• Regnbågsdröm

IVF mars/april

Hej alla!
    Vi har nu fått vår planering för vårt tredje IVF-försök. Vi kör långt protokoll och ska nu börja med synarela-spray den 20 mars. Enligt planeringen ÄP vecka 16. Några som är i samma tid och som vill följas åt? Hoppa gärna in i tråden!

• Svar på tråden IVF mars/april
  • CAM86

Sjöblomman - okej jag började ta dessa två dagar efter ÄP och skulle bara använda det i 14 dagar, pratade med de senast förra veckan och frågade angående det.. Verkligen olika för alla..

• Lixom

Jag har också fått pyttelite rosa i trosskyddet idag. Ruvardag 8. Man blir ju rätt nervös för allt...har inte fått nåt från Lutinusen tidigare. Men men..

Jag ska också fortsätta med Lutinus hela tiden tills testet och sedan även efter det 1 månad, om det är positivt.

• CAM86

Lixom- håller tummarna att det inte blir mer än så.. Och att allt kommer att gå bra <3 hmmm undrar varför det är så himla olika? Men det är kanske för att vi alla är olika oxå :)

• linoa131

Idag fick jag tillbakaen blastocyt av mmycket bra kvalitet sa dem. Vad innebär detta att det är av bra kvalitet? Menar de att det är bra chans för att det ska bli en graviditet? Jag kände inte riktigt att jag hann få svar på alla mina frågor eller så var det lite flummiga svar :-/.

Av de 7 befruktade äggen var det det enda som verkade tillräckligt bra. De andra hade inte delat sig lika snabbt och var inte i samma stadium. De ska oodlas vidare tills imorgon och se om det kan bli något ändå men som det ser ut nu är det enda ett och det ligger i magen nu. Jag vet inte riktigt vad jag ska känna, glädje och hopp eller oro ...

en sak är säker, jag har inte fattat alls att jag har nu ett befruktat ägg i magen. Jag var så kissnödig när hon genomförde ingreppet så jag kundekknappt koncentrera mig. Nu känner jag ingen skillnad.

• Regnbågsdröm
    CAM86 skrev 2016-04-11 16:23:41 följande:

Lixom- håller tummarna att det inte blir mer än så.. Och att allt kommer att gå bra <3 hmmm undrar varför det är så himla olika? Men det är kanske för att vi alla är olika oxå :)

Det har att göra med att vi har olika kroppar. Jag hade fått höra en gång att vissa tog dubbel dos av Crinone som jag tar en gång om dagen under ruvning. Så jag ville också ta det. Då fick jag veta att det är vid FET man gör så och inte vid ET. Så man ska, säger det återigen, inte lyssna för mycket på skillnaderna. Vi har olika kroppar och gör olika typer av behandlingar, så det behöver inte vara svårare än så. Jag tar Crinone 15 dagar efter insättning.
  • Regnbågsdröm
    linoa131 skrev 2016-04-11 17:59:36 följande:

Idag fick jag tillbakaen blastocyt av mmycket bra kvalitet sa dem. Vad innebär detta att det är av bra kvalitet? Menar de att det är bra chans för att det ska bli en graviditet? Jag kände inte riktigt att jag hann få svar på alla mina frågor eller så var det lite flummiga svar :-/.

Av de 7 befruktade äggen var det det enda som verkade tillräckligt bra. De andra hade inte delat sig lika snabbt och var inte i samma stadium. De ska oodlas vidare tills imorgon och se om det kan bli något ändå men som det ser ut nu är det enda ett och det ligger i magen nu. Jag vet inte riktigt vad jag ska känna, glädje och hopp eller oro ...

en sak är säker, jag har inte fattat alls att jag har nu ett befruktat ägg i magen. Jag var så kissnödig när hon genomförde ingreppet så jag kundekknappt koncentrera mig. Nu känner jag ingen skillnad.

Det är svårt det där med hur de väljer att uttrycka sig. Ibland ger det helt klart falska förhoppningar när vissa får höra att de får "ett perfekt embryo" tillbaka och ändå inte blir gravida. Får höra det alltför ofta. När jag hade ET sa hon att det "såg ut som det skulle", vilket fick mig att känna att det förmodligen var kört, eftersom jag läst om alla era "perfekta" och "mycket bra kvalitet". Men jag tror att det där snarare handlar om valet av uttryck. Jag menar, ett embryo som ser ut som det ska och ett embryo av bra kvalitet är ju egentligen samma sak, även om det ena kanske låter mer positivt än det andra. Min läkare hade själv gjort IVF 6 gånger. Jag inser i efterhand att hon nog snarare inte ville ge mig falska förhoppningar.

Lycka till önskar jag dig!
  • CAM86

Regnbågsdröm - ja det är ju så, vi alla är som sagt olika.. Men man har ju svårt att inte undra och spekulera och oroa sig ;) vill bara att denna veckan ska vara över ;) <3

• Fame
    daisy80 skrev 2016-04-10 22:25:23 följande:
    Hej! Ja jag ligger också lite efter de andra, vi kanske får starta en ny tråd sen :) Jag inväntar mens om 2 veckor och kommer då börja korta protokollet med sprutor. ÄP blir runt kristi-himmelfärdshelgen? vad har du för tidsram ungefär? 
     Då hamnar vi nog rätt lika, jag ska spraya 2-3 veckor är det tänkt sedan sprutor med gonal-f  =) Tror de sa två veckor men man vet ju aldrig så jag tänker alltid längre än de sagt så slipper jag bli besviken ;) 
  • Fame
    BK1986 skrev 2016-04-10 23:07:21 följande:
    Precis så. Det är nog mest jag som dragit mig undan. Orkar inte med det helt enkelt. Vi har inga singelkompisar kvar heller. Alla dom har också blivit ihop och skaffat barn och rusat förbi oss i livet.

Jag har en vän som varit barnlös länge. Nu blev de gravida och även om det verkligen är deras tur så kan jag inte hantera hur hon trycker upp sin graviditet i allas ansikten. Det är allt hon skriver om på FB och Instagram. Det blev för mycket för mig även om jag vet att de har haft det jättekämpigt.

En annan jättenära vän kunde inte förstå varför jag inte kunde vara glad för deras skull nu när de blev gravida på första försöket. Hon jämförde det med att hon visste hur det var att vilja ha något som någon annan har (typ jobb eller hus).

Det blir svårt att umgås med folk när de inte ens kan förstå hur pass tungt det är. Vi kanske aldrig kommer kunna bilda familj, och då måste vi förmodligen omvärdera allt vi byggt upp hittills. Det är tungt för relationen också. Vilka är vi isåfall, och vad gör vi då?

Nu blev det dystert här på kvällskvisten. Vi har såklart även jättefina vänner som lyssnar och förstår. :)
    "trycker upp sin graviditet i allas ansikten" låter inte så trevligt.. Du tror inte att hon helt enkelt är väldigt glad och tänker mycket på det och att det därmed blir mycket sånt hon delar med sig av? Av de jag vet gjort IVF och fått kämpa länge så har vissa delat 769 bebisbilder första månaden och visst att JAG kan tycka det är jobbigt men jag utgår ifrån att de helt enkelt är väldigt lyckliga o stolta över sin efterlängtade knodd. 

Däremot har jag full förståelse över att man inte kan bli glad för andra som lyckas. Herregud, vi är ju bara människor. När en tjej jag avskyr fick tvillingar nyligen var jag så avis att jag gick i bitar. 
  • Sarah32

Har varit med om precis samma sak, en kompis som vet vad jag går igenom ringde och kvittrade lyckligt om hur hon blivit gravid på första försöket och malde på i telefon. Jättekul för henne, verkligen, men jag grät hela kvällen sen. Det känns så konstigt, för jag är ju verkligen glad för alla vänner som lyckas, men samtidigt ska man hantera sina egna känslor.

Barn, ska vi ha, på något sätt. Om det inte fungerar med IVF, kanske ägg- eller spermadonation eller adoption. Får jag inte barn, ger jag upp om en framtid, men det kommer inte bli så, det vet jag:)

Så fortsätt drömma och planera, på ett eller annat sätt blir du också mamma en dag:)

BK1986 skrev 2016-04-10 23:07:21 följande:

Precis så. Det är nog mest jag som dragit mig undan. Orkar inte med det helt enkelt. Vi har inga singelkompisar kvar heller. Alla dom har också blivit ihop och skaffat barn och rusat förbi oss i livet.

Jag har en vän som varit barnlös länge. Nu blev de gravida och även om det verkligen är deras tur så kan jag inte hantera hur hon trycker upp sin graviditet i allas ansikten. Det är allt hon skriver om på FB och Instagram. Det blev för mycket för mig även om jag vet att de har haft det jättekämpigt.

En annan jättenära vän kunde inte förstå varför jag inte kunde vara glad för deras skull nu när de blev gravida på första försöket. Hon jämförde det med att hon visste hur det var att vilja ha något som någon annan har (typ jobb eller hus).

Det blir svårt att umgås med folk när de inte ens kan förstå hur pass tungt det är. Vi kanske aldrig kommer kunna bilda familj, och då måste vi förmodligen omvärdera allt vi byggt upp hittills. Det är tungt för relationen också. Vilka är vi isåfall, och vad gör vi då?

Nu blev det dystert här på kvällskvisten. Vi har såklart även jättefina vänner som lyssnar och förstår. :)

Svar på tråden IVF mars/april