• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • Soncabaret
    orzia1 skrev 2016-04-24 12:36:35 följande:

Jag kommer inte köpa sån doppler, det står man kan använda den ett visst antal min per dag, men två olika BM har sagt att det stressar barnet med sån för ofta. Dessutom skulle det ge mig mer oro om jag ej för in ljuden..

Ja man måste ju inte, haha. Jag har bara lyssnat när jag varit orolig dvs. 2ggr och båda gångerna mindre än 10min som rekommenderas som max. Det finns verkligen inga studier som säger att det stressar barnet, så isåfall ljuger BM om hen nu inte sa att det "kanske" stressar barnet. 

Det är väldigt svaga maskiner som säljs för hemmabruk. 10 minuters gränsen är bara som säkerhetsåtgärd eftersom det inte finns tillräckligt med forskning. Men självklart ska man inte använda en doppler som en leksak, men det tror jag inte att det är så många som gör. 
  • Soncabaret
    orzia1 skrev 2016-04-24 12:36:35 följande:

Jag kommer inte köpa sån doppler, det står man kan använda den ett visst antal min per dag, men två olika BM har sagt att det stressar barnet med sån för ofta. Dessutom skulle det ge mig mer oro om jag ej för in ljuden..

Däremot finns det studier som säger att stress påverkar barnet, så är man mycket orolig/stressad så tycker iallafall jag att doppler är ett bra köp. Men det är klart att det är som du säger att risken finns att man inte hör någonting alls och då blir ännu mer orolig. Därför testade jag min första gången på kontorstid, så jag kunde få tag i min BM om jag inte skulle hitta och var orolig.
  • orzia1
    Soncabaret skrev 2016-04-24 13:35:45 följande:

Ja man måste ju inte, haha. Jag har bara lyssnat när jag varit orolig dvs. 2ggr och båda gångerna mindre än 10min som rekommenderas som max. Det finns verkligen inga studier som säger att det stressar barnet, så isåfall ljuger BM om hen nu inte sa att det "kanske" stressar barnet. 

Det är väldigt svaga maskiner som säljs för hemmabruk. 10 minuters gränsen är bara som säkerhetsåtgärd eftersom det inte finns tillräckligt med forskning. Men självklart ska man inte använda en doppler som en leksak, men det tror jag inte att det är så många som gör. 

Som sagt det var vad BM här sa, och jag har haft kompisar som haft den och älskat den.. så som sagt man gör ju som man vill, jag har en högrisk graviditet och det kan också vara därför de har sagt så.. har aldrig haft en tanke på att skaffa en sån ändå, det är ju jättebra att det funkar om man nu väljer att ha en sån..
  • Sabinac

Hej på er alla gravida.

Jag är 24 år, bor utanför Örebro och är gravid med andra barnet beräknat till 16 oktober. Storasyster har precis fyllt 2 år.

Idag går vi in i v 16 (15+0) och har börjat känna lite fladder i magen senaste dagarna.

Såg någon fråga om viktuppgång med andra barnet. Måste vara så inviduellt för alla graviditeter som precis med allt. Jag mådde väldigt illa och kräktes dagligen i drygt 1 månad så gick ned ca 3 kg första veckorna. Började på 58 kg "ogravid" och igår stod vågen på 56 kg (v 14+6). Så -2 kg från start men +1 kg från lägsta vikt.

Magen växer däremot i rekordfart, betydligt fortare än första graviditeten.

Vi har kvar mycket från dottern så vi har inte köpt något till denna bebis. Det behövs så lite i början så det som ska kompletteras väntar vi nog med tills i sommar/höst.

En fråga till er med storasyskon, ska ni köpa syskonvagn?

Vi använder sällan vagn som det är nu men det kanske är smidigare om man har två barn att få med sig.

Och hur länge har ni tänkt arbeta innan ni går på föräldraledighet?

• Lerumsmamma

Finns det ingen bildtråd till denna tråden? :) hade varit skoj att lägga upp bilder på magar, bebisrummet, bebisprylar etc. :)

• Lilla Luna

Jag har köpt tre boddys i olika storlekar, ett par byxor och två par strumpor. Gjorde ett paket av dem till sambon tillsammans med det positiva testet. Mer än så har vi inte köpt än. Lutar åt att vi börjar handla efter rul, 1/6, om jag kan hålla mig nu då lönen kommer.

Själ då, shoppat något?

Oktbebis skrev 2016-04-25 09:24:04 följande:

Har ni börjat handla något till bebis än? :)

• orzia1

Nej har ej börjat handla något. Blir nog efter vårt rul
  • Mabo90

Hej! Nu vågar jag äntligen skriva in mig i denna grupp:) är i v 15 nu och har bf 19/10. På kub fick vi högrisk 1:39 och gjorde moderkaksprov i tisdags som kom tillbaka normalt. Nu vågar jag äntligen tro på att jag är gravid!

• Decibel84

absolut, vagn, babysitter, hammock, babynest, åkpåse och kläder
Svar på tråden BF Oktober 2016