• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • Cafe Solo

Själv vägde jag tio kilo mer än vad jag ville. Eftersom jag alltid haft lättare för att gå ner i vikt än upp, kontaktade jag ett ställe som gjorde sleeve-operationer redan vid BMI 30. Jag proppade i mig käk i en månad och bokade tid. Fick väga mej med brallorna på, vilket var tur eftersom jag proppat fickorna fulla med tunga saker. När de skulle mäta min längd krummade jag ryggen allt jag kunde och fick ner min längd med några centimer. Ändå räckte det inte, men jag skyllde på magsjuka den senaste veckan och till slut godkände de operationen. 80 papp senare var jag nyopererad. Var hemma från jobbet tre dagar och knegade på som vanligt sedan. Skyllde mina nya matvanor på överkänslighet. Ingen, inte ens min familj, vet om ingreppet. Och det här var för tre år sedan. Pengarna har jag redan sparat in på lägre matkostnader. Det enda jobbiga är att jag måste käka B-vitaminer varje dag. Och att julbord och bufféer är helt jävla bortkastade på mej.

• Gladhannapanna
    Maddeliita skrev 2017-07-09 17:15:03 följande:
    Hej!

Är inte så aktivt här inne men jag vill gääärna höra hur det går om du orkar berätta
    Jag har haft en del strul, magkatarr och även en blödning i tarmen. Har fått superbra hjälp från mottagningen så fort det strulat. Nu är två av såren röda och irriterade så jag ska ev visa upp dem på tisdag.
    Men jag mår bra, har inte ångrat operationen och har gått ner ca 12 kg sedan flytstart. Nu får jag äta det mesta så länge jag äter lagom mycket och tuggar noga. Har klarat mig från dumping än så länge. Vi är på semester i Bryssel just nu och det har varit en del pyssel med min mat, men det har gått mycket bättre än jag trodde!
  • Emlehh

Vad spännande att få läsa om allas resor de gör! Jag tycker att det känns inspirerande och peppande. Glad

Själv har jag blivit kallad för informationsmöte i början av september. Bor i Västmanland och har ingen aning om hur långa väntetiderna är. Det är det som är jobbigast - att inte veta hur länge man behöver vänta. Jag är inte orolig för att inte få göra en op., då den är rekommenderad pga. min EDS, PCOS och Struma som samtliga gör att jag har svårt att gå ned i vikt.

Hur länge fick ni vänta från gruppmötet till op. i era landsting?

• Gladhannapanna
    Emlehh skrev 2017-07-13 00:42:42 följande:

Vad spännande att få läsa om allas resor de gör! Jag tycker att det känns inspirerande och peppande. Glad

Själv har jag blivit kallad för informationsmöte i början av september. Bor i Västmanland och har ingen aning om hur långa väntetiderna är. Det är det som är jobbigast - att inte veta hur länge man behöver vänta. Jag är inte orolig för att inte få göra en op., då den är rekommenderad pga. min EDS, PCOS och Struma som samtliga gör att jag har svårt att gå ned i vikt.

Hur länge fick ni vänta från gruppmötet till op. i era landsting?

Jag gick privat så jag behövde inte vänta. Var aldrig på gruppinfo heller, kunde inte det datum de hade så jag fick direkt till konsultation med läkaren.
  • Sissely
    snara79 skrev 2017-06-27 16:01:40 följande:
    Hejsan!
    Jag gjorde min sleeve op 13/2. Skickade egenremiss jag med (Blekinge).Har mått bra hela tiden. Var såklart tuffa veckor precis efter med smärta och svårt att äta. Men man får ta det i lugnt tempo och det var ju så gott att få äta mat igen efter 4 veckors fasta inför op.
    Minskat 28 kg nu, vilket känns fantastiskt MEN det är som om hjärnan inte följer med och ser det. Går inte att förklara helt men läst att många har svårt att se skillnaden. Jag märker ju på kläderna och känner mig mkt lättare och piggare! Ser jag två bilder på mig så ser jag ju grym skillnad, man är så van att se sig som stor. Känns fint att ej ha övervikt kvar, utan 5-6 kg att gå ner tills jag är helt nöjd(normalt BMI).

Jag har inga biverkningar efter op tror jag, känns bra iaf.

En spännande tid framöver men du kommer inte ångra dig!!!
    Hej! Jag måste bara få fråga dig hur du gick tillväga när du skickade egenremiss? Jag bor också i Blekinge och undrar var jag får tag i remissen och vart jag skickar den? Tack!
  • Maddeliita
    Sissely skrev 2017-07-16 13:24:06 följande:

Hej! Jag måste bara få fråga dig hur du gick tillväga när du skickade egenremiss? Jag bor också i Blekinge och undrar var jag får tag i remissen och vart jag skickar den? Tack!

Hej! Jag bor inte i Blekinge men skrev egenremiss i Stockholm. Skrev i word som typ ett personligt brev där jag radade upp mina symtom, varför jag vill göra operationen osv. Blev typ en a4 ????
  • snara79
    Sissely skrev 2017-07-16 13:24:06 följande:
    Hejsan! Jag skrev ett vanligt A4 med lite kort om mig själv vad jag vägde, längd. Mina sjukdomar och att jag önskar op sleeve/gbp. Adresserade till kirurgmottagningen i Karlskrona. Först hamnar man på väntelista sedan kallas man för infomöte i grupp och sedan eget möte efter med läkaren.
  • Sissely
    snara79 skrev 2017-07-17 22:41:48 följande:
    Hejsan! Jag skrev ett vanligt A4 med lite kort om mig själv vad jag vägde, längd. Mina sjukdomar och att jag önskar op sleeve/gbp. Adresserade till kirurgmottagningen i Karlskrona. Först hamnar man på väntelista sedan kallas man för infomöte i grupp och sedan eget möte efter med läkaren.
    Tack snälla!
  • Bradbury

Hej allihop!
    Opererades i slutet av oktober förra hösten. Är nu helt i mål, även om jag varit nöjd länge.
    -50 kilo, alltså det går verkligen inte att förstå. Var har hela den vikten suttit? Känns liksom helt sjukt att tänka sig...
    Lycka till alla som funderar på op/planerar eller nyss gjort op. Det är livsavgörande. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.

• Gladhannapanna
    Bradbury skrev 2017-07-21 15:47:04 följande:

Hej allihop!
    Opererades i slutet av oktober förra hösten. Är nu helt i mål, även om jag varit nöjd länge.
    -50 kilo, alltså det går verkligen inte att förstå. Var har hela den vikten suttit? Känns liksom helt sjukt att tänka sig...
    Lycka till alla som funderar på op/planerar eller nyss gjort op. Det är livsavgörande. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.

Wow! Grattis!!!! Har du mått bra hela tiden?

Jag opades 8/6, pratade med Torsten senast idag. Har haft en hel del strul och har värsta magkatarren nu, T och jag har kokat ihop en cocktail med mediciner som förhoppningsvis hjälper.
Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016