• MASolokvist

Super den här mamman?!

Det här hände idag på lillens förskola, observera att det är tisdag inte ens mitt i veckan. Man känner ju till de andra barnas föräldrar lite grann, så just den här mamman vet jag är ensamstående med 2 små. Plus att hon är arbetssökande så båda hennes små har 15-timmars vecka.

In kommer hon i kapprummet med en klirrande kasse! Det var en flaska vin och något mer som klirrade. Så ler hon lite jäktat, man märker ju om någon inte riktigt är bekväm. Det var inte första gången detta händer!

För det första; jag tycker inte sprit hör hemma på förskolan, ens om flaskorna är i kassar. Det ger helt fel signaler till barnen. Stackars hennes ungar tänker jag.

Sen, att detta händer igen. Det är faktiskt inte ens mitt i veckan. Jag tyckte hela situationen blev väldigt trängd. Kan inte riktigt släppa det där, om hon kanske har problem med drickandet. Super hon en tisdagkväll? Fattar hon inte att det är olämpligt att dra in vin och öl på förskolan!

• Svar på tråden Super den här mamman?!
  • MonkeyBusiness
    MASolokvist skrev 2015-11-25 20:59:42 följande:

Det är en bra idé. Jag ser ju tyvärr inte just denna mamma särskilt ofta. Hennes barn går ju bara 15 h.

Men nästa gång så ska jag prata mer med henne.

Prata med henne om vad då? Att hon besöker en butik under dess öppettid?
    Det angår inte dig ts, inse det.

Det angår inte dig om hon ska ha middagsbjudning eller om hon ska ta ett glas eller två för sig själv. Förstår du inte det?
    Du vet att jag har rätt. =)
  • MASolokvist

Man antar inte om en person har alkoholproblem. Det är inte rätt att anta saker om andra oavsett vad det gäller. Däremot kan man misstänka att någon har problem. Då behöver man prata med den personen och säga att man är beredd att hjälpa till. Sen är det upp till den individen att ta emot hjälp eller ej. Oavsett vad det gäller.

Till den som undrade vad tråden handlade om, så är det just detta. Att inte se förbi människor. Jag tycker det är skrämmande att de flesta inlägg här signalerar: Sköt dig själv och skit i andra!

Inte konstigt att halva befolkningen knaprar piller och självmedicinerar sin ångest med alkohol.

glutten skrev 2015-11-25 21:08:00 följande:

Vad skulle du göra om du mot all förmodan fick RIMLIGA skäl att anta att hon missbrukar alkohol (notera MISSbrukar, vilket skiljer sig från brukar)? Skulle du sätta dig med henne och fråga om det finna något du kan göra för att hjälpa?

• gold34
    MonkeyBusiness skrev 2015-11-25 21:19:43 följande:

Prata med henne om vad då? Att hon besöker en butik under dess öppettid?

Det angår inte dig ts, inse det.

Det angår inte dig om hon ska ha middagsbjudning eller om hon ska ta ett glas eller två för sig själv. Förstår du inte det?

Tyvärr så verkar inte ts vilja ta till sig gott råd om att inte lägga sig i detta.

Av det jag har utlöst av det som ts har beskrivit här i tråden finns det inget som tyder på att mamman super utan att som ensamstående mamma finns inte alltid tiden till att besöka bolaget en fredag kväll.
  • gold34
    gold34 skrev 2015-11-25 21:25:50 följande:

Tyvärr så verkar inte ts vilja ta till sig gott råd om att inte lägga sig i detta.

Av det jag har utlöst av det som ts har beskrivit här i tråden finns det inget som tyder på att mamman super utan att som ensamstående mamma finns inte alltid tiden till att besöka bolaget en fredag kväll.

*utläst *

Inte utlöst.
  • Brumma
    K med lilla E skrev 2015-11-25 20:26:54 följande:

TS jag tror det finns påsar i tyg som typ är indelad i fack inuti som man kan ställa flaskor i, där klirrar det inte och det skriker inte SYSTEMBOLAGET om den, kanske du kan sticka till den här mamman en sådan påse så ditt barn inte får  men för livet nästa gång 

Ja - en sån har jag när jag köper mjölk från bondgården :)

Haha - hade varit lite kul om det var det hon gjort - köpt mjölk på glasflaska :D

Det har ju fler o fler affärer idag också. O systempåsen är ju som påpekats tidigare bättre till flaskor än större påsar :D
  • glutten
    MASolokvist skrev 2015-11-25 21:25:24 följande:

Man antar inte om en person har alkoholproblem. Det är inte rätt att anta saker om andra oavsett vad det gäller. Däremot kan man misstänka att någon har problem. Då behöver man prata med den personen och säga att man är beredd att hjälpa till. Sen är det upp till den individen att ta emot hjälp eller ej. Oavsett vad det gäller.

Till den som undrade vad tråden handlade om, så är det just detta. Att inte se förbi människor. Jag tycker det är skrämmande att de flesta inlägg här signalerar: Sköt dig själv och skit i andra!

Inte konstigt att halva befolkningen knaprar piller och självmedicinerar sin ångest med alkohol.

Fast du. Din TS, och även i viss mån dina senare inlägg om än i varierande grad, andades inte direkt "vad kan jag göra för att hjälpa?" utan snarare uttrycklig irritation över att denna mamma har mage att ta med sig en påse med alkohol i in på din sons dagis. "Fattar hon inte att det är olämpligt?" skrev du. Så du får nog köpa att reaktionerna på din inställning blir därefter.
  • MASolokvist

Och jag står fast vid det, att det är olämpligt att dra in påsarna på förskolan. Under den tid man har barnomsorg ska man för övrigt inte uträtta privata inköp. Man ska jobba alternativt använda tiden till att aktivt söka jobb.

Jag behöver inte fråga hur jag kan hjälpa, och jag startade inte tråden för att få klarhet i det. Ingen i tråden har ju direkt haft den inställningen heller att man bör hjälpa. Eller hur?

Jag vet hur jag kan hjälpa om det visar sig att hon behöver och vill ha min hjälp.

glutten skrev 2015-11-25 21:57:12 följande:

Fast du. Din TS, och även i viss mån dina senare inlägg om än i varierande grad, andades inte direkt "vad kan jag göra för att hjälpa?" utan snarare uttrycklig irritation över att denna mamma har mage att ta med sig en påse med alkohol i in på din sons dagis. "Fattar hon inte att det är olämpligt?" skrev du. Så du får nog köpa att reaktionerna på din inställning blir därefter.

• gold34
    MASolokvist skrev 2015-11-25 22:12:52 följande:

Och jag står fast vid det, att det är olämpligt att dra in påsarna på förskolan. Under den tid man har barnomsorg ska man för övrigt inte uträtta privata inköp. Man ska jobba alternativt använda tiden till att aktivt söka jobb.

Jag behöver inte fråga hur jag kan hjälpa, och jag startade inte tråden för att få klarhet i det. Ingen i tråden har ju direkt haft den inställningen heller att man bör hjälpa. Eller hur?

Jag vet hur jag kan hjälpa om det visar sig att hon behöver och vill ha min hjälp.

Du vet väl för sjutton inte om hon passade på att svänga förbi bolaget efter besök på arbetsförmedlingen för att därefter lämna barnet på förskolan!

Som ensamstående förälder är det inte alltid så lätt att få tiden att räcka till.

Hade hon haft problem med alkoholen som går märkbart över barnet hade säkerligen personalen på förskolan anmält det.
  • Natulcien

Under den tid man har barnomsorg ska man för övrigt inte uträtta privata inköp. Man ska jobba alternativt använda tiden till att aktivt söka jobb.

Hmm? Vad handlar den här tråden om egentligen? Är det där skon klämmer, att hon hann uträtta ett ärende?
  • glutten

Ingen har haft inställningen att man bör hjälpa för att

1. du bad inte om råd för att kunna hjälpa
    2. det du beskriver i TS ger inte bilden av någon som behöver hjälp. Alls. Kanske har den här mamman alkoholproblem, kanske inte, men det du berättat är definitivt inget tecken på alkoholproblem I SIG.

För övrigt undrar jag när du tycker att ensamstående föräldrar ska köpa alkohol om de inte får göra det när barnen är på dagis. Eftersom det enligt dig är skadligt för barn att vara ens i närheten av en påse med alkohol i är det kanske ingen bra idé att ta med dem till Systemet?

Jag är ledsen, men du framstår verkligen bara som en väldigt dömande person som är alldeles för brydd i vad andra gör - och INTE pga att du vill hjälpa nån eller är genuint bekymrad, utan för att du tycker att alla borde leva precis som du väljer att göra. Det kanske inte stämmer, men det är den bilden jag får av det du skrivit i den här tråden.
Svar på tråden Super den här mamman?!