• hope88

Vi som ska påbörja IVF2 2016

Hej =)

Tänkte att vi tjejer som går in på vårt andra ivf försök nu 2016 kan samlas här för stöd och pepp och där vi kan bolla kommande funderingar.

Jag är 27 år och min man 28 år. Anledningen till att vi inte blivit gravida på alla dessa år är pga för få spermier hos min make så ivf är vår enda chans. Vi gjorde vårt första ivf nu nov/december men det gick tyvärr inte vägen =( Känns väldigt tufft och tråkigt men hoppet lever vidare!

Enligt läkarna har jag pco men har regelbunden menscykel och ägglossar själv men på grund av detta fick jag börja på en låg dos av gonal-f, 125ie, och detta gav endast 4 ägg vid äggplock där 3 st befruktades via ICSI. Ett såg bra ut på dag 2 och det fick vi tillbaka och de andra två odlades vidare men klarade sig inte till frysen så nu står vi på ruta ett igen och inväntar försök 2 till nästa mens i slutet av januari. Då kommer de troligvis höja dosen för att öka chanserna till nästa försök, enligt kliniken idag när jag ringde och meddelade minus. Hoppas så att det går bättre då!

Hur ser det ut för er och hur såg din behandling/resultat ut vid försök 1?

Hoppas några fler hoppar in i tråden vartefter och så håller vi tummarna det tar sig för oss nästa gång och att 2016 blir vårt år!

Kram

• Svar på tråden Vi som ska påbörja IVF2 2016
  • stajlish
    Iskristall skrev 2016-01-06 09:32:05 följande:
    Hej Stajlish! Håller tummarna för din FET!

Kram
    Tack! :) Kram
  • stajlish
    hope88 skrev 2016-01-05 22:17:45 följande:
    Självklart får du det Stajlish =) Kul att se dig här! Hoppas dock att det tar sig på ert FET så ni slipper hela baletten igen. Kram
    Hoppas jag med! Kram
  • hope88
    Regnbågsdröm skrev 2016-01-05 22:30:26 följande:

Jag jobbade också intensivt under förra försöket, det gick bra trots huvudvärken. Så du ska nog också klara det! Sen har jag haft extrem värk vissa dagar, men som sagt så är det så olika.. Viktuppgång har jag inte haft kopplat till läkemedlen. Har gått upp en del under behandlingen, men beror nog egentligen mest på att jag ätit en jäkla massa skit

Nålen är inte trubbig. Den är snarare jättevass. Stuckit mig i fingret två gånger när jag tagit av korken Så vet inte vad det beror på att det varit svårt att få i den. Kanske att magen hunnit bli stel. Men upplevde inte samma känsla med gonalen. Minns det som enkelt. Men kan ju ha förträngt också

Lycka till med allt nu! Det kommer gå bra med synarelan! Men fråga gärna mer om du vill. Jag är expert vad gäller den där jäkla sprayen känns det som, haha

Ja så länge den inte bli sådär att man vill ligga i ett mörkt rum för att huvudet exploderar så går det ju bra :) Lär väl märka om jag får biverkningar ;)

Hehe, ja så förklarar det ju saken ;) Får bara fortsätta med min kost och motion så hoppas jag att vikten står relativt still. Gick upp 1 kg förra gången precis innan äggplock och det var väl på grund av vätskan och äggblåsorna, men det var ju ändå en okej viktuppgång. Råkade läsa skräckhistorier på nätet om de som gått upp 5-7 kg på bara ett försök med långa protokollet men låter så mycket på bara 1-2 mån om man sköter allt annat.

Aoouch! Du får vara försiktig :) Kanske blir så när man drar av korken typ slinter lite. Minns att gonal-f nålarna var så tunna och lätta sticka in och hantera. Det lilla skyddet lossnade jättelätt.

Tack =) Känns skönt att kunna fråga! Som jag förstått det så börjar jag spraya på dag 21 i nästa menscykel och sen på dag 7-12 får jag en blödning. Är det direkt när den blödningen börjar som man börjar med sprutorna och sen fortsätter det som vanligt med ultraljud inför äggplock? Känns som om jag har koll på läget fram tills blödningen efter spraystart men efter det är det lite luddigt.
  • hope88
    Iskristall skrev 2016-01-06 09:29:55 följande:

Ja, hoppas så innerligt att 3 försök räcker. Det skulle kännas jätteskönt med nåt embryo till frysen.Jag har också googlat på detta, finner inte heller nåt bra svar. På min klinik som jag skrev tidigare, sa de att de inte använde sig av långa om inte paret skulle önska sig det typ. Att de inte tyckte det gjorde nån skillnad. Det var så hon la fram det typ. Men jag undrar om inte det kanske skulle få min slöa äggstock att låta den få sina äggblåsor att växa i samma takt som den andra äggstocken. Att de får börja på samma nivå? För höjer de bara dosen av medicinen tänker jag bara att de få äggblåsorna på den kvicka äggstocken växer till ännu fortare och den slöa inte hänger med. Men jag vet som sagt inte utan jag bara spekulerar?!

Ja vi får verkligen hoppas att våra 3 försök räcket till =)

Nä mycket spekulationer på nätet också och inget direkt konkret svar. Tror att läkarna säkert har delade meningar där också som i mycket annat. Det vår läkare sa i tisdag var att om vi fick lite sämre svar på det korta protokollet brukade man få ur fler ägg av bättre kvalité på det långa för att de typ kan reglera det bättre och att äggen växer på ett mer jämnt vis men vet ju inte. Låter luddigt men hoppas på att detta stämmer. Återstår att se =)

Jag tycker i alla fall att du ska ta upp det med kliniken och se vad läkaren säger. Dina funderingar kan ju stämma. Låter ju som om det kanske inte är tillräcklig tid för äggen vid korta men jag vet ju inte heller.

Kram
  • hope88
    Nmg skrev 2016-01-06 11:37:55 följande:

Följer er resa i tråden. Lycka till nu allihopa! Va spännande!! har ni fått nåt mer info om när ni börjar med nästa?

Det får du gärna göra =) Hoppas allt är bra med dig o bönan i magen =) Japp men troligvis inte förrän i mitten av februari då vi ska köra den långa varianten nästa gång.
  • hope88
    Iskristall skrev 2016-01-06 17:31:46 följande:

Hope88, förstod jag det rätt att du ägglossat eller ska snart göra och att det isf är tidigt i din cykel?! Vilken dag?

Jag tempar ju som jag berättat tidigare och nu börjar tempen bete sig som om jag ev hade ägglossning i förrgår eller igår. Tempen är på väg upp till synes och mina ägglossningsflytningar har försvunnit. Stämmer detta skulle ÄL blivit på dag 11 eller 12 i cykeln, så sjuuukt tidigt för att vara mig. Tänker att medicinerna från ivf-omgången fortfarande påverkar, kan det vara så tro?

Ja men precis. Hon såg en äggblåsa som i tisdags var 22 mm och skulle släppa när som helst. Så tydligen ägglossning vilket är tidigt. Ska egentligen inte ha det förrän nästa tisdag så 1 v tidigare typ.

Mycket möjligt att det är likadant för dig nu. Hon sa att det kunde vara vanligt att det blir lite knasigt efter att de varit och petat med alla hormoner så nog har ni ägglossning nu men tidigare så då kanske även mensen kommer tidigare.

Kram
  • hope88
    Sally Cinnamon skrev 2016-01-06 20:28:25 följande:

Vi gör långa protokollet eftersom vi har lyckats med det tidigare. Verkar smidigare med korta men har inte så mycket problem med biverkningar än (och inte förra ggn heller vad jag minns). Lite varm och kanske lite mer lättirriterad :/ Gick inte upp i vikt.

Ja det korta gick så himla snabbt så det var ju smidigt. Men om det långa går bättre så gör man ju såklart det :) Hoppas jag svarar bättre på det långa! Skönt att höra att du inte fick så starka biverkningar :)

Ja visst är det roligt :) Blir lite mer snack här i tråden då :)
  • stajlish
    hope88 skrev 2016-01-07 11:58:19 följande:
    Ja så länge den inte bli sådär att man vill ligga i ett mörkt rum för att huvudet exploderar så går det ju bra :) Lär väl märka om jag får biverkningar ;)

Hehe, ja så förklarar det ju saken ;) Får bara fortsätta med min kost och motion så hoppas jag att vikten står relativt still. Gick upp 1 kg förra gången precis innan äggplock och det var väl på grund av vätskan och äggblåsorna, men det var ju ändå en okej viktuppgång. Råkade läsa skräckhistorier på nätet om de som gått upp 5-7 kg på bara ett försök med långa protokollet men låter så mycket på bara 1-2 mån om man sköter allt annat.

Aoouch! Du får vara försiktig :) Kanske blir så när man drar av korken typ slinter lite. Minns att gonal-f nålarna var så tunna och lätta sticka in och hantera. Det lilla skyddet lossnade jättelätt.

Tack =) Känns skönt att kunna fråga! Som jag förstått det så börjar jag spraya på dag 21 i nästa menscykel och sen på dag 7-12 får jag en blödning. Är det direkt när den blödningen börjar som man börjar med sprutorna och sen fortsätter det som vanligt med ultraljud inför äggplock? Känns som om jag har koll på läget fram tills blödningen efter spraystart men efter det är det lite luddigt.
    Jag gjorde långa protokollet och gick inte upp nåt i vikt alls! Den enda biverkningen jag hade under hela behandlingen var att jag fick värmevallningar då o då, överkomligt. Annars mådde jag tipptopp! Så man behöver verkligen inte få alla symptom som det finns risk för :)
  • stajlish

Idag kom mensen, bara en dag sent, så nu sa jag vänta 11 dagar o sen börja ägglossningstesta o när de blir plus där så blir det FET sex dagar efter det :)

• Regnbågsdröm

Hade första ultraljudet idag efter 7 dagars menopur-sprutande 450. Allt såg bra ut. Men fortsätter spruta och kommer på nytt UL på måndag igen. Känns jättebra trots att det är jobbigt att spruta och man har blåmärken över hela magen. Men ett steg i rätt riktning, så känns ju fantastiskt! Varje steg som går bra ska man glädjas åt!

Svar på tråden Vi som ska påbörja IVF2 2016