• hope88

Vi som ska påbörja IVF2 2016

Hej =)

Tänkte att vi tjejer som går in på vårt andra ivf försök nu 2016 kan samlas här för stöd och pepp och där vi kan bolla kommande funderingar.

Jag är 27 år och min man 28 år. Anledningen till att vi inte blivit gravida på alla dessa år är pga för få spermier hos min make så ivf är vår enda chans. Vi gjorde vårt första ivf nu nov/december men det gick tyvärr inte vägen =( Känns väldigt tufft och tråkigt men hoppet lever vidare!

Enligt läkarna har jag pco men har regelbunden menscykel och ägglossar själv men på grund av detta fick jag börja på en låg dos av gonal-f, 125ie, och detta gav endast 4 ägg vid äggplock där 3 st befruktades via ICSI. Ett såg bra ut på dag 2 och det fick vi tillbaka och de andra två odlades vidare men klarade sig inte till frysen så nu står vi på ruta ett igen och inväntar försök 2 till nästa mens i slutet av januari. Då kommer de troligvis höja dosen för att öka chanserna till nästa försök, enligt kliniken idag när jag ringde och meddelade minus. Hoppas så att det går bättre då!

Hur ser det ut för er och hur såg din behandling/resultat ut vid försök 1?

Hoppas några fler hoppar in i tråden vartefter och så håller vi tummarna det tar sig för oss nästa gång och att 2016 blir vårt år!

Kram

• Svar på tråden Vi som ska påbörja IVF2 2016
  • amandawic
    irrbloss_83 skrev 2016-03-03 16:31:22 följande:
    Det verkar finnas två olika skolor angående det där, i Falun där vi går sätter de alltid in 5-dagars. När jag förhörde dom om varför sa de att de hade haft bättre resultat med det, ungefär att om det klarar 5 dagar utanför livmodern klarar det sig bättre i också. 
    Men att tvådagars som kanske inte är 1000 % perfekta klarar sig i livmodern fast de inte skulle gjort det utanför... 
    Fast andra kliniker verkar ha andra approacher.
    Åh, krånglig förklaring blev det. Hoppas det var begripligt.
    Tror inte riktigt jag förstår vad du menar .. 

Jag litar till 100% på mina läkare på kliniken och tror inte att de sätter in ett embryo om de inte har sett att det ser fint ut liksom. 
  • irrbloss_83
    amandawic skrev 2016-03-03 16:35:25 följande:
    Tror inte riktigt jag förstår vad du menar .. 

Jag litar till 100% på mina läkare på kliniken och tror inte att de sätter in ett embryo om de inte har sett att det ser fint ut liksom. 
    Jo, det gör de ju såklart! Menade absolut inte att de inte vet vad de sysslar med.

Menade att de i Falun sa att de hade haft bättre resultat med 5-dagars. Fast jag vet att på andra ställen säger precis det motsatta. Kanske gör de lite olika där "bakom kulisserna" vilket förklarar en eventuell skillnad. 

Grattis till ruvningen förresten!
  • amandawic
    irrbloss_83 skrev 2016-03-03 16:38:11 följande:
    Jo, det gör de ju såklart! Menade absolut inte att de inte vet vad de sysslar med.

Menade att de i Falun sa att de hade haft bättre resultat med 5-dagars. Fast jag vet att på andra ställen säger precis det motsatta. Kanske gör de lite olika där "bakom kulisserna" vilket förklarar en eventuell skillnad. 

Grattis till ruvningen förresten!

Ja men precis, det är lite så jag tänker också Glad

Vad jag har hört så för man vanligtvis tillbaks ett embryo efter 2 dagar, och i vissa fall väntar man och för tillbaks en blastocyst. 

Så det verkar ju verkligen vara olika på olika kliniker.

Tack så mycket! 

• irrbloss_83
    amandawic skrev 2016-03-03 16:40:57 följande:

Ja men precis, det är lite så jag tänker också Glad

Vad jag har hört så för man vanligtvis tillbaks ett embryo efter 2 dagar, och i vissa fall väntar man och för tillbaks en blastocyst. 

Så det verkar ju verkligen vara olika på olika kliniker.

Tack så mycket! 

Ja, flera verkar sätta tillbaks 2-dagars. Siffernördiga jag tycker att det vore kul att se statistik på det, men jag hittade inget bra när jag letade. 

De som ska frysas odlas till 5 dagar för er också, eller hur blir det?

Jag började känna mig ensam, vet faktiskt inte om det är några fler ruvare som är aktiva nu :) 
  • amandawic
    irrbloss_83 skrev 2016-03-03 16:48:41 följande:
    Ja, flera verkar sätta tillbaks 2-dagars. Siffernördiga jag tycker att det vore kul att se statistik på det, men jag hittade inget bra när jag letade. 

De som ska frysas odlas till 5 dagar för er också, eller hur blir det?

Jag började känna mig ensam, vet faktiskt inte om det är några fler ruvare som är aktiva nu :) 
    Jag tror det, de sa egentligen bara att det var 12 befruktade, att vi skulle få tillbaks ett och att vi om några dagar kommer få hem ett brev där det står om och hur många embryon vi får till frysen.

Nej du är absolut inte ensam! Vilken ruvardag är du på nu? Glad
  • irrbloss_83
    amandawic skrev 2016-03-03 16:51:10 följande:
    Jag tror det, de sa egentligen bara att det var 12 befruktade, att vi skulle få tillbaks ett och att vi om några dagar kommer få hem ett brev där det står om och hur många embryon vi får till frysen.

Nej du är absolut inte ensam! Vilken ruvardag är du på nu? Glad
    Fast om 12 är befruktade så tror jag nog ni får ett gäng till frysen. Roligt! Vi fick 5 befruktade, och 1 till ET, 2 till frys (varav jag ruvar på ett nu). Så vi har ett kvar efter det här, som jag ju hoppas blir till ett syskonförsök så småningom.

Är på RD 7 idag, har testdag på onsdag nästa vecka så jag är ungefär halvvägs. Vad fick du för TD?
  • amandawic
    irrbloss_83 skrev 2016-03-03 16:56:07 följande:
    Fast om 12 är befruktade så tror jag nog ni får ett gäng till frysen. Roligt! Vi fick 5 befruktade, och 1 till ET, 2 till frys (varav jag ruvar på ett nu). Så vi har ett kvar efter det här, som jag ju hoppas blir till ett syskonförsök så småningom.

Är på RD 7 idag, har testdag på onsdag nästa vecka så jag är ungefär halvvägs. Vad fick du för TD?
    Ja man får ju verkligen hoppas! :)

Åh, vad spännande!
    Vi fick TD den 20e. Känns som en evighet tills dess!!
  • irrbloss_83
    amandawic skrev 2016-03-03 17:25:15 följande:
    Ja man får ju verkligen hoppas! :)

Åh, vad spännande!
    Vi fick TD den 20e. Känns som en evighet tills dess!!
    Jag håller tummarna för er :)

Har du ruvat tidigare?
    Ja, det känns så för mig också och då är det bara 5 hela dagar kvar för mig. Men å andra sidan känns det som flera veckor sen jag var på kliniken och det var en vecka sen så... Det strular mycket med ens hjärna det här IVF:andet.
  • amandawic
    irrbloss_83 skrev 2016-03-03 18:45:55 följande:
    Jag håller tummarna för er :)

Har du ruvat tidigare?
    Ja, det känns så för mig också och då är det bara 5 hela dagar kvar för mig. Men å andra sidan känns det som flera veckor sen jag var på kliniken och det var en vecka sen så... Det strular mycket med ens hjärna det här IVF:andet.
    Nej det är andra gången för mig :)

Ja verkligen! Sån himla tankekarusell hela tiden!
    Vilket försök är ni inne på nu?
  • irrbloss_83
    amandawic skrev 2016-03-03 19:42:58 följande:
    Nej det är andra gången för mig :)

Ja verkligen! Sån himla tankekarusell hela tiden!
    Vilket försök är ni inne på nu?
    Vi har gjort ett ET innan det nuvarande FET. 
    Jag har tyckt att det gått bra fram tills nu, men idag har känslorna varit all over the place, en stund här på eftermiddagen VISSTE jag att jag var gravid, för att minuterna senare få mensvärk igen och tänka att allt är kört forever and ever. :D Galet! 
Svar på tråden Vi som ska påbörja IVF2 2016