• hope88

Vi som ska påbörja IVF2 2016

Hej =)

Tänkte att vi tjejer som går in på vårt andra ivf försök nu 2016 kan samlas här för stöd och pepp och där vi kan bolla kommande funderingar.

Jag är 27 år och min man 28 år. Anledningen till att vi inte blivit gravida på alla dessa år är pga för få spermier hos min make så ivf är vår enda chans. Vi gjorde vårt första ivf nu nov/december men det gick tyvärr inte vägen =( Känns väldigt tufft och tråkigt men hoppet lever vidare!

Enligt läkarna har jag pco men har regelbunden menscykel och ägglossar själv men på grund av detta fick jag börja på en låg dos av gonal-f, 125ie, och detta gav endast 4 ägg vid äggplock där 3 st befruktades via ICSI. Ett såg bra ut på dag 2 och det fick vi tillbaka och de andra två odlades vidare men klarade sig inte till frysen så nu står vi på ruta ett igen och inväntar försök 2 till nästa mens i slutet av januari. Då kommer de troligvis höja dosen för att öka chanserna till nästa försök, enligt kliniken idag när jag ringde och meddelade minus. Hoppas så att det går bättre då!

Hur ser det ut för er och hur såg din behandling/resultat ut vid försök 1?

Hoppas några fler hoppar in i tråden vartefter och så håller vi tummarna det tar sig för oss nästa gång och att 2016 blir vårt år!

Kram

• Svar på tråden Vi som ska påbörja IVF2 2016
  • FörstaIVF

Hur går det för alla härinne??

Amandawic hur gick det med äggplocket? Själv punkterades runt 20 blåsor och det fanns 13 ägg...väntar på besked nu under dagen hur många som blivit befruktade. Vill att dom ska ringa NU! Hoppas innerligt att det finns något ägg denna gången som klarar sig till på söndag för återföring...

• amandawic
    FörstaIVF skrev 2016-03-02 08:44:28 följande:

Hur går det för alla härinne??

Amandawic hur gick det med äggplocket? Själv punkterades runt 20 blåsor och det fanns 13 ägg...väntar på besked nu under dagen hur många som blivit befruktade. Vill att dom ska ringa NU! Hoppas innerligt att det finns något ägg denna gången som klarar sig till på söndag för återföring...

Hej! 

Mitt äggplock gick bra, gjorde rejält ont på ena sidan och är fortfarande rejält öm i magen.
    Men vi fick ut 16 ägg! Vi får besked imorgon men jag kan ringa idag och höra hur det gått men jag vet inte om jag vågar det, haha..

13 ägg är ju jättebra! Hur mår du idag?
  • happy15

Hej alla!

Överstimulering - hur ter sig det och vad blir effekten om det händer? Tacksam för förklaring :)

Jag trodde jag kanske blivit naturligt gravid nu (BIM-1 idag) men testade neg i morse och väntar på mens och att få börja min andra sprut-omgång - nu med Menopur, innan med Bemfola och lite svagare.

Hade MA i v9 i mitten av januari.

Härligt att höra om att det går bra för flera av er, att ni får så många ägg. Håller tummarna för oss alla, även om det ibland kommer svåra motgångar på vägen.
    Jag har inget fryst sen innan men hoppas på bättre resultat denna gången.

Vill inte tänka snålt men vi självfinansierar så självklart är det en liten stress i allt också. Hoppas bara kunna slappna av nu.

• amandawic
    happy15 skrev 2016-03-02 10:00:45 följande:

Hej alla!

Överstimulering - hur ter sig det och vad blir effekten om det händer? Tacksam för förklaring :)

Jag trodde jag kanske blivit naturligt gravid nu (BIM-1 idag) men testade neg i morse och väntar på mens och att få börja min andra sprut-omgång - nu med Menopur, innan med Bemfola och lite svagare.

Hade MA i v9 i mitten av januari.

Härligt att höra om att det går bra för flera av er, att ni får så många ägg. Håller tummarna för oss alla, även om det ibland kommer svåra motgångar på vägen.
    Jag har inget fryst sen innan men hoppas på bättre resultat denna gången.

Vill inte tänka snålt men vi självfinansierar så självklart är det en liten stress i allt också. Hoppas bara kunna slappna av nu.

hej! 

Såhär står det om överstimulering om man söker på det, har inte haft det själv men ligger tydligen på gränsen till det nu:

Tillståndet innebär kraftigt förstorade äggstockar och svullnad i magen pga vätskeansamling i buken, smärtor, illamående och ibland svårighet att ta djupa andetag. Symptomen uppträder inte förrän mot slutet av behandlingen eller oftast efter embryoåterförande och kan i allvarliga fall leda till behov av sjukhusvård. Svårighet att andas, svåra smärtor, uttalade kräkningar eller påverkat allmäntillstånd är allvarliga symptom som kan kräva akut sjukhusvård. För att undvika sådana allvarliga tillstånd händer det att man väljer att frysa alla embryon eftersom tillfrisknandet påskyndas om kvinnan inte blir gravid. Prognosen att bli gravid på ett senare frysåterförande är i dessa fall god.

Hoppas att det går bra för er inför nästa försök!
  • FörstaIVF
    amandawic skrev 2016-03-02 08:46:47 följande:
    Hej! 

Mitt äggplock gick bra, gjorde rejält ont på ena sidan och är fortfarande rejält öm i magen.
    Men vi fick ut 16 ägg! Vi får besked imorgon men jag kan ringa idag och höra hur det gått men jag vet inte om jag vågar det, haha..

13 ägg är ju jättebra! Hur mår du idag?
    16 ägg är ju verkligen en bra skörd! :) Har du fått reda på hur många som blev befruktade?

Jag fick precis reda på att 6 av våra 13 ägg blivit befruktade, så jag en aning besviken...förra gången blev 7 av 12 ägg befruktade men inget delade sig normalt. Så det känns som att det är stor chans att det går åt skogen med dessa ynka 6 äggen med. Annars mår jag oförskämt bra faktiskt...ingen svullnad eller ont i magen (ta i trä) och hoppas det förbli så. Hur mår du??
  • BK1986
    FörstaIVF skrev 2016-03-02 12:47:47 följande:

16 ägg är ju verkligen en bra skörd! :) Har du fått reda på hur många som blev befruktade?

Jag fick precis reda på att 6 av våra 13 ägg blivit befruktade, så jag en aning besviken...förra gången blev 7 av 12 ägg befruktade men inget delade sig normalt. Så det känns som att det är stor chans att det går åt skogen med dessa ynka 6 äggen med. Annars mår jag oförskämt bra faktiskt...ingen svullnad eller ont i magen (ta i trä) och hoppas det förbli så. Hur mår du??

Tänkte bara säga att vi fick 1 av 9 som befruktades sist. Så i mina öron låter 6 av 13 jättebra. :) Hoppas att det går bättre för er denna gång med delningen!
  • amandawic

Ja, vi är väldigt glada över det resultatet, men man är ju lite orolig över hur många som blivit befruktade såklart.

6 ägg är ju bättre än inget iaf! Hoppas verkligen att de delar sig som de ska nu! 
    Tycker inte du ska ta ut ngt i förväg utan vänta och se, tror man mår bättre av det Glad

Jag försöker ta det steg för steg och har faktiskt mått mkt bättre psykiskt denna gången. Men det är väldigt svårt, man får försöka tygla tankarna hela tiden.

Nej, vi får reda på det imorgon. Har kunnat ringa till kliniken idag för att höra resultatet men jag har inte vågat det ännu, tror jag väntar tills att vi kommer till kliniken så sambon får vara med när vi får reda på resultatet också. 

Jag är rätt öm och svullen just nu, fick jobba hemifrån idag. Men det är bättre än vad det var igår så¨det går åt rätt håll iaf Glad

• Regnbågsdröm

Allt har med kvalitet att göra. Så antal ägg är liksom strunt samma. Du vet ju själv att delningen gick åt skogen för er sist. Det behövs liksom bara ett bra ägg. Vårt andra försök gick mycket bättre än vårt första, och då hade vi färre ägg! 4 plockade, 3 befruktade och ett ynka litet som klarade sig till insättning. Så 6 ägg, var absolut inte ledsen över det resultatet.
  • FörstaIVF
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-02 13:48:44 följande:
    Allt har med kvalitet att göra. Så antal ägg är liksom strunt samma. Du vet ju själv att delningen gick åt skogen för er sist. Det behövs liksom bara ett bra ägg. Vårt andra försök gick mycket bättre än vårt första, och då hade vi färre ägg! 4 plockade, 3 befruktade och ett ynka litet som klarade sig till insättning. Så 6 ägg, var absolut inte ledsen över det resultatet.
    Ja det är ju så man ska tänka och jag vet det egentligen men ibland så går det liksom inte... :) ska försöka ha is i magen tills på söndag!
  • MiniMe1

Nu imorse kunde jag inte låta bli längre så vi tjuvtestade, ruvardag 13 med ett 2dagars embryo...och det blev starkt plus! Innan kontrollstrecket ens syntes på clearblue så såg man plusset. Tog även en billig sticka för jag trodde det var fel och den var också positiv. Kan inte fatta det...andra IVF-försöket, tredje återföringen fungerade!

Svar på tråden Vi som ska påbörja IVF2 2016