• Regnbågsdröm

IVF mars/april

Hej alla!
    Vi har nu fått vår planering för vårt tredje IVF-försök. Vi kör långt protokoll och ska nu börja med synarela-spray den 20 mars. Enligt planeringen ÄP vecka 16. Några som är i samma tid och som vill följas åt? Hoppa gärna in i tråden!

• Svar på tråden IVF mars/april
  • Sjöblomman
    ivfbullen skrev 2016-04-09 14:05:09 följande:

Det känns som att ALLA runtomkring en blir gravida när man kämpar med IVF. Sen kan det också vara åldern som spelar roll. I mitt fall, jag är 29 år, så är det många vänner som får barn nu. Ännu fler som också ska ha i juli som just var den månad jag skulle få min bebis om jag inte hade fått MA.
    Jag hoppas verkligen jag är gravid när den 5:e juli kommer.... det var vår beräknad födelsedag :/ 
    Tror att det kommer att kännas lättare att överleva dagen om man har en liten en i magen.

Åh jag förstår dig precis! Är i samma sits fast vår hade BF 14/6. Kram
  • Regnbågsdröm
    ivfbullen skrev 2016-04-09 14:05:09 följande:

Det känns som att ALLA runtomkring en blir gravida när man kämpar med IVF. Sen kan det också vara åldern som spelar roll. I mitt fall, jag är 29 år, så är det många vänner som får barn nu. Ännu fler som också ska ha i juli som just var den månad jag skulle få min bebis om jag inte hade fått MA.
    Jag hoppas verkligen jag är gravid när den 5:e juli kommer.... det var vår beräknad födelsedag :/ 
    Tror att det kommer att kännas lättare att överleva dagen om man har en liten en i magen.

Känner igen det där. Lika gammal som du, fyller 30 i år. Upplever att ALLA blir gravida typ. Fruktansvärt påfrestande när man själv inte kommer någonstans.
  • Regnbågsdröm
    linoa131 skrev 2016-04-09 13:46:46 följande:
    Jag kände migffaktiskt också på ganska gott humör och glad och positiv under spruttiden! Fast inte just efter sprutorna då jag var lite arg en stund för det sved speciellt blodförtunnandet.

jo men det här med gravida kompisar är inte lätt... en av mina närmaste är gravid, hon har sagt flera gånger att hon förstår om jag inte vill höra om alla hennes ultraljud och uppdateringar om graviditeten men på något sätt har jag inte vågat erkänna riktigt till henne att det sårar mig. Så jag låter henne göra det och försöker låtsas som att våra egna problem inte är så allvarliga och att jag kan skilja på vår sorg och hennes glädje... men men.. mitt sätt är att tro stenhårt att det snart kommer att hända oss. det är samma för dig.just nu finns det inget som talar för att det inte snart kan hända dig,snarare tvärtom . Sen är det inte så att fokuset måste ligga på den gravida. Man kan prata om annat.att vara gravid är inte det som är helheten.
    <3
    Jag hoppas det ska gå för oss båda den här gången!
  • Regnbågsdröm
    Sarah32 skrev 2016-04-09 12:10:10 följande:

Okej, det visste jag faktiskt inte. Bra att man kan få lite mer information här, önskar att det vore lite mer verkligehtsbeskrivet ifrån sjukhusets sida, men det är klart, de vill väl inte oroa sina patienter.

Är det här första barnet ni försöker få?

Du får alltid fråga om det är något du undrar över. Men lyssna på din klinik i första hand. Sånt är viktigt.

Ja, det är första barnet vi försöker få. Ibland känns det som att man aldrig kommer få något. Men hoppas. För er också?
  • Andje
    celavie1 skrev 2016-04-07 22:38:34 följande:
    Hoppa du mår bättre igen och är taggad för återföring i morgon. Vi verkar ha en del gemensamt. Jag låg på britsen i Uppsala i måndags för äggplock och gjorde återföring idag. Jag fyllde även 40 år igår :) (tror jag läste att du fyllde 40 snart)
    Ja verkligen,vi har mycket gemensamt Grattis i efterskott! Då har du testdag dagen före mig då antar jag. Vi får hoppas att vi får våra bästa 40-årspresent nånsin. Jag hade min första testdag på min 39-årsdag efter första IVF:en och då fick jag världens sämsta födelsedagspresent, hoppas verkligen att denna födelsedag blir bättre
    Är det din första IVF? Du kanske har skrivit det men det är så himla många i tråden att hålla reda på.
  • Utflykt i verkligheten
    Sarah32 skrev 2016-04-09 12:08:16 följande:

Ja den andra hälften behöver ju också dra sitt strå till stacken:) Men det är kanske bara bra att partnen får känna sig lite mer delaktig också.

Har du blivit till själv genom IVF?

Hur går det för dig själv i processen?

Jo jag tror att det är bra att de får hjälpa till lite. Kan tänka mig att man känner sig ganska maktlös annars.

Nej, men min mamma är sjuk så hon behövde ta sprutor tidigare. Idag får hon åka till sjukhuset för påfyllning intravenöst vilket är lite mildare.

Är galet trött och mår illa. Brösten har börjat ömma och magen värker till och från. Har testdag 16/4. Helst skulle jag vilja sova fram tills dess.

Hur ser schemat ut för dig?
  • Lillajag86

Gjorde mitt första äggplock igår. Fick lugnande innan, vilket jag tror gjorde mig extra känslosam för bröt ihop två gånger där. Började gråta inne på äggplocket, och det var inte för att det gjorde ont (kändes en del men ändå överkomlig smärta). Tror mer jag började gråta av att allting blev för mycket helt enkelt.

Sen bröt jag ihop efteråt när jag fick höra att vi "bara" fick sju ägg. Jag hade ju 22 äggblåsor i bra storlek så blev väldigt besviken och ledsen när jag fick höra antalet ägg. Som jag skrivit innan så gör vi IVF med PGD vilket innebär att äggen ska analyseras för att se om de är friska eller inte (det är 50% risk på varje ägg att det är sjukt). Detta gör att mycket av mitt hopp försvann igår. För nu ska äggen först vara mogna, sen klara befruktning, sen dela sig och så dessutom vara friska och av bra kvalité.

Antar att jag inte kan göra så mycket mer än att försöka koppla bort alla tankar under helgen och hoppas på positiva besked i nästa vecka. Skulle det finnas något friskt ägg av bra kvalité så blir det återföring på onsdag.

• Andje

Wow, jag har bara hunnit kika in korta ögonblick här de senaste två dagarna. det blir många sidor att gå igenom! Roligt att det är så många aktiva.

Blev väldigt tårögd när jag läste igenom sidorna. Så otrolig ledsen för er som fått negativa resultat och ingen befruktning av ägg. Jag förstår verkligen virkandet av babyfiltar, babystrumpor i byrålådan och den kraftansamling det krävs att träffa en gravid vän. Innan min sambo och jag började försöka för nästan 3 år sedan hade jag aldrig kunnat förstå exakt hur jobbig denna situation är. Vi valde att inte boka en safariresa för tänk om jag blir gravid, vi köpte ett hus för vi ska ju bli fler i familjen, vi har haft kombibilar i flera år för en barnvagn måste ju få plats. Hela livet har kretsat kring detta sen vi började försöka och bebis efter bebis har ploppat fram i kompiskretsen. Vi är det enda paret utan barn. Verkligen det enda. Igår bar jag omkring på min kompis 1-åring och gosade. Det gör ju ganska ont i hjärtat.

Jag fick ett 3-dagars fint embryo återfört igår. Av de 25 ägg som plockades var många omogna så 13 st befruktades och började dela sig. 3 st dog på vägen så igår var (förutom det jag fick tillbaka) 4 st fina noga att vidareodlas till blasocyster och de skulle prova att vidareodla de andra 5 också. På tisdag vet vi om vi har nåt till frysen eller inte. Förra omgången fick vi 6 st i frysen så jag hoppas på åtminstone nåt denna gången. RD 1 idag alltså och en evighet till testdag. Magen mår i alla fall väldigt mycket bättre och jag kan äta normalt igen. Därav hamburgaren och kanelbullen idag...

Ha en fin helg alla! Själv ska jag på möhippemiddag ikväll och jag gissar att 90% av samtalsämnena kommer att handla om barn.

• BK1986
    Andje skrev 2016-04-09 16:28:46 följande:

Wow, jag har bara hunnit kika in korta ögonblick här de senaste två dagarna. det blir många sidor att gå igenom! Roligt att det är så många aktiva.

Blev väldigt tårögd när jag läste igenom sidorna. Så otrolig ledsen för er som fått negativa resultat och ingen befruktning av ägg. Jag förstår verkligen virkandet av babyfiltar, babystrumpor i byrålådan och den kraftansamling det krävs att träffa en gravid vän. Innan min sambo och jag började försöka för nästan 3 år sedan hade jag aldrig kunnat förstå exakt hur jobbig denna situation är. Vi valde att inte boka en safariresa för tänk om jag blir gravid, vi köpte ett hus för vi ska ju bli fler i familjen, vi har haft kombibilar i flera år för en barnvagn måste ju få plats. Hela livet har kretsat kring detta sen vi började försöka och bebis efter bebis har ploppat fram i kompiskretsen. Vi är det enda paret utan barn. Verkligen det enda. Igår bar jag omkring på min kompis 1-åring och gosade. Det gör ju ganska ont i hjärtat.

Jag fick ett 3-dagars fint embryo återfört igår. Av de 25 ägg som plockades var många omogna så 13 st befruktades och började dela sig. 3 st dog på vägen så igår var (förutom det jag fick tillbaka) 4 st fina noga att vidareodlas till blasocyster och de skulle prova att vidareodla de andra 5 också. På tisdag vet vi om vi har nåt till frysen eller inte. Förra omgången fick vi 6 st i frysen så jag hoppas på åtminstone nåt denna gången. RD 1 idag alltså och en evighet till testdag. Magen mår i alla fall väldigt mycket bättre och jag kan äta normalt igen. Därav hamburgaren och kanelbullen idag...

Ha en fin helg alla! Själv ska jag på möhippemiddag ikväll och jag gissar att 90% av samtalsämnena kommer att handla om barn.

Känner igen mig även i din berättelse. Vi har köpt hus och skjutit upp resor och annat i livet för att vi tänkt att vi ska bli fler. Min sambo blir också väldigt uppgiven emellanåt då han känner att vi inte har några vänner och att allt står på paus. Men så är situationen just nu. Alla vänner skaffar barn vilket gör att det är skitjobbigt att umgås med dem, och vårt liv ser inte alls ut som vi hade tänkt oss. Det är påfrestande även för vår parrelation.

Vad mysigt att ruva! Håller tummarna för guldägget och hoppas att det blir andra samtalsämnen än barn för dig ikväll. Eller att det åtminstone är uthärdligt. Kram!
  • CJ1

Rd 10 och BIM +3 så gjorde jag ett grav.test i morse och det visade det mest fantastiska, Gravid 2-3 veckor. Som nämnts i tråden så flitigt, det krävs bara ett Guldägg! Hoppas så att detta är mitt och att det stannar kvar nu.

Önskar så av hela mitt hjärta att ni alla fantastiska, kämpande kvinnor i denna tråden snart får era guldägg!

Svar på tråden IVF mars/april