• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • Gladhannapanna

Sitter och försöker planera min jobbalmanacka efter sjukskrivning i tre veckor. Vad tror ni om möjligheten att jobba halvtid tredje veckan? Annars går min sjukskrivning rakt in i semestern och jag blir borta väldigt länge! Jobbar som socionom och skulle behöva klara av några klientmöten innan jag går på semester. Har alltså inte något fysiskt ansträngande arbete. 

Detta känns spännande, läskigt och fantastiskt roligt på en gång! 

Maken frågade igår vad jag tänker säga till folk, det går ju knappast att hålla hemligt men jag tänker nog inte basunera ut det på facebook heller.

• Dementoria
    Gladhannapanna skrev 2017-05-17 11:22:15 följande:

Sitter och försöker planera min jobbalmanacka efter sjukskrivning i tre veckor. Vad tror ni om möjligheten att jobba halvtid tredje veckan? Annars går min sjukskrivning rakt in i semestern och jag blir borta väldigt länge! Jobbar som socionom och skulle behöva klara av några klientmöten innan jag går på semester. Har alltså inte något fysiskt ansträngande arbete. 

Detta känns spännande, läskigt och fantastiskt roligt på en gång! 

Maken frågade igår vad jag tänker säga till folk, det går ju knappast att hålla hemligt men jag tänker nog inte basunera ut det på facebook heller.

Det är nog väldigt olika vad man klarar av och det är svårt att sia om. Det rekommenderas ju inte men om det gäller en enda vecka och du ska ha semester direkt efteråt är det nog ok. Det är ju det här med att man ska lära sig att ta hand om sig själv, prioritera den egna hälsan och ge sig själv tid till nystart. 
  • Maddeliita

LYCKA TILL imorgon Gladhannapanna! Du får gärna skriva efter och berätta hur det gick och hur tankarna gick!

• Gladhannapanna
    Maddeliita skrev 2017-05-21 19:35:51 följande:

LYCKA TILL imorgon Gladhannapanna! Du får gärna skriva efter och berätta hur det gick och hur tankarna gick!

Tack! Känns läskigt, men samtidigt så himla skönt! Har precis lämnat in ansökan om att utöka vårt bolån. Ska ju betala själv.
  • Maddeliita
    Gladhannapanna skrev 2017-05-21 20:11:59 följande:

Tack! Känns läskigt, men samtidigt så himla skönt! Har precis lämnat in ansökan om att utöka vårt bolån. Ska ju betala själv.

Klart det är nervöst! Men kommer gå så bra. Var ska du opereras? Jag har glömt bort ifall det står här i forumet några sidor bakåt! Och vad får du betala? Berätta vad som hände hos läkaren! Haha är nyfiken
  • Gladhannapanna

Nu har jag träffar min läkare, Torsten Ol ngnting. Åh vad klok och lugnande han är och jag kände mig inte det minsta dömd eller dålig som människa. Jag började till och med gråta lite... Vi bestämde att jag ska få en gbp, inte sleeve. Jag var tydlig med att mina skäl till att göra detta är främst för min hälsa, att jag inte ska drabbas av diabetes mm längre fram. Han sa att han förstår vad jag menar.
    Börjar flyta på måndag och inskrivning 31/5 och operation 8/6.
    Berättade för min äldsta dotter för en stund sedan, hon bröt ihop totalt och tycker att det är läskigt och dessutom blir operationen på skolavslutningen.
    Om jag tar med ett USB kommer jag att få en film på min operation. Har någon annan fått det? Har ni kollat?
    Han sa att det nog funkar att jobba lite sista sjukskrivningsveckan.

• Gladhannapanna
    Maddeliita skrev 2017-05-22 14:07:05 följande:
    Klart det är nervöst! Men kommer gå så bra. Var ska du opereras? Jag har glömt bort ifall det står här i forumet några sidor bakåt! Och vad får du betala? Berätta vad som hände hos läkaren! Haha är nyfiken
    Glömde svara på frågan om priset, 89000:-.
  • Bradbury
    Gladhannapanna skrev 2017-05-22 18:31:51 följande:

Nu har jag träffar min läkare, Torsten Ol ngnting. Åh vad klok och lugnande han är och jag kände mig inte det minsta dömd eller dålig som människa. Jag började till och med gråta lite... Vi bestämde att jag ska få en gbp, inte sleeve. Jag var tydlig med att mina skäl till att göra detta är främst för min hälsa, att jag inte ska drabbas av diabetes mm längre fram. Han sa att han förstår vad jag menar.
    Börjar flyta på måndag och inskrivning 31/5 och operation 8/6.
    Berättade för min äldsta dotter för en stund sedan, hon bröt ihop totalt och tycker att det är läskigt och dessutom blir operationen på skolavslutningen.
    Om jag tar med ett USB kommer jag att få en film på min operation. Har någon annan fått det? Har ni kollat?
    Han sa att det nog funkar att jobba lite sista sjukskrivningsveckan.

Torsten Olbers opererade mig. Han är helt fantastisk. Jag fick dock ingen film på min op. Hade varit coolt.
  • Gladhannapanna

Imorgon är det dags att starta flytet. Känns inte alls särskilt kul, men intalar mig att det är sista gången och att det kommer att gå bra.

Har tillbringat helgen med makens bror med familj i deras stuga. Mysigt och mycket god mat. Maken berättade för sin bror som inte alls verkar tycka att detta är en bra idé. Egentligen spelar det ju ingen roll, men det känns ändå trist, vet ju att han inte kommer att vara den enda. Mina föräldrar stöttar mig däremot till 110%, känns skönt!

• Maddeliita
    Gladhannapanna skrev 2017-05-28 18:52:17 följande:

Imorgon är det dags att starta flytet. Känns inte alls särskilt kul, men intalar mig att det är sista gången och att det kommer att gå bra.

Har tillbringat helgen med makens bror med familj i deras stuga. Mysigt och mycket god mat. Maken berättade för sin bror som inte alls verkar tycka att detta är en bra idé. Egentligen spelar det ju ingen roll, men det känns ändå trist, vet ju att han inte kommer att vara den enda. Mina föräldrar stöttar mig däremot till 110%, känns skönt!

Är också rädd att få så nedlåtande kommentarer.. det är ju för min skull men det är aldrig kul när folk ska ha så mycket att säga till om och främst negativa saker är bra att ploppa upp! Men jag hejar på dig och vill gärna följa din resa här!
Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016