• moaz

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Världsmedborgare
    nattuw skrev 2017-02-18 12:03:03 följande:
    Att vända sig till flera olika media hjälper inte mycket då media tenderar att använda sig av samma källor. Irakkriget med dess inbäddade journalister kommer osökt upp som ett av de tydligaste exemplen. Det fans visserligen ett fåtal fristående journalister men de jobbade i motvind och kom, vad jag kan påminna mig, aldrig att få något större genomslag. Rapporteringen kom istället att bli rätt likformig med CNN som likare.
    Vad gäller Irak-kriget så var det order från Busch om vad som fick och skulle sägas, det gällde för all USA-media.
    Så där var det cencur på allt inkl allt bildmaterial som fick visas, och det kan inte skyllas på media, då det var order från högsta ort.
    Så den jmf/det exemplet var ingen bra idé att dra fram, det är så omskrivet och belyst, att "alla" vet hur det låg till med den "sanningen".

Men visst fungerar det att använda sig av olkia media, det finns ju ett obegränsat utbud att välja på, eller i vart fall så mycket att det inte finns en möjlighet att hinna med att gå igen allt. 

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nattuw
    Världsmedborgare skrev 2017-02-18 12:52:53 följande:
    Så den jmf/det exemplet var ingen bra idé att dra fram, det är så omskrivet och belyst, att "alla" vet hur det låg till med den "sanningen".
    Det var tvärt om ett väldigt bra exempel. Och det skiljde sig, enligt korrespondenter som uttalat sig, inte mycket från hur det normalt ser ut. Vanligtvis bor alla på samma  hotell och använder samma källor. Anledningen till att jag nämnde de inbäddade journalisterna i Irak var bara att det där blev extra tydligt.

En liten illustration: ( reelfoto.blogspot.se/2013/05/fabienne-cherisma-picture-of-dead.html ).
  • Världsmedborgare
    nattuw skrev 2017-02-18 16:58:34 följande:
    Det var tvärt om ett väldigt bra exempel. Och det skiljde sig, enligt korrespondenter som uttalat sig, inte mycket från hur det normalt ser ut. Vanligtvis bor alla på samma  hotell och använder samma källor. Anledningen till att jag nämnde de inbäddade journalisterna i Irak var bara att det där blev extra tydligt.

En liten illustration: ( reelfoto.blogspot.se/2013/05/fabienne-cherism... ).
    Så du menar att när media blir beordrade från högsta instans att inte återge sanningen, och att om dom inte gör så, kommer att bli straffade, att det på nåt vis skulle vara hur det ser ut i normala fall?

Om du menar det, då lär nog många bli fundersamma över varför Trump beklagar sig, och undra över vem som nu beordrat media att skriva som dom gör.

Det som hände i IRAK, (censuren), kom sig bl.a av att när Irak hade invaderat Kuwait, så hade journalisterna fria händer, och att det då skrevs saker som ogillades av USA:s militär och var negativt för dom/USA.

Det fick inte hända igen, inget negativt fick skrivas, inga döda eller sårade amerikanska soldater fick visas, inget som kunde ha minsta negativ eller demoraliserande påverkan av USA:s folk fick föras fram.

Och inte kan du väl ändå mena, att det är normaltillståndet för amerikansk journalism.., det är du i så fall väldigt ensam om att mena.
    Däremot så kan det vara försvarbart att ljuga i krig, att inte förmedla sanningen till det egna folket, det ingår alltid som en strategi i alla krig för att behålla en hög moral hos folket.

Men det är definitivt inget journalistiskt normaltillstånd, utan ett undantagstillstånd, därför är IRAK-kriget och hur media tvingades arbeta där, ett dåligt val.
    -----------------------------------
    För min egen del så var det mest en halvintressant upplevelse, då jag hade tillgång till ocensurerade feeder, så jag kunde se både orginalet och den klippta (censurerade) versionen som visades i nyhetskanalerna.
    Men i jmf med Israels angrepp på Gaza, så var skillnaden inte speciellt stor, alltså av det som dokumenterades av media på USA:s allierades sida.
    Det som skickades ut av IRAK:s propaganda organ var förstås nåt helt annat.
    --------------------------
    Bara ett påpekande.
    De krigsbrott som USA begick och som senare avslöjades med hjälp av bl.a Wiki Leaks, det är/var ingenting  i jmf med vad Israel gjorde när dom bomade Gaza.
    Det Israelerna gjorde då var krigsbrott som borde fått alla ansvariga avrättade, eller åtminstone ställda inför rätta för brott mot dom mänskliga rättigheterna och fängslade för krigsbrott.
    De vidrigheter Israelerna då gjorde, fick mig att helt ändra uppfattning om Israelerna/deras styrande då.., en regim som idag inte har blivit till det bättre.

Och jag är säker på att om ni sett Israelernas jävla fosforbomber tända eld på små barn, och FN-byggnader med läkemedel och mat bombade, så hade ni mått lika illa som jag gjorde.
    Och blivit lika förbannade på att de ansvariga mördarna satt och ljög och blånekade i TV, och sen aldrig blivit ställda till svars för sina krigsbrott.
    Visserligen är Israelerna/Israel fällda i FN, och det fler än en gång, många ggr t.o.m, men ansvariga personer, dom går fria.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Abegayle70
    Världsmedborgare skrev 2017-02-18 18:33:00 följande:
    Så du menar att när media blir beordrade från högsta instans att inte återge sanningen, och att om dom inte gör så, kommer att bli straffade, att det på nåt vis skulle vara hur det ser ut i normala fall?

Om du menar det, då lär nog många bli fundersamma över varför Trump beklagar sig, och undra över vem som nu beordrat media att skriva som dom gör.

Det som hände i IRAK, (censuren), kom sig bl.a av att när Irak hade invaderat Kuwait, så hade journalisterna fria händer, och att det då skrevs saker som ogillades av USA:s militär och var negativt för dom/USA.

Det fick inte hända igen, inget negativt fick skrivas, inga döda eller sårade amerikanska soldater fick visas, inget som kunde ha minsta negativ eller demoraliserande påverkan av USA:s folk fick föras fram.

Och inte kan du väl ändå mena, att det är normaltillståndet för amerikansk journalism.., det är du i så fall väldigt ensam om att mena.
    Däremot så kan det vara försvarbart att ljuga i krig, att inte förmedla sanningen till det egna folket, det ingår alltid som en strategi i alla krig för att behålla en hög moral hos folket.

Men det är definitivt inget journalistiskt normaltillstånd, utan ett undantagstillstånd, därför är IRAK-kriget och hur media tvingades arbeta där, ett dåligt val.
    -----------------------------------
    För min egen del så var det mest en halvintressant upplevelse, då jag hade tillgång till ocensurerade feeder, så jag kunde se både orginalet och den klippta (censurerade) versionen som visades i nyhetskanalerna.
    Men i jmf med Israels angrepp på Gaza, så var skillnaden inte speciellt stor, alltså av det som dokumenterades av media på USA:s allierades sida.
    Det som skickades ut av IRAK:s propaganda organ var förstås nåt helt annat.
    --------------------------
    Bara ett påpekande.
    De krigsbrott som USA begick och som senare avslöjades med hjälp av bl.a Wiki Leaks, det är/var ingenting  i jmf med vad Israel gjorde när dom bomade Gaza.
    Det Israelerna gjorde då var krigsbrott som borde fått alla ansvariga avrättade, eller åtminstone ställda inför rätta för brott mot dom mänskliga rättigheterna och fängslade för krigsbrott.
    De vidrigheter Israelerna då gjorde, fick mig att helt ändra uppfattning om Israelerna/deras styrande då.., en regim som idag inte har blivit till det bättre.

Och jag är säker på att om ni sett Israelernas jävla fosforbomber tända eld på små barn, och FN-byggnader med läkemedel och mat bombade, så hade ni mått lika illa som jag gjorde.
    Och blivit lika förbannade på att de ansvariga mördarna satt och ljög och blånekade i TV, och sen aldrig blivit ställda till svars för sina krigsbrott.
    Visserligen är Israelerna/Israel fällda i FN, och det fler än en gång, många ggr t.o.m, men ansvariga personer, dom går fria.
    Du fortsätter med ditt "pallywood" fejknyheter... Utan att ifrågasätta.
    jag har förutom att läsa annat än aftonbladet och fejknyheter från pallywood även träffat IDF-soldater som var med och hört vad de berättat. Men du vet förstås bättre än de som varit på plats.

Röda Korset: ?Inga tecken på att Israel använt vit fosfor olagligt'

news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7966718.stm

BBC rapporterar: Israels ID-listor visar att 75 % av alla döda i Gaza var terrorister ? en andel som få arméer klarar att uppnå i strid mot en inbäddad terrorgrupp.

? Svansbo: Tidningarna vilseleder om vit fosfor

? FN tvingas dementera: Israel bombade inte alls UNRWA-skolan i Gaza (DN är den enda tidningen i Sverige som rapporterat om dementin).

? Av totalt 1166 döda lyckades Israel neutralisera 871 Hamasterrorister (75 %). Under kriget dog också 295 civila, varav 89 var under 16 år.

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-02-18 10:55:52 följande:
    Så vem menar du vi ska lita på?

I alal fall knappast de som beslagits med att ljuga. Som ovan.

Eller menar du att du måste ha ngån att lita på vara för sakens skull?

Det stora som hänt är att gammel-media förlorade sitt informationsmonopol den dagen internet gav alla möjligheten att dubbelkolla en historia.

Fenomenet har funnits länge, länge men har tidigare mest handlat om kvällspressens löpsedlar coh senastionsrubriker.

Det nya nu är att även de "respekterade" medierna som DN, lokalmedia och public service har kunnat avslöjas fara med vinklingar och direkta osanningar.

Det är klart att det blir en förstroendekris för media då.
  • nattuw
    Världsmedborgare skrev 2017-02-18 18:33:00 följande:
    ´Jag menar att det blir problem när media leker följa John. Det oavsett vem John är.
  • Anton Chigurh
    Abegayle70 skrev 2017-02-18 19:23:38 följande:

Du fortsätter med ditt "pallywood" fejknyheter... Utan att ifrågasätta.

jag har förutom att läsa annat än aftonbladet och fejknyheter från pallywood även träffat IDF-soldater som var med och hört vad de berättat. Men du vet förstås bättre än de som varit på plats.

Röda Korset: ?Inga tecken på att Israel använt vit fosfor olagligt'

news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7966718.stm

BBC rapporterar: Israels ID-listor visar att 75 % av alla döda i Gaza var terrorister ? en andel som få arméer klarar att uppnå i strid mot en inbäddad terrorgrupp.

? Svansbo: Tidningarna vilseleder om vit fosfor

? FN tvingas dementera: Israel bombade inte alls UNRWA-skolan i Gaza (DN är den enda tidningen i Sverige som rapporterat om dementin).

? Av totalt 1166 döda lyckades Israel neutralisera 871 Hamasterrorister (75 %). Under kriget dog också 295 civila, varav 89 var under 16 år.

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • K Markatta

SVT kritiseras nu av Svenska kommittén mot antisemitism efter att ha tagit in artisten Dani M, som gjort diverse antisemitiska uttalanden, som pausunderhållning i melodifestivalen:

www.expressen.se/noje/melodifestivalen/harda-kritiken-mot-svt-efter-mellanakten/

- Jag tycker att det är olämpligt. Det här är ju att ge en väldigt stor scen till en person som ovanligt tydligt har uttryckt väldigt antisemitiska åsikter. Och det är inte vid enstaka tillfällen utan det handlar om ett mönster, säger Willy Silberstein, som i dag sitter i styrelsen för SKMA.

Som exempel tar Willy Silberstein ett uttalande som Dani M fällde i efterdyningarna av terrordådet i Köpenhamn 2015 då en judisk man dödades utanför synagogan i den danska huvudstaden.

- Då sa han att det här verkade vara en "false flag-operation" och att det egentligen var judarna som låg bakom mordet, säger Willy Silberstein och fortsätter:

- Jag tycker att SVT är historielösa och aningslösa. Allt det här ligger två Google-sökningar bort. Det här borde SVT ha bättre koll på.

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?