• Regnbågsdröm

IVF mars/april

Hej alla!
    Vi har nu fått vår planering för vårt tredje IVF-försök. Vi kör långt protokoll och ska nu börja med synarela-spray den 20 mars. Enligt planeringen ÄP vecka 16. Några som är i samma tid och som vill följas åt? Hoppa gärna in i tråden!

• Svar på tråden IVF mars/april
  • Sjöblomman

Det här med omgivningen som blir gravida och vill prata om det, ses osv... I början tyckte jag att det var jättejobbigt, alltså när vi försökte själva utan att något hände. Men sen när vi började med IVF och jag inte "orkade" hålla det hemligt, vilket är helt upp till var och en, så började jag säga: " jag orkar inte prata om graviditet och bebisar, jag är jätteglad för det ni har och ska få, jag menar det verkligen, men samtidigt är jag jätteledsen över det som inte jag har och inte heller vet om jag kommer få".
    Jag upplevde att det blev lättare, kunde säga det direkt eller skicka ett sms om jag inte orkade och de personerna har hanterat det bra och respekterat att jag helt enkelt inte orkar och att orsaken ligger hos mig.

• celavie1

Jag tycker precis som ni att det är jobbigt att se och höra om andras babylycka men i helgen blev jag faktiskt full i skratt när jag pratade med en äldre bekant. Vi pratade om att jag fyllt 40 år och känslorna kring det. Plats i livet och så. Då utbrister hon att "ja jag blev mormor vid 40 år"!
    Själva tanken att jag hade kunnat vara mormor känns så konstig. Jag som känner mig så ung ;)

Jag och Lutinus går inte ihop. Jag har ont i magen (som träningsvärk i nedre delen av magen), ont i brösten, trött och kladdig i trosorna. Känns jobbigare än sprutorna och sprayen. Hur känner ni andra?

• Sjöblomman
    celavie1 skrev 2016-04-11 21:44:14 följande:

Jag tycker precis som ni att det är jobbigt att se och höra om andras babylycka men i helgen blev jag faktiskt full i skratt när jag pratade med en äldre bekant. Vi pratade om att jag fyllt 40 år och känslorna kring det. Plats i livet och så. Då utbrister hon att "ja jag blev mormor vid 40 år"!
    Själva tanken att jag hade kunnat vara mormor känns så konstig. Jag som känner mig så ung ;)

Jag och Lutinus går inte ihop. Jag har ont i magen (som träningsvärk i nedre delen av magen), ont i brösten, trött och kladdig i trosorna. Känns jobbigare än sprutorna och sprayen. Hur känner ni andra?

Ja usch! Lutinus är hemskt!
  • linoa131
    celavie1 skrev 2016-04-11 21:44:14 följande:

Det är bra att bevara humor .

jag håller med. Jag tycker det är äckligt i trosorna och känns skitläskigt för att det påminner i känslan om när jag hade en vätskefylld äggledare som spolade bort eventuella embryon så jag gillar inte alls den känslan.
  • linoa131
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-11 18:44:00 följande:

Det är svårt det där med hur de väljer att uttrycka sig. Ibland ger det helt klart falska förhoppningar när vissa får höra att de får "ett perfekt embryo" tillbaka och ändå inte blir gravida. Får höra det alltför ofta. När jag hade ET sa hon att det "såg ut som det skulle", vilket fick mig att känna att det förmodligen var kört, eftersom jag läst om alla era "perfekta" och "mycket bra kvalitet". Men jag tror att det där snarare handlar om valet av uttryck. Jag menar, ett embryo som ser ut som det ska och ett embryo av bra kvalitet är ju egentligen samma sak, även om det ena kanske låter mer positivt än det andra. Min läkare hade själv gjort IVF 6 gånger. Jag inser i efterhand att hon nog snarare inte ville ge mig falska förhoppningar.

Lycka till önskar jag dig!

Det är ju så. Jag är en sån person som inte nöjer sig med svaret det såg jättefint ut. För visst det låter som något härligt men jag vill veta vad det innebär och på vilket sätt det såg jättefint ut och vad är skillnaden med de andra osv men som sagt jag hade massa frågor, men läkaren besvarade inte dem. Men vi får se hur det blirav det jättefina eembryon
  • ivfbullen

Nu är jag livrädd, 5:e ruvardag och jag fick nyss en liten liten rosa flytning. Är livrädd. Har skrivit mer om det på min blogg nu. Någon som haft samma ruvardag 5? Googlar runt för fullt. Är så rädd! Hoppar mellan att känna mig lugn till att plötsligt bli hysterisk rädd och sedan lite positiv för att sen bara bli gråtfärdig.... :( 

• BK1986
    Fame skrev 2016-04-11 19:27:03 följande:

"trycker upp sin graviditet i allas ansikten" låter inte så trevligt.. Du tror inte att hon helt enkelt är väldigt glad och tänker mycket på det och att det därmed blir mycket sånt hon delar med sig av? Av de jag vet gjort IVF och fått kämpa länge så har vissa delat 769 bebisbilder första månaden och visst att JAG kan tycka det är jobbigt men jag utgår ifrån att de helt enkelt är väldigt lyckliga o stolta över sin efterlängtade knodd. 

Däremot har jag full förståelse över att man inte kan bli glad för andra som lyckas. Herregud, vi är ju bara människor. När en tjej jag avskyr fick tvillingar nyligen var jag så avis att jag gick i bitar. 

Nu är jag verkligen inte ute efter att diskutera i denna tråd. För det första är det kanske ett dåligt ordval av mig som jag skrev när det kändes så. Men jag tänkte att detta är ett forum där man även kan yttra såna känslor som inte alltid är vackra. För det andra så är det fler i min omgivning som reagerat på hennes sätt att berätta om graviditeten på sociala medier.

Men det är klart att man är avundsjuk också. Nu är vi alla olika och delar med oss av våra privatliv på olika sätt och i olika utsträckning, men jag tänker själv att jag kommer att vara restriktiv med vad jag lägger ut om jag får förmånen att bli gravid. Både för min egen och andras skull.
  • Sjöblomman
    ivfbullen skrev 2016-04-11 22:41:41 följande:

Nu är jag livrädd, 5:e ruvardag och jag fick nyss en liten liten rosa flytning. Är livrädd. Har skrivit mer om det på min blogg nu. Någon som haft samma ruvardag 5? Googlar runt för fullt. Är så rädd! Hoppar mellan att känna mig lugn till att plötsligt bli hysterisk rädd och sedan lite positiv för att sen bara bli gråtfärdig.... :( 

Hade så på RD4.
  • BK1986
    ivfbullen skrev 2016-04-11 22:41:41 följande:

Det skulle ju kunna vara en nidblödning! Det tycker jag att vi hoppas på. :) De brukar inträffa någon gång mellan dag 7 och 14, så det borde ju stämma.
  • Regnbågsdröm
    linoa131 skrev 2016-04-11 22:38:40 följande:
    Det är ju så. Jag är en sån person som inte nöjer sig med svaret det såg jättefint ut. För visst det låter som något härligt men jag vill veta vad det innebär och på vilket sätt det såg jättefint ut och vad är skillnaden med de andra osv men som sagt jag hade massa frågor, men läkaren besvarade inte dem. Men vi får se hur det blirav det jättefina eembryon
    Jag tror att det där mest riskerar att ge dig falska förhoppningar. Det är bra att läkaren inte svarade i det fallet. För de kan ju omöjligt säga vad ett "jättefint embryo" egentligen innebär. Precis som ett "jättefint" kan välja att fästa, så kan ett "helt okej embryo" också göra det. Det finns inga garantier åt något håll. Jag säger som jag alltid brukar säga, IVF är ett lotteri! Där jag hoppas att vi alla vinner storvinsten den här gången!
Svar på tråden IVF mars/april