• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • Bradbury

Alltså jag har ju INGA biverkningar alls (än i alla fall) om man bortser från dumpning och håravfallet som ju var väntade. Mår så oförskämt bra och kan äta allt med måtta. Men vad jobbigt med katarr, hoppas ni lyckats hitta en medicinkombo som hjälper nu! Skönt att Torsten och de andra är så hjälpsamma.

• Gladhannapanna
    Bradbury skrev 2017-07-21 19:50:43 följande:

Alltså jag har ju INGA biverkningar alls (än i alla fall) om man bortser från dumpning och håravfallet som ju var väntade. Mår så oförskämt bra och kan äta allt med måtta. Men vad jobbigt med katarr, hoppas ni lyckats hitta en medicinkombo som hjälper nu! Skönt att Torsten och de andra är så hjälpsamma.

De är fantastiska! Har haft mycket kontakt efter op, både sköterskor och T avslutar all skriftlig kommunikation med "kram" vid det här laget!
  • Dementoria
    Bradbury skrev 2017-07-21 15:47:04 följande:

Hej allihop!
    Opererades i slutet av oktober förra hösten. Är nu helt i mål, även om jag varit nöjd länge.
    -50 kilo, alltså det går verkligen inte att förstå. Var har hela den vikten suttit? Känns liksom helt sjukt att tänka sig...
    Lycka till alla som funderar på op/planerar eller nyss gjort op. Det är livsavgörande. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.

GRATTIS!!! Häftigt och härligt att du är i mål, har det inte gått väldigt snabbt för dig? Har du tränat mycket? Hur lång är du?

Jag har ett par envisa kilon kvar men egentligen är jag normalviktig och fin nu. Jag har inte kommit i gång med träningen än, det är så svårt att få igång min lust där. 
  • Bradbury
    Dementoria skrev 2017-07-22 10:02:20 följande:
    GRATTIS!!! Häftigt och härligt att du är i mål, har det inte gått väldigt snabbt för dig? Har du tränat mycket? Hur lång är du?

Jag har ett par envisa kilon kvar men egentligen är jag normalviktig och fin nu. Jag har inte kommit i gång med träningen än, det är så svårt att få igång min lust där. 
    Jo det har gått fort. Diskuterade det på halvårsuppföljningen och det är inget konstigt sa dietisten, en del kroppar fungerar bara så. Har inte tränat så mycket alls, går på pass någon gång i veckan bara.
    Är 176 cm så har ett bmi på 22 ungefär nu. Jag var egentligen nöjd redan runt 75 kg men det är ju bra att ha lite marginal ifall man går upp några kilo igen. Men mm hänger knappt med tycker jag. Så sjukt att köpa kläder nu. Då fattar man hur liten man är i jämförelse. Tröjor i medium liksom. Köpte ett par byxor i storlek 38! Helt bisarrt kändes det.
    Hur mår du annars?
  • Dementoria
    Bradbury skrev 2017-07-22 10:18:38 följande:
    Jo det har gått fort. Diskuterade det på halvårsuppföljningen och det är inget konstigt sa dietisten, en del kroppar fungerar bara så. Har inte tränat så mycket alls, går på pass någon gång i veckan bara.
    Är 176 cm så har ett bmi på 22 ungefär nu. Jag var egentligen nöjd redan runt 75 kg men det är ju bra att ha lite marginal ifall man går upp några kilo igen. Men mm hänger knappt med tycker jag. Så sjukt att köpa kläder nu. Då fattar man hur liten man är i jämförelse. Tröjor i medium liksom. Köpte ett par byxor i storlek 38! Helt bisarrt kändes det.
    Hur mår du annars?
    Jag mår toppen på alla sätt och vis. Jag har heller inga problem egentligen. Kan ibland bli lite "äckligt mätt" på vissa saker och jag lär mig fortfarande av mina misstag vilka saker det är. Men jag har aldrig "dumpat" eller mått för dåligt, ett par gånger har jag fått lägga mig ner i tio minuter och vila men inte värre än så.

Jag har också BMI 22 nu, jag är nästan 10 cm kortare än du och väger 61. Jag har 59 som "mål" men jag tänker inte "jobba" för att nå dit eftersom jag är fin som det är. Jag behöver dock träna för att tajta till och stärka kroppen. Det är inte för att vara smal utan för att vara frisk, snyggheten kommer ju som ett extra plus med en frisk och stark kropp, eller hur?!

Jag har storlek S och 36 i det mesta nu, 27 i byxor sitter faktiskt lite löst om det är stretch. Jag är så glad över att vara tillbaka i "min" form och jag mår som sagt toppen. Pigg och frisk och smärtfri!

Visst är det roligt att handla kläder nu? Jag kan shoppa ihjäl mig Hjärta
  • snara79
    Bradbury skrev 2017-07-22 10:18:38 följande:
    Hur mår du annars?
    Ni som ligger lite före mig- hur länge tappade ni mkt hår?! Jag tappar massor men har alltid haft tjockt fint hår. När märkte ni att det stannade av? Tycker det är läskigt att tappa hår.
    Kram
  • Kippa

Det verkar som att tråden har tagit lite semester? Är det inte dags att sparka igång den igen nu till hösten? :)

Jag tycker att det är så himla spännande att läsa vad ni skriver. Superimpad över era resultat! Jag väger nästan lika som Bradbury gjorde innan op, och 69 kilo är min absoluta drömvikt. Jag är nöjd bara jag kommer under 80, men just 69 är drömmen. Inte vågat säga det högt dock, det känns helt omöjligt att JAG inom en överskådlig framtid skulle kunna väga så lite.

Den 12 september ska jag till Mora och träffa kirurg och narkos. Jag undrar om jag kommer att få en op-tid där och då eller om det kommer senare. Om någon har erfarenhet av att opas i Mora så lyssnar jag gärna på era erfarenheter :D

• Kippa

Skulle vara kul med en update från alla som är aktiva i tråden. Hur går dey för er, hur länge sedan är det ni opererades och vart står ni vikt och hälsomässigt idag? Några tankar och tips till oss som står inför en operation? Vad har varit jobbigast? Vad har varit roligast?

• Gladhannapanna

Opades 8/6 på Carlanderska.
    Är så himla nöjd med att jag valde dem, har fått allt stöd i världen efteråt.

Har gått ner drygt 17 kg och är nu nere på 70-talet, det är nog sju år sedan sist. Väger mindre än maken och har köpt jeans i strl 42 och idag köpte jag en hood-tröja i strl S!!!!

Inte börjat tappa hår än, men räknar med att det kommer snart.

Har en del daller och häng på kroppen, men har inte fått så mkt rynkor i ansiktet i alla fall.

• JoelBus

Var ett tag sedan jag skrev, eftersom det inte händer då mkt alls för mig. Håller på att bli tokig!

Jag väntar fortfarande på en kallelse för att träffa läkare och få besked om jag får operera mig eller inte. Jag var till vc redan i januari och fick remiss skickad, gruppinformationen i april och sedan bara en evig väntan känns det som...

Pratade med en sköterska på kirurgmott för någon vecka sedan och då trodde hon att jag skulle få en tid i september, men än har ingen kallelse kommit. Ska ringa till veckan igen och ligga på dom lite.

Jag har fruktansvärt ont i kroppen ( mest fötter, knän och höfter) och måste ta värktabletter varje dag. På natten när jag ska upp och kissa kan jag knappt gå för att fötterna känns som två stora cementklumpar som gör jätteont att stödja på.

Så ligger det till för mig. Ska bli spännande att höra hur ni andra ligger till. Kram

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016