• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • JoelBus
    Bradbury skrev 2017-04-03 14:49:02 följande:

Hur går det för er alla?

Jag nådde en ny milstolpe idag!

Känns fantastiskt och underbart! (Även om jag vet att BMI är ett väldigt trubbigt verktyg). Har även börjat träna vilket jag aldrig gjort innan. Känns viktigt att bygga upp också, inte bara tappa.

Grattis! Vad stort.
  • Bradbury

Tack JoelBus! Ja, det känns så fint. Bäst känns det att röra på sig... men det är skrämmande hur snabbt man glömmer. Jag kan liksom inte fatta att jag vägt 40+ kilo mer än vad jag gör idag. Det är obegripligt... men så minns jag hur andfådd jag var vid minsta lilla ansträngning, hur jobbigt det var att bara ta på strumpor och resa sig från soffan... gäller nog att påminna sig om allt detta. Det jag är mest rädd för är att jag ska få återfall eller vad man kan kalla det. Allt har gått så oerhört lätt hittills så jag blir lite rädd... kanske är jag bara framgångsrik nu i början och om två år är jag lika stor igen?! Vore så hemskt...

• Bradbury

Tack JoelBus! Ja, det känns så fint. Bäst känns det att röra på sig... men det är skrämmande hur snabbt man glömmer. Jag kan liksom inte fatta att jag vägt 40+ kilo mer än vad jag gör idag. Det är obegripligt... men så minns jag hur andfådd jag var vid minsta lilla ansträngning, hur jobbigt det var att bara ta på strumpor och resa sig från soffan... gäller nog att påminna sig om allt detta. Det jag är mest rädd för är att jag ska få återfall eller vad man kan kalla det. Allt har gått så oerhört lätt hittills så jag blir lite rädd... kanske är jag bara framgångsrik nu i början och om två år är jag lika stor igen?! Vore så hemskt...

• snara79
    Bradbury skrev 2017-04-04 00:01:33 följande:

Fantastiskt Bradbury!
    Nejdå, det tror jag inte du gör!

Älskar att se att man gått ner! Har snart nått -20kg och det är så härligt!

Mår bra för det mesta!

Håller tummar för att Ni andra får op och att det ej skall dröja för länge.
  • JoelBus

Har äntligen blivit kallad till viktmöte om 2 veckor. Känns så spännande! Nu börjar det äntligen röra på sig.

Förstår din känsla Bradbury, det är min största skräck också. Men jag har aldrig varit smal och jag hoppas att känslan av det överträffar viljan att äta onyttigt igen.

• milo01

Jag ska göra en gastric balloon i köpenhamn nästa vecka. är det någon som har erfarenhet av det??

• Mittlivminaval

Joelbus, när blev du kallad till viktmöte, var det lång väntetid o vad händer efter det? Får man op tid planerad direkt då, eller blir det en ny väntan? Är det samma planering för sleeve o gbp?

• Dementoria

Jag är också nere på normalvikt. Jag tyckte det gick väldigt långsamt ett tag men sedan drog det på lite igen. Jag har minskat över en meter i omfång (räknat på hela kroppen). Jag har gått från BMI 33,8 till BMI 24,8 och ska fortsätta till BMI 21,1 dvs 10 kg till. Sedan är jag nöjd!

Ni som är opererade för några månader sedan, ska ni på återbesök/möten? När i så fall?

• JoelBus
    Mittlivminaval skrev 2017-04-16 11:05:58 följande:

Joelbus, när blev du kallad till viktmöte, var det lång väntetid o vad händer efter det? Får man op tid planerad direkt då, eller blir det en ny väntan? Är det samma planering för sleeve o gbp?

Jag tror det är lite olika från landsting till landsting. Där jag ska operera mig så får man gå på viktmöte och sedan får man vänta ett tag till innan man får träffa en kirurg.

Jag var till hälsocentralen och fick en remiss skickad i slutet av januari och blev kallad till viktmöte för ca tre veckor sedan. Så det går inte så fort.
  • Mittlivminaval

Oj, vilken väntan.. får man op tid då av kirurgen elr blir det en väntan ända in i höst? Känns isf att vårdgarantin inte hålls vid viktop.

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016