att mina barn utsätts för alkohol på ett negativt sätt och att jag är en super. För jag köper ju spriten på vardagarna. .

Visserligen klirrar ju inte BiB så det kanske inte räknas?

:D
  • Brumma
    Aniiee skrev 2015-11-26 17:01:13 följande:

För ungefär två, två och ett halvt år sedan (det var absolut på sommaren....) hämtade jag lillungen på dagis (de säger dagis på hennes förskola, även förskollärarna, så mörda dem för det, inte mig). Jag hade varit och handlat innan, och jag hade vid tillfället köpstopp för plastpåsar, då jag är notorisk på att köpa plastpåsar som sedan mest ligger och skräpar. Så innan jag gick och handlade så körde jag handen i påsen med plastpåsar därhemma och hade med mig. Inte mindre än två av dessa totalt 4 påsar var från systemet, såg jag när jag packade ned varor i påsarna. Kolla innan ligger inte för mig, det är liksom inte viktigt vad det är för påsar (de andra två var för övrigt en från bokhandeln och en från "fel" mataffär). Hur som haver...

Så med två klirrande systempåsar, rätt speciellt utseende (tänk..... punk goth.... med blå-svartrandigt hår..... yeah, i'm weird....) och tre hundar i släptåg så såg jag förmodligen väldigt suspekt ut. Kom in på gården, lillungen kommer springande (förskollärare i släptåg), ställer ner mina fyra kassar, som, så klart, klirrar. Lillungen frågar; Har du köpt saft?

Jag svarar: Ja, tänk för att jag har det (vi hade en näsvis period just då, jag och lillungen).

Då säger förskolläraren: Det är dumt att lura i barnen att vin är saft. Tänk om hon får tag på en öppen flaska och tror att det är saft och dricker upp det.

Jag svarar: Jo, fast det är saft.

Förskolläraren: Mig behöver du inte ljuga för. Men säg till om du mår dåligt. Jag hjälper så gärna. (Hon trodde alltså att jag ljög och smusslade, för lillungens skulle eller nåt)

Jag ger henne båda systempåsarna, och hon hittar där i 2 flaskor Önos saft, en flaska ättika, en flaska olivolja, en flaska tryffelolja och en flaska coca cola. Som tur är har både jag och hon lätt att skratta bort saker. =P

ASG!!
  • Aiyana
    Bibbielou skrev 2015-11-26 15:58:40 följande:

Tycker du att ts fick så pass mycket medhåll att detta skulle kunna ses som symptomatiskt för svenskar? :)
    Nej det tycker jag inte Men det var inte så många som kommenterat när jag skrev det (och jag hade ärligt talat inte läst alla tidigare heller)
  • MonkeyBusiness

Systembolaget är en butik som tillhandahåller ett sortiment, alla som fyllt 20 år har rätt att handla där. Butiken har sina öppettider för kunderna att rätta sig efter.
    De säljer sina påsar att bära med sig varorna i.

Precis som ICA,Mekonomen, ÖB eller vilken butikskedja som helst.
    Är det ok att slinka förbi ÖB och köpa en stock snus på vägen till dagis? Eller ett par lite mjölk på ICA?
    Om ja, vem bestämmer över en vuxen människa vilka butiker som får besökas och när?
    Eller är det vissa kriterier som måste uppfyllas?
    Kanske man inte ska få gå på Röda näsan innan ungarna börjat gymnasiet?

Jävla larv, låt folk sköta sitt!

Du vet att jag har rätt. =)
  • Dimmi

Har du inget annat för dig människan? Super den här mamman? Ja du, vem vet det? Absolut inte du, skulle jag gissa.
    Tänk, jag har en massa olika plastpåsar hemma. Det kan absolut hända att jag tar någon systempåse för att levererar grejer från A till B.

Du har inte den minsta aningen vad kvinnan hade i sin systemkassa, men du misstänker att hon..... Och även om hon handlar på systemet på en veckodag, vad har du med saken å göra?

Sist använda jag systempåsen för att samtidigt hämtar mitt barnbarn och lämna hemmagjort korv och sylt till min dotter. 

Skulle du vara lika upprörd när kvinnan hade varit gift?

• Virriga Vera

Jag befinner mig just nu i Florida, igår besökte jag Buschgarden, en större nöjespark. Det jag såg där fick mig att le stort när jag tänkte på denna tråden. Där gick föräldrar med sina barn och föräldrarna drack öl, helt öppet. Inga av barnen verkade bli traumatiserade av att deras föräldrar släckte sin törst med öl ur flaska.  Och inga andra människor verkade ta illa vid sig eller konfrontera de personer som öppet och i närheten av barn visade att de drack alkoholhaltiga drycker. Under de timmar jag var där så såg jag inte en enda som var onykter, inga traumatiserade barn. Det jag såg var familjer som hade kul, de njöt av en ledig dag tillsammans i en nöjespark.

Svar på tråden Super den här mamman?!