• MASolokvist

Super den här mamman?!

Det här hände idag på lillens förskola, observera att det är tisdag inte ens mitt i veckan. Man känner ju till de andra barnas föräldrar lite grann, så just den här mamman vet jag är ensamstående med 2 små. Plus att hon är arbetssökande så båda hennes små har 15-timmars vecka.

In kommer hon i kapprummet med en klirrande kasse! Det var en flaska vin och något mer som klirrade. Så ler hon lite jäktat, man märker ju om någon inte riktigt är bekväm. Det var inte första gången detta händer!

För det första; jag tycker inte sprit hör hemma på förskolan, ens om flaskorna är i kassar. Det ger helt fel signaler till barnen. Stackars hennes ungar tänker jag.

Sen, att detta händer igen. Det är faktiskt inte ens mitt i veckan. Jag tyckte hela situationen blev väldigt trängd. Kan inte riktigt släppa det där, om hon kanske har problem med drickandet. Super hon en tisdagkväll? Fattar hon inte att det är olämpligt att dra in vin och öl på förskolan!

• Svar på tråden Super den här mamman?!
  • fleapeas

Hade det varit skillnad om mamman var sambo/gift och arbetande, eller är det enbart ensamstående mammor utan jobb som absolut inte får köpa/dricka alkohol mitt i veckan? 

För själv förstår jag inte vad för relevans hennes civilstatus och yrkesstatus har med det resterande i ditt inlägg att göra? För du är inte alls dömande? nejnej..

• MASolokvist

Jo, får och får. Det finns väl en lag som reglerar det där "precis vad vi vill". Fast det är nog olika i olika kommuner kanske? Resa till och från jobbet plus själva jobbandet/arbetssökandet borde det väl egentligen vara som man ska syssla med när ens barn är på förskolan. Om man är föräldraledig är det såklart inte så, men den här mamman är ju inte det.

Brumma skrev 2015-11-26 07:11:54 följande:

Vi har vårt barn 15 timmar. Under den tiden får vi göra precis vad vi vill. Jobba, städa, vara sjuka, pilla navelludd eller gå på systemet.

• MASolokvist

Rekorderligt! Till den grad att till och med jag känner mig vulgär. Koka på du och tack för att du bjuder på ett gott skratt!

Brumma skrev 2015-11-26 07:27:10 följande:

Nej :)

Faktiskt visste jag inte det :)

Läste dock på lite nu och enligt undersökningarna som gjorts försvinner ganska mkt efter fem minuters kokning. Jag dricker enbart lättvinsglögg så blir det kvar 1-1,5 % tror jag det räcker gott o väl :D

Saftglögg smakar blä, så det dricker jag inte alls. Jag gillar enbart blossas lättvinsglögg (tycker inte om starkvinsglöggen alls) och Dufvenkrooks hjortronglögg (även den 2.2%).

• sextiotalist
    MASolokvist skrev 2015-11-26 15:43:22 följande:

Jo, får och får. Det finns väl en lag som reglerar det där "precis vad vi vill". Fast det är nog olika i olika kommuner kanske? Resa till och från jobbet plus själva jobbandet/arbetssökandet borde det väl egentligen vara som man ska syssla med när ens barn är på förskolan. Om man är föräldraledig är det såklart inte så, men den här mamman är ju inte det.

Lagen säger att kommuner är skyldiga att minst tillhandahålla med barnomsorg när föräldern arbetar men då vara mer generös. Det finns ingen lag som förbjuder detta.

Det dagiset min grabb gick på tillät föräldrar att ha barnen 25 timmar i veckan oavsett vad de gjorde på dagarna. Utöver detta efter arbetet
  • Bibbielou
    Aiyana skrev 2015-11-26 10:28:18 följande:
    Ja se moralpaniken i Sverige... Hon kanske handlade till helgen, hon kanske skulle ha några väninnor på middag eller vad som helst. Och att hon hade med sig kassen med 2 vinflaskor in till förskolan tror jag inte var en traumatisk upplevelse för alla barnen. Jag ska visa det här inlägget för mina danska vänner (jag bor i Danmark), de kommer garanterat att skratta ihjäl sig.

Tycker du att ts fick så pass mycket medhåll att detta skulle kunna ses som symptomatiskt för svenskar? :)
  • EnAnonumius
    Brumma skrev 2015-11-26 14:51:11 följande:
    Shit..
    Hos mig står det ibland BiB med ren sprit...
    Jag gör nämligen likörer (som jag ger bort i present) och då går det åt en del :D
    Holy shit.

Hur kan du göra detta? Stackars barnen...
    Du måste genast ge TS din hemadress så att hon kan ringa och gnälla på dig och servera dig alla dina fördomar på en gång och anklaga dig för att vara alkis..... *wink wink*

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    MASolokvist skrev 2015-11-25 19:32:05 följande:
    Hm. Det luktar försvar bland era inlägg. Klart det blir besvärande att tänka sig att det inte skulle vara okej att dricka en vardag, om man själv sysslar med det.
    Så bara för att man inte delar dina förutfattade meningar om att någon bär en systempåse mitt på en vardag så är det att försvara?

Det finns inget i din föreställningsvärld att det kan vara av andra orsaker än "försvar"?
    Sen tycker jag det är optimistiskt, snacket om ETT glas vin. Hur troligt är det?
    Har du så allvarliga problem att du inte kan stoppa efter ett glas så är det dina problem.
    Projicera inte det på din omgivning och ta för givet att andra måste ha det också.
    Att ha föräldrar som är alkoholpåverkade är alltid negativt för barn. Bakfulla föräldrar agerar inte heller helt normalt tror jag.
    Du har förstås solida hållbara bevis på att mamman är alkoholpåverkad inför sina barn, bara för att hon hade två pavor vin i en systempåse på en vardag, när hon hämtar barnet på förskolan?

Inga andra tänkbara scenarion kan finns i din sinnesvärld? Det går inte förmodar jag?
    Ja, fransmän är riktiga småsuputer tycker jag. Och deras "vin till maten" har indoktrinerat vårt samhälle. Blivit accepterat som något belevat som förgyller maten. Fy fan för vin helt enkelt. Sur och giftig saft.
    Det säger en hel del om din syn än om verkligheten. Bara för att andra kulturer har andra synsätt så har du knappast rätten att säga att de "småsuper".

Alltså kulturen i exempelvis Frankrike handlar om att rätt sorts vin till maten är an smakförhöjning röjare inte att "småsupa".  Italienare har samma kultur kring vin till maten som fransoserna.
    Tyskarna har också sådan kultur att rätt vin/öl (notera att jag skrev med öl) till maten handlar om smakförhöjning inte att "småsupa". 
    Alkohol funkar även som smakbärare också.
    Och att kombinera rätt sorts öl/vin till maten d alkohol funkar som smakbärare kan verkligen ge en middag verkligen en smakorgasm för smaksinnet.

Det är nog mer typiskt svensk moralpanikist tankesätt, som konservativa moralkärringar, håller sig fast vid, att alkohol skulle endast var till för att man skal småsupa och vara småfull, och ser man en mamma/pappa med systempåse i handen på en vardag och med ett barn så är det per se synd om ungen som lever ihop med en alkis. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee

För ungefär två, två och ett halvt år sedan (det var absolut på sommaren....) hämtade jag lillungen på dagis (de säger dagis på hennes förskola, även förskollärarna, så mörda dem för det, inte mig). Jag hade varit och handlat innan, och jag hade vid tillfället köpstopp för plastpåsar, då jag är notorisk på att köpa plastpåsar som sedan mest ligger och skräpar. Så innan jag gick och handlade så körde jag handen i påsen med plastpåsar därhemma och hade med mig. Inte mindre än två av dessa totalt 4 påsar var från systemet, såg jag när jag packade ned varor i påsarna. Kolla innan ligger inte för mig, det är liksom inte viktigt vad det är för påsar (de andra två var för övrigt en från bokhandeln och en från "fel" mataffär). Hur som haver...

Så med två klirrande systempåsar, rätt speciellt utseende (tänk..... punk goth.... med blå-svartrandigt hår..... yeah, i'm weird....) och tre hundar i släptåg så såg jag förmodligen väldigt suspekt ut. Kom in på gården, lillungen kommer springande (förskollärare i släptåg), ställer ner mina fyra kassar, som, så klart, klirrar. Lillungen frågar; Har du köpt saft?
    Jag svarar: Ja, tänk för att jag har det (vi hade en näsvis period just då, jag och lillungen).
    Då säger förskolläraren: Det är dumt att lura i barnen att vin är saft. Tänk om hon får tag på en öppen flaska och tror att det är saft och dricker upp det.
    Jag svarar: Jo, fast det är saft.
    Förskolläraren: Mig behöver du inte ljuga för. Men säg till om du mår dåligt. Jag hjälper så gärna. (Hon trodde alltså att jag ljög och smusslade, för lillungens skulle eller nåt)
    Jag ger henne båda systempåsarna, och hon hittar där i 2 flaskor Önos saft, en flaska ättika, en flaska olivolja, en flaska tryffelolja och en flaska coca cola. Som tur är har både jag och hon lätt att skratta bort saker. =P

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Påven Johanna

Hoho, vilken field day jag hade haft med en människa som kom för att läxa upp mig angående ett par flaskor i en systemkasse.

Svar på tråden Super den här mamman?!