• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • GästenT
    Alvsten skrev 2016-04-27 20:49:12 följande:

Åh så roligt med en till Uppsaling så nära i tid :) Vi måste ju hålla kontakten!

Hon som jag hade var jätterar och duktig. Noggrann och tyckte att det var roligt att få visa oss allt på bebisen, förklarade hela tiden vad hon mätte och vad det innebar. Kände mig väldigt trygg.

Japp vi fick 3 st bilder :) kostade 50kr.

När ska du dit?

Ja men verkligen!! Jag hänger inte riktigt i dom här trådarna utan gick mest in för skoj skull och läste och såg din bild och text! Super kul!!

Vi ska dit på fredag! Hoppas jag får en lika gullig bm som dig! Haha man är ju sååå nervös. Går jag efter senaste ultraljudet jag gjorde så har jag bf 31oktober, såg att dom sagt 30 för dig! Kul och se om dom flyttar det något på fredag. :) annars kanske vi möts på BB. ;)

Tyckte jag läste att det var ditt första barn? Mitt första iaf! Fyller 26 iår!
  • Dani84KR
    Alvsten skrev 2016-04-27 14:23:02 följande:
    Allt gick jättebra! Var så häftigt att få se lilla bebisen sprattla runt :) Väldigt bra resultat från kub så nu kan jag verkligen börja få njuta över att vara gravid och våga tro på att det faktiskt är en liten bebis. Vi fick behålla vårt tidigare datum 30/10 :)

Va skönt att allt gick bra, det är så skönt efteråt när man vet , måste säga vilken underbar bild ni fick <3
  • Ggrahnen
    GästenT skrev 2016-04-27 21:08:06 följande:

Ja men verkligen!! Jag hänger inte riktigt i dom här trådarna utan gick mest in för skoj skull och läste och såg din bild och text! Super kul!!

Vi ska dit på fredag! Hoppas jag får en lika gullig bm som dig! Haha man är ju sååå nervös. Går jag efter senaste ultraljudet jag gjorde så har jag bf 31oktober, såg att dom sagt 30 för dig! Kul och se om dom flyttar det något på fredag. :) annars kanske vi möts på BB. ;)

Finns ett gäng fler uppsalingar i den här gruppen! :D Jag gick med i en facebookgrupp. Uppsala mammor bf 2016 :)
  • GästenT
    Ggrahnen skrev 2016-04-27 22:52:11 följande:

Finns ett gäng fler uppsalingar i den här gruppen! :D Jag gick med i en facebookgrupp. Uppsala mammor bf 2016 :)

Jaha!! Va kul! :)

Jag har tyvärr inte Facebook så sånna grupper blir svårt att gå med i. Va synd!
  • Anonym (Rådvill)

Hej alla fina, skulle behöva få lite råd av er kloka.Har börjat fundera på föräldraledigheten och har förstått att det blir inte så mkt att leva på om man ska försöka spara dagar under första året.Jag har sparat ihop 7 v semester och tänkte först ta ut allt i slutet av juli och hela augusti eller borde jag fortsätta spara min semester och ta ut lite av den efter BF 15 oktober? samtidigt känner jag mig jvlig less på jobbet och skulle behöva en längre paus därifrån. Hur hade ni gjort?

• Alvsten
    GästenT skrev 2016-04-27 21:08:06 följande:

Förstår att du är nervös! Kunde knappt andas när vi satt i väntrummet och sen kom ingen och hämtade oss förrän 20 minuter efter utsatt tid, höll ju på att dö! Men det kommer gå bra ska du se.

Haha du måste säga sen vad du fick för datum! Tänk om vi hamnar på förlossningen samtidigt :)

Ja precis det är första barnet, jag är 29 år. Så allt är nytt och otroligt spännande.
  • Alvsten
    Dani84KR skrev 2016-04-27 21:31:35 följande:

Va skönt att allt gick bra, det är så skönt efteråt när man vet , måste säga vilken underbar bild ni fick <3

Åh tack så mycket <3

Ja helt fantastisk bild! Var så nöjd efter gårdagen så jag svävar nog fortfarande lite på moln.
  • orzia1
    Anonym (Rådvill) skrev 2016-04-28 08:45:32 följande:

Hej alla fina, skulle behöva få lite råd av er kloka.Har börjat fundera på föräldraledigheten och har förstått att det blir inte så mkt att leva på om man ska försöka spara dagar under första året.Jag har sparat ihop 7 v semester och tänkte först ta ut allt i slutet av juli och hela augusti eller borde jag fortsätta spara min semester och ta ut lite av den efter BF 15 oktober? samtidigt känner jag mig jvlig less på jobbet och skulle behöva en längre paus därifrån. Hur hade ni gjort?

Du har inget jobb som är fysiskt ansträngande så du kan få gravidpenning? Ja det suger en del med ersättning från f.k.. min man är en sk höginkomsttagare,, så vi kommer förlora närmre 1500 kr per dag de dagar han ska ta ut föräldrapeng. Så vi är också i valet och kvalet hur vi ska lägga vår föräldraledighet. Och som du skriver, man vill ju gärna ta ut så få dagar som möjligt så man kan vara hemma lite längre. Om vi har möjlighet så kommer vi försöka vara hemma tills bebisen är 1.5 år...

Om jag hade varit som dig hade jag nog lagt semestern i anslutning med b.f och bitit ihop på jobb under sommaren. Men det beror ju på vad ni tänker. Osv.. har en kompis som ville vara hemma i nästan 2 år, hon hade en del sem o komp så hon klarade det.
  • Lilla Luna
    orzia1 skrev 2016-04-28 14:31:19 följande:

Du har inget jobb som är fysiskt ansträngande så du kan få gravidpenning? Ja det suger en del med ersättning från f.k.. min man är en sk höginkomsttagare,, så vi kommer förlora närmre 1500 kr per dag de dagar han ska ta ut föräldrapeng. Så vi är också i valet och kvalet hur vi ska lägga vår föräldraledighet. Och som du skriver, man vill ju gärna ta ut så få dagar som möjligt så man kan vara hemma lite längre. Om vi har möjlighet så kommer vi försöka vara hemma tills bebisen är 1.5 år...

Om jag hade varit som dig hade jag nog lagt semestern i anslutning med b.f och bitit ihop på jobb under sommaren. Men det beror ju på vad ni tänker. Osv.. har en kompis som ville vara hemma i nästan 2 år, hon hade en del sem o komp så hon klarade det.

Oj! Nu får jag ångest. Önskat tre veckor semester i sommar. Alltstå har jag en vecka kvar efter sommaren. Sambon har ingen värsting lön då han går på timmar och jobbar 50%. Vi har inte gemensam ekonomi, då det inte funkar för oss. Men självklart delar vi på alla kostnader som hör ihop med att leva tillsammans. Bara det att det jag får över kan gå till mina intressen eller önskemål och hans kan gå till det han vill utan att den andra kan ha några invändningar. Så har vi gemensamt sparande. Ska jag ändra och spara semester eller hur ska jag göra?

Jobbar i förskola, på en småbarnsavdelning. Är väldigt påfrestande för kroppen. Men hur tidigt och hur länge kan man få gravidpenning? Vill inte förlora allt för mycket på att gå hemma heller..
  • orzia1
    Lilla Luna skrev 2016-04-28 15:20:11 följande:

Oj! Nu får jag ångest. Önskat tre veckor semester i sommar. Alltstå har jag en vecka kvar efter sommaren. Sambon har ingen värsting lön då han går på timmar och jobbar 50%. Vi har inte gemensam ekonomi, då det inte funkar för oss. Men självklart delar vi på alla kostnader som hör ihop med att leva tillsammans. Bara det att det jag får över kan gå till mina intressen eller önskemål och hans kan gå till det han vill utan att den andra kan ha några invändningar. Så har vi gemensamt sparande. Ska jag ändra och spara semester eller hur ska jag göra?

Jobbar i förskola, på en småbarnsavdelning. Är väldigt påfrestande för kroppen. Men hur tidigt och hur länge kan man få gravidpenning? Vill inte förlora allt för mycket på att gå hemma heller..

Vet ej hur tidigt man kan få sån gravidpenning, tror ngr månader innan förlossning, man blir ju inte heller rik på den, är väl 80% av sin lön? Jag tror du kan få sån i med du jobbar på småbarnsavdelning. Lättast är att gå in på f.k hemsida, där har de en sån planerings verktyg för föräldrapeng, man kan skriva in o se hur länge ens dagar räcker beroende på om man tar ut 2-6 dagar per v...
Svar på tråden BF Oktober 2016