• okt_bebban

BF Oktober 2016

Hej på er!
    Det fanns ju inget inlägg för oss som har BF i oktober, så jag startade ett :)
    Idag köpte jag ett digitalt graviditetstest och det visade: Gravid 1-2 veckor, men entligt graviditets appen så är jag 4 veckor (3+4)! Vet någon hur bra dom funkar? 
    Detta är min tredje graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 22:16
    BF 1 oktober!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-04 23:09
    För er som är intresserade så finns en privat Facebook-grupp! Ni kan maila sötnöten. Hoppas vi ses där.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 20:47
    Nu är maxgränsen uppnådd på Facebook gruppen, så det går inte att maila Sötnöten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-17 21:50
    Nu finns en ny hemlig fb grupp, maila Helena­Saga

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-21 21:31
    Hej! Jag vill meddela er att den andra fb gruppen också nått sin maxgräns. Det kanske finns någon som vill starta en tredje?

• Svar på tråden BF Oktober 2016
  • Anonym (Rådvill)
    orzia1 skrev 2016-04-28 14:31:19 följande:
    Du har inget jobb som är fysiskt ansträngande så du kan få gravidpenning? Ja det suger en del med ersättning från f.k.. min man är en sk höginkomsttagare,, så vi kommer förlora närmre 1500 kr per dag de dagar han ska ta ut föräldrapeng. Så vi är också i valet och kvalet hur vi ska lägga vår föräldraledighet. Och som du skriver, man vill ju gärna ta ut så få dagar som möjligt så man kan vara hemma lite längre. Om vi har möjlighet så kommer vi försöka vara hemma tills bebisen är 1.5 år...

Om jag hade varit som dig hade jag nog lagt semestern i anslutning med b.f och bitit ihop på jobb under sommaren. Men det beror ju på vad ni tänker. Osv.. har en kompis som ville vara hemma i nästan 2 år, hon hade en del sem o komp så hon klarade det.
    tack för svar. tyvärr har jag ett kontorsjobb så det är ju inte direkt ansträngande. =) ja vi måste verkligen sätta oss ned och fundera hur vi skal göra. fan vad surt att ni förlorar 1500kr per dag han är hemma, det blir mkt i slutändan! helt klart är ju det ultimata om man kan vara hemma tills barnet blir ca 1.5 år känns som en lagom ålder att börja på dagis.
  • orzia1
    Anonym (Rådvill) skrev 2016-04-28 16:05:03 följande:

tack för svar. tyvärr har jag ett kontorsjobb så det är ju inte direkt ansträngande. =) ja vi måste verkligen sätta oss ned och fundera hur vi skal göra. fan vad surt att ni förlorar 1500kr per dag han är hemma, det blir mkt i slutändan! helt klart är ju det ultimata om man kan vara hemma tills barnet blir ca 1.5 år känns som en lagom ålder att börja på dagis.

Nej då kommer du nog inte ha chans att få gravidpeng. Som sagt du/ni får ju själva avgöra, vet hur det kan vara att gå till ett jobb man inte trivs på (har kompisar som inte alls gillar sina jobb) så förstår att det är tufft. Men utan att veta bakgrund eller era ekonomiska förutsättningar så om jag hade varit i din sits så hade jag lagt min semester i anslutning till b.f. men sen beror det också på hur många dagar i v ni tänker ta ut föräldrapeng osv.. med min dotter så tog jag ut allt mellan 3-5 dagar per v. Sen börja hon hos dagmamma när hon var ca 1 år, då vad vi dagar kvar så håg tog ut de under somrarna i samband med sem.. så jag fick längre ledighet under sommaren i 3 års tid... men just då funka det kanon för oss att göra så..

Ja det är surt, han har en försäkring som börjar gälla från 1 jan nästa år, så då täcker den upp ca 10 % av det han förlorar.. inga summor direkt, men bättre än inget
  • Alvsten

Jag har också börjat spåna lite på föräldraledighet. Jag kommer ha 4 veckors semester i juli, sen tar jag ut 18 dagars semester innan bf så kommer vara hemma typ hela oktober.

Därefter hoppas jag att jag kan ta ut 3 dagar/vecka av föräldradagarna när bebisen kommer. Hade tänkt vara hemma ett år och sen får fästmannen vara hemma. Vet inte hur länge han kan vara hemma men vi hoppas på 8 månader.

• GästenT
    Alvsten skrev 2016-04-28 10:52:38 följande:

Förstår att du är nervös! Kunde knappt andas när vi satt i väntrummet och sen kom ingen och hämtade oss förrän 20 minuter efter utsatt tid, höll ju på att dö! Men det kommer gå bra ska du se.

Haha du måste säga sen vad du fick för datum! Tänk om vi hamnar på förlossningen samtidigt :)

Ja precis det är första barnet, jag är 29 år. Så allt är nytt och otroligt spännande.

Så jäklans typiskt när man sitter där nervös och så får man vänta 20min på att få bli uppropad! xD

Haha jaa! Sen går man väl säkert över tiden eftersom att det är första barnet, verkar vara vanligt. :)
  • orzia1
    Alvsten skrev 2016-04-28 16:30:30 följande:

Jag har också börjat spåna lite på föräldraledighet. Jag kommer ha 4 veckors semester i juli, sen tar jag ut 18 dagars semester innan bf så kommer vara hemma typ hela oktober.

Därefter hoppas jag att jag kan ta ut 3 dagar/vecka av föräldradagarna när bebisen kommer. Hade tänkt vara hemma ett år och sen får fästmannen vara hemma. Vet inte hur länge han kan vara hemma men vi hoppas på 8 månader.

Det låter jättebra
  • Lilla Luna

Jag som jobbar på dagis, just på småbarn kan ge min syn på det hela. Vi skolar in allt från nyblivna ettåringar till de som är 1,5år. Vissa ettåringar är mogna men långt ifrån alla är mogna för tempot och atmosfären på avdelningen. För dessa barn blirtiden på förskolan påfrestande. Så tråkigt för dem. Oftast har de långa dagar också. Så mitt tips är att vänta lite och/eller gå ner i arbetstid om du har långa dagar, eller din sambo. Så dagarna inte blir jättelånga. Vi har föräldrar som tagit ut föräldrardagar på fredagar för att veckan ska bli kortare och de som går ner till 75% (vilket man ska ha rätt till). Nu vet jag ju inte era arbetstider men jag hoppas jag kommit med något vettigt. :)
  • Lilla Luna

Jag som jobbar på dagis, just på småbarn kan ge min syn på det hela. Vi skolar in allt från nyblivna ettåringar till de som är 1,5år. Vissa ettåringar är mogna men långt ifrån alla är mogna för tempot och atmosfären på avdelningen. För dessa barn blirtiden på förskolan påfrestande. Så tråkigt för dem. Oftast har de långa dagar också. Så mitt tips är att vänta lite och/eller gå ner i arbetstid om du har långa dagar, eller din sambo. Så dagarna inte blir jättelånga. Vi har föräldrar som tagit ut föräldrardagar på fredagar för att veckan ska bli kortare och de som går ner till 75% (vilket man ska ha rätt till). Nu vet jag ju inte era arbetstider men jag hoppas jag kommit med något vettigt. :)
  • Dani84KR

Hej 
    Jag har en doppler fråga till er, ni som använt en, vilken vecka var ni? klickade hem en och det står att man kan börja använda den mellan v15-18, jag är v16 15+6, och nu när den är här vet jag inte om jag vågar.

• Aamanddal
    Dani84KR skrev 2016-04-28 19:34:27 följande:

Hej 
    Jag har en doppler fråga till er, ni som använt en, vilken vecka var ni? klickade hem en och det står att man kan börja använda den mellan v15-18, jag är v16 15+6, och nu när den är här vet jag inte om jag vågar.

Jag använde min från v 11+ och hittade hjärtljuden
  • orzia1
    Lilla Luna skrev 2016-04-28 19:03:35 följande:

Jag har också jobbat några timmar per vecka på en småbarns förskola, och det du skriver stämmer verkligen. Vissa 1 åringar känns alldeles för små.. eller ja nästan alla på den avd jag var på... sen förstår jag att alla föräldrar inte kan vara hemma i flera år.. jag satte min dotter hos dagmamma när hon var ca 1 år, hade jag tagit förskola hade jag väntat minst ett halvår.. trots att min dotter ändå var förhållandevis "mogen" så hade jag aldrig valt om jag hat möjlighet att sätta barn på förskola när de är 1 år
Svar på tråden BF Oktober 2016