• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • JoelBus
    Mittlivminaval skrev 2017-04-17 11:54:37 följande:

Oj, vilken väntan.. får man op tid då av kirurgen elr blir det en väntan ända in i höst? Känns isf att vårdgarantin inte hålls vid viktop.

Man får ingen tid av kirurgen, utan sätts upp på en väntelista.

Jag skulle tro att jag kommer få vänta till efter sommaren med att opereras. Fruktansvärt att vänta så länge. Jag har så ont i fötter, knä och höfter så jag bryter snart ihop.
  • Dementoria
    Mittlivminaval skrev 2017-04-17 11:54:37 följande:

Oj, vilken väntan.. får man op tid då av kirurgen elr blir det en väntan ända in i höst? Känns isf att vårdgarantin inte hålls vid viktop.

En variant är att betala för operationen själv. Det gjorde jag och fick en så snabb tid att jag bad att få en senare.
  • Mittlivminaval

Tack för dina svar JoelBus.. hoppas du får en snabb tid o slipper din värk.. förstår dig! Följer dig med spänning då jag inte är 100% säker på om det här är min väg att gå, även om jag har förstått att sleeve verkar vara en skonsammare viktop.

Härligt att du fick så snabb tid Dementoria .. vi är nog många som önskade att vi hade samma möjlighet.. inte minst för att avlasta vården i dagens tider ????

• JoelBus
    Mittlivminaval skrev 2017-04-17 20:11:19 följande:

Tack för dina svar JoelBus.. hoppas du får en snabb tid o slipper din värk.. förstår dig! Följer dig med spänning då jag inte är 100% säker på om det här är min väg att gå, även om jag har förstått att sleeve verkar vara en skonsammare viktop.

Härligt att du fick så snabb tid Dementoria .. vi är nog många som önskade att vi hade samma möjlighet.. inte minst för att avlasta vården i dagens tider ????

Du är välkommen att följa mig "mittlivminaval". Jag är 100% säker och ser fram emot mitt nya liv. Fråga mer om du vill eller om du vill fundera med någon.

Jag önskar att jag hade möjlighet att betala själv för en operation, men de pengarna finns inte. Tänker också att jag kanske måste betala för en bukoperation för att ta bort lös hud på magen om inte mitt landsting gör det.
  • Mittlivminaval

Ja, jag hoppas att jag kan komma fram till ett beslut för ett första steg.. tycker att alla är så modiga .. tror att rädslan oxå kan ligga i att jag är rädd att inte gå ner i vikt mer än under flytet, o då skulle känna mig totalt misslyckad.

• JoelBus

Idag har jag varit på viktmötet. Jag är dunderförkyld med feber och hosta så det var en pärs att köra 10 mil till sjukhuset och sedan sitta där i två timmar och lyssna. Men det var väldigt intressant. Iof sas det väl inte så mkt som jag inte redan läst mig till på nätet, men några frågetecken rätades ut. Jag är fortfarande helt säker på att det är det här jag vill.

Dock så fick vi reda på att operationen inte kommer att bli förrän vid årsskiftet och att vi inte får veta om vi får opereras förrän efter sommaren. Känns jättejobbigt. Önskar jag hade pengar för att göra operationen privat. Men imorgon ska jag ringa runt till närliggande sjukhus och se om de har kortare väntetid.

• Badfantasten
    milo01 skrev 2017-04-10 09:07:57 följande:

Jag ska göra en gastric balloon i köpenhamn nästa vecka. är det någon som har erfarenhet av det??

Ja, på hamlet privat sjukhus!. Toppen bra.
  • Mittlivminaval

Men årsskiftet JoelBus.. det skulle isf betyda att du fått vänta nästan ett år!? Fick du chans att berätta om dina smärtor? Eller var det typ samma för alla .. vet inte vad man har för rättigheter men jag hoppas att ngn har möjlighet att ta emot dig tidigare.. får du välja hela landet elr måste du hålla dig inom ditt landsting?

• Fialiia

Hej!

Skickade in egenremiss till Skaraborgs Sjukhus i Skövde samt Sahlgrenska i söndag..

Är 20 år och varit överviktig sedan jag var 8 år.

Är 163 cm lång och väger 120 kg.. Hur tror ni att det ser ut för min del? Har ju ett BMI på 45, och kan även tillägga att jag har PCOS.

Och när tror ni att jag får ett svar på remisserna?

// en otålig tjej

• xtramycket

Hej alla! Jag har äntligen fått reda på att jag får min gastric bypass innan sommaren. 7/6 är det dags. Började på flyt i måndags och jag tycker det går riktigt bra. Men jag ska gå från 130 kg till 118 kg.. alltså 12 kg (!!!) på lite drygt 4 veckor... Just nu känns det som att det aldrig kommer gå trots att flytet går toppen. Någon som har lyckats gå ner så mycket på så kort tid? Vad händer om det inte går trots att jag inte fuskar? Tror ni operationen blir framflyttad om jag inte går ner exakt alla kilon? Vore så himla tråkigt att få vänta tills i höst.

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016