• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • Bradbury
    Gladhannapanna skrev 2017-05-11 17:09:30 följande:

Har skickat in hälsodeklaration till Carlanderska och blev kontaktad idag! Snabba ryck! Läkaren ska titta på den och även hämta in journaler från SU eftersom jag förlorat en del blod i samband med förlossningarna och en annan operation. Hoppas att det inte hindrar! Om jag blir godkänd kan jag opereras redan i juni om jag vill! Blir nästan lite skraj, det går så fort! Samtidigt glad och förväntansfull. Behöver planera en del på jobbet om det blir op i juni, men det får lösa sig!

Spännande! ????
  • Binta 076

Hej!
    Har snart läst hela tråden, men har några funderingar.
    Hoppas det är ok?
    Ni som har skickat egenremisser och blivit nekade pga av för lågt BMI, 
    har ni försökt igen vid senare tillfälle?
    Upplever ni att det är lättare att få ett ja med läkarremiss än med egenremiss?

Hoppas på svar!

jag är 170, väger 107, BMI 36,6

• Dementoria

Nu är jag snart i mål, det känns fantastiskt! Bara 7,7 kilo kvar till mål. Nästan 30 kilo är väck och över en meter i cm runt om kroppen har försvunnit. Det är rätt ballt faktiskt!

Nu har jag precis tränat på försök. Jag har inte vågat tidigare av rädsla av att bli helt nedslagen i hur svag och dålig jag är. Jag sprang inte jättelångt men jag sprang hela tiden, uppför en riktigt rejäl backe och jag var inte helt slut när jag var klar heller. Lyfte lite vikter också. Och jo, jag är svag men inte svag och jag kan springa och kroppen känns hel och fin. Härligt!

• Gladhannapanna
    Dementoria skrev 2017-05-14 22:31:43 följande:

Nu är jag snart i mål, det känns fantastiskt! Bara 7,7 kilo kvar till mål. Nästan 30 kilo är väck och över en meter i cm runt om kroppen har försvunnit. Det är rätt ballt faktiskt!

Nu har jag precis tränat på försök. Jag har inte vågat tidigare av rädsla av att bli helt nedslagen i hur svag och dålig jag är. Jag sprang inte jättelångt men jag sprang hela tiden, uppför en riktigt rejäl backe och jag var inte helt slut när jag var klar heller. Lyfte lite vikter också. Och jo, jag är svag men inte så svag och jag kan springa och kroppen känns hel och fin. Härligt!

Härligt!!!!
  • Maddeliita

Hej! Har läst igenom alla 47 sidor i denna tråd, jättespännande! Har själv skickat in en wgentemisd till Ersta och fått höra att den är bedömd och godkänd och nu väntar jag på läkartid! Är så nervös men vill verkligen detta! Vill göra en sleeve.

Hur mår ni alla som gjort denna nu efteråt? Har ni några dagliga komplikationer? Ex sura uppstötningar eller nåt annat?

• Dementoria
    Maddeliita skrev 2017-05-15 13:54:28 följande:

Hej! Har läst igenom alla 47 sidor i denna tråd, jättespännande! Har själv skickat in en wgentemisd till Ersta och fått höra att den är bedömd och godkänd och nu väntar jag på läkartid! Är så nervös men vill verkligen detta! Vill göra en sleeve.

Hur mår ni alla som gjort denna nu efteråt? Har ni några dagliga komplikationer? Ex sura uppstötningar eller nåt annat?

Jag mår jättebra, har gjort det hela tiden. Jag tror jag haft det lätt men det kan ju ändras, det är ju inte ens ett år sedan jag gjorde op.
  • Maddeliita
    Dementoria skrev 2017-05-15 14:31:05 följande:

Jag mår jättebra, har gjort det hela tiden. Jag tror jag haft det lätt men det kan ju ändras, det är ju inte ens ett år sedan jag gjorde op.

Vad skönt! Hoppas det fortsätter så kan man inte se före och efter bilder här? (Om någon skulle ha förstås) eller har någon en inspirerande instagram/blogg angående op man kan få följa?
  • Gladhannapanna

Fick precis mejl om att läkaren godkänt mig för operation! Ska på en konsultation och kan kanske opereras 8/6!!!!!! Oj så fort detta går!

• Maddeliita
    Gladhannapanna skrev 2017-05-16 16:31:45 följande:

Fick precis mejl om att läkaren godkänt mig för operation! Ska på en konsultation och kan kanske opereras 8/6!!!!!! Oj så

fort detta går!

Wow vad roligt!! Snabba bud uppdatera oss! När ska du träffa läkare?
Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016