• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • Eili

Jag tycker det är för tidigt att börja handla. Har kollat lite på vad vi ska köpa och så, har en vagga och en spjälsäng som vi fått begagnat men inget vi köpt än :)

• robinminson

Hej. Är det någon här som vet om och hur stress påverkar barnet i magen? Alltså om mamman är stressad.

Jag är stressad hela tiden, kan liksom aldrig slappna av. Så har det varit för mig i flera år. Känner mig jämt stressad, rastlös, otålig, dåligt humör, på helspänn m.m.

Är så orolig att bebisen i magen ska ta skada. Hur ska jag någonsin kunna lära mig att slappna av ordentligt? För hur jag än försökt hittills så har det inte lyckats. Och oron över att barnet tar skada då gör stressen ännu värre. Har ingen att prata med direkt heller. Känner mig urdålig och hemsk som människa pga stressen..

• Decibel84
    robinminson skrev 2016-04-25 20:18:12 följande:

Hej. Är det någon här som vet om och hur stress påverkar barnet i magen? Alltså om mamman är stressad.

Jag är stressad hela tiden, kan liksom aldrig slappna av. Så har det varit för mig i flera år. Känner mig jämt stressad, rastlös, otålig, dåligt humör, på helspänn m.m.

Är så orolig att bebisen i magen ska ta skada. Hur ska jag någonsin kunna lära mig att slappna av ordentligt? För hur jag än försökt hittills så har det inte lyckats. Och oron över att barnet tar skada då gör stressen ännu värre. Har ingen att prata med direkt heller. Känner mig urdålig och hemsk som människa pga stressen..

När har du inskrivning hos BM?

Stress kan absolut påverka bebis, å andra sidan får man tänka på att kvinnor som lever i krig föder friska barn.
    Jag tror man bör prioritera om och lägga om sitt liv en aning...
    Många har ju stressiga liv, speciellt om man redan är förälder , men jag tror att ordentlig sömn och ordentliga måltider är A och O

• Sbfaa

Vad betyder bubblande i magen.
    Känner ingen hunger eller gaser. De bubblar och murrar.
    Är det forsterrörelse eller vad är det?

• Ggrahnen
    robinminson skrev 2016-04-25 20:18:12 följande:

Det finns väl ingen direkt forskning på vad som händer. Man forskar ju inte jättegärna på foster liksom. Vetenskapens värld gjorde ett jätteintressant program nu denna säsong. Om graviditet och mycket om udda fall. Det av avsnitten handlade om stress. Var något samhälle som blev helt insnöat tror jag. Mamman var höggravid och de kom ingenstans på veckor. Tror inte de hade el och visste inte hur länge veden skulle räcka, DET är fan stress om nåt! Man hade sina teorier angående hennes son (som idag var typ tonåring eller nåt), men man kan väl inte bevisa nåt. Tror inte du har den stressen? Så tror inte du ska vara orolig, ska nog krävas vääldigt mycket om det ska påverka nåt extremt tror jag. Se gärna avsnittet, det var intressant!
  • Ggrahnen
    Oktbebis skrev 2016-04-25 09:24:04 följande:

Har ni börjat handla något till bebis än? :)

Köpt en mobil typ och smått. Inge kläder eller så. Har så många som vill ge bort grejer så vi avvaktar nog. Verkar inte som att man behöver köpa så mycket själv. En större säng och en ny tvättmaskin "bara" haha!
  • robinminson
    Ggrahnen skrev 2016-04-25 21:34:49 följande:
    Det finns väl ingen direkt forskning på vad som händer. Man forskar ju inte jättegärna på foster liksom. Vetenskapens värld gjorde ett jätteintressant program nu denna säsong. Om graviditet och mycket om udda fall. Det av avsnitten handlade om stress. Var något samhälle som blev helt insnöat tror jag. Mamman var höggravid och de kom ingenstans på veckor. Tror inte de hade el och visste inte hur länge veden skulle räcka, DET är fan stress om nåt! Man hade sina teorier angående hennes son (som idag var typ tonåring eller nåt), men man kan väl inte bevisa nåt. Tror inte du har den stressen? Så tror inte du ska vara orolig, ska nog krävas vääldigt mycket om det ska påverka nåt extremt tror jag. Se gärna avsnittet, det var intressant!

Jag såg faktiskt det avsnittet. Har sett nästan alla deras avsnitt denna säsongen. Men inte riktigt så jag har det nej, har svårt att förklara riktigt hur jag känner. Har egentligen ingen anledning att vara stressad. Känner mig bara stressad jämt. Börjar undra om det kan finnas sjukdomar bakom som kan göra att kroppen känns på helvarv hela tiden? Det påverkar mig så otroligt mycket, orkar mycket mindre, viljan till mycket är borta m.m. Nu ska jag ju ha ett barn till? Vill inte känna såhär då. Vill må bra, vara glad, känna ork och kunna ge mina barn ett bra liv.

• Dani84KR
    Oktbebis skrev 2016-04-25 09:24:04 följande:

Har ni börjat handla något till bebis än? :)

Jag har köpt en outfit från newbie kollektionen i storlek 50, och en kompis till mig har sytt ett babybest till oss, men de e  allt, jag vågar inte mer. Vi bestämde oss för att börja på riktigt efter RUL 25 maj, men de e svårt att hålla sig man vill ju...
  • Ggrahnen
    robinminson skrev 2016-04-25 21:50:10 följande:

Jag såg faktiskt det avsnittet. Har sett nästan alla deras avsnitt denna säsongen. Men inte riktigt så jag har det nej, har svårt att förklara riktigt hur jag känner. Har egentligen ingen anledning att vara stressad. Känner mig bara stressad jämt. Börjar undra om det kan finnas sjukdomar bakom som kan göra att kroppen känns på helvarv hela tiden? Det påverkar mig så otroligt mycket, orkar mycket mindre, viljan till mycket är borta m.m. Nu ska jag ju ha ett barn till? Vill inte känna såhär då. Vill må bra, vara glad, känna ork och kunna ge mina barn ett bra liv.

Då tycker jag att du ska be bm om kurator, det har du rätt till! Kanske kan hjälpa lite? Att hitta lite ro menar jag. Hoppas du får må bättre snart iallafall och få lite tid att njuta också :)
  • orzia1
    robinminson skrev 2016-04-25 21:50:10 följande:

Har du testat olika avslappningsmetoder? Typ ligga i mörkt rum. Lyssna på rogivande musik.. eller gå en promenad o lyssna på favorit musik..
Svar på tråden BF Oktober 2016