• sawyer

BIM Maj, 2016

Ingen decemberbebis här inte, ovälkommen dök mensen upp idag..

Nästa ÄL blir runt 24-25 april, så ny BIM blir runt 9-10 maj.

Hoppas på att maj blir en bättre månad och att vi får börja 2017 på bästa möjliga sätt, med en liten bebis :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-18 15:49
    Uppdaterad lista:

1-3/5, miXxi

1/5 jny1891

2/5, Milli_1

3/5, Stellan88

3/5, KCEG

3/5, Pennie22

4/5, copycat

5/5, Loncelot

5/5, Rosenblad

5/5 j1990

6/5, Bebiiiis

6/5, Verro

6/5, SamsonS

8/5, sötsöt

9/5, MamatillJ

9/5, Fluffan86

9-10/5, sawyer

9-10/5, Loppalisa

10/5, hoppfullsnart40

11-12/5, Svelin

13/5, 5blir6

13/5, Zvjezda

14/5, BonnyBoo

14/5, langtanefterbaby

17/5, SaraVandelay

20/5, eg90

20/5, WasaE

23-24/5, Tra3dockan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-19 15:40
    BIM-lista :) ??

1-3/5, miXxi
    1/5, jny189
    1-2/5, Milli_1 ?
    3/5, Stellan88 ?
    3/5, KCEG ?
    3/5, Pennie22 ?
    4/5, copycat ?
    5/5, Loncelot
    ?5/5, Rosenblad ?
    5/5, j1990?
    6/5, Bebiiiis ?
    6/5, Verro ?
    6/5, SamsonS
    ?8/5, sötsöt
    8/5, Fizzybubble?
    9/5, MamatillJ ?
    9/5, Fluffan86 ?
    9-10/5, sawyer ?
    9-10/5, Loppalisa ?
    10/5, hoppfullsnart40
    10-15/5, Videungen?
    11-12/5, Svelin
    12/5, marengen90?
    13/5, 5blir6 ?
    13/5, Zvjezda ?
    14/5, BonnyBoo ?
    14/5, langtanefterbaby ?
    14/5, SaraVandelay ?
    20/5, eg90 ?
    20/5, WasaE ?
    23-24/5, Tra3dockan

• Svar på tråden BIM Maj, 2016
  • Kmora
    Rosenblad skrev 2016-04-28 12:49:29 följande:

Äter ni alla folsyra? Har ätit upp en hel burk och skulle köpa en ny, fy vad dyrt tyckte min man (dyrt och dyrt men han tänkte det var skit) och sa att det där låter ju väldigt onödigt, våra mammor åt minsan inte de där och vi fick inte några problem. Och sen blev det en stor diskussion men forskningen har kommit längre nu men han mena att jag alltid tror på massa saker och går och köper men sen till slut kom vi fram till att jag har rätt och jag skicka flera länkar där det faktiskt står fakta. Men på något sätt är det ju lite upp till kvinnan vad hon tar för vitaminer eller tabletter för jag tror aldrig en man kommer på tanken, iaf inte min man haha..:)

"Alla som kan tänkas bli gravida rekommenderas att ta tillskott med folsyratabletter".

Så står det på Livsmedelsverkets hemsida och det är de som sätter all vägledande information kring mat för gravida som MVC följer. Så jag följer också det. Din barnmorska kommer också att rekommendera dig att äta folsyra.

Jag käkar tabletterna "Mitt val kvinna" dessa innehåller folsyra och annat nyttigt :) finns på apotek. Inte alltför dyrt om man ser till risken att barnet får ryggmärgsbråck.
  • Deni81

Min barnmorska sa, angående ÄL och ligga, att man ska ligga en dag innan ÄL och sen varannan dag efter det, några dagar framåt. Ligga varje dag är INTE bra för då blir spermierna sämre i antal och aktivitet. Killen måste alltså VILA varannan dag. Helst. Så hon tippade på att ligga som mest efteråt, inte innan. Låter ju helt bakvänt för ägget lever ju inte många dygn innan det stöts ut.

Jaja, jag skaffade digitalt test nu, och får alltså anta att när det visar högt så är det dags att pöka.

Dock så hade jag ett samtal med min sambo igår och han tycker att det här stiger mig åt huvudet, vi har nyss haft en kris och gjort slut, det kommer när det kommer, man ska inte må dåligt för då tar det sig inte, han är stressad på jobbet och hinner inte med det här också och ja jag vet varken in eller ut nu. Jag är 35 år, vi har haft det knakigt ja, jag vet, men jag får känslan av att han inte alls vill det här nu. Samtidigt säger han att han skulle bli överlycklig ifall jag blev gravid.

Snälla, ge mig kraft! Ska jag lämna honom och förstöra alla chanser i livet att kunna få bilda familj med honom? Försöka hinna träffa en ny kille som det känns bra med och göra ett barn innan det är försent att skaffa barn? Jag blir GALEN!

• Bäbiiiis
    Rosenblad skrev 2016-04-28 12:49:29 följande:

Äter ni alla folsyra? Har ätit upp en hel burk och skulle köpa en ny, fy vad dyrt tyckte min man (dyrt och dyrt men han tänkte det var skit) och sa att det där låter ju väldigt onödigt, våra mammor åt minsan inte de där och vi fick inte några problem. Och sen blev det en stor diskussion men forskningen har kommit längre nu men han mena att jag alltid tror på massa saker och går och köper men sen till slut kom vi fram till att jag har rätt och jag skicka flera länkar där det faktiskt står fakta. Men på något sätt är det ju lite upp till kvinnan vad hon tar för vitaminer eller tabletter för jag tror aldrig en man kommer på tanken, iaf inte min man haha..:)

Folsyra är kan man få brist på och det kan då orsaka svåra fosterskador. Det finns dock folsyra i mycket som vi äter men det finns ingen risk att tabletterna ger för mycket folsyra. Detta är det enda som man rekommenderas ta. I alla fall i mitt landsting. Vitaminer i övrigt är ingen större risk att vi får brist på. Järnbrist kan uppstå under graviditeten men det kollar bm regelbundet. Folsyra bör man äta från ca 1 månad innan man blir gravid till ca v 12. Gör dock inget om man tar det under längre tid.
  • Rosenblad
    Bäbiiiis skrev 2016-04-28 13:50:59 följande:

Folsyra är kan man få brist på och det kan då orsaka svåra fosterskador. Det finns dock folsyra i mycket som vi äter men det finns ingen risk att tabletterna ger för mycket folsyra. Detta är det enda som man rekommenderas ta. I alla fall i mitt landsting. Vitaminer i övrigt är ingen större risk att vi får brist på. Järnbrist kan uppstå under graviditeten men det kollar bm regelbundet. Folsyra bör man äta från ca 1 månad innan man blir gravid till ca v 12. Gör dock inget om man tar det under längre tid.

Ja, jo, allt de där vet jag och käkat sen vi börja försöka men tyckte mest det var intressant att män inte tänker på sånt där. Eller iaf inte min man :)
  • j1990

Kan jag ha missat äl med test? Gjorde svagt test fredag, lite oförlåtligt kanske med tanke på toalettbehov med tempen visar ingen äl där. Starkare test i lördags men svagare igen på söndagen. Gjorde inge test månd/tisd då söndagens streck inte syntes, ingen idé? Gjorde ett test igår (onsdag) vilket också va jättenegativt. Men nu va tempen högre idag? Jag har knappt haft nå flytningar, de jag har haft är creamy (lotion) vilken också är anledningen att jag inte testa månd/tisd. Konstigt!

• Millaevans

Jag hoppar gärna in här ! Har BIM 8 maj... ÄL. Tester och appar har förvirrat mej som många andra här inne... Men jag har haft konstig smärta i kroppen under de senaste dagarna. Vet inte om de är bra eller dåligt. Haft missfall med tvillingar och ytligare ett med en, detta året redan... Så nu håller vi tummarna på 3:de gången gillt ! <3?

• Rosenblad
    Millaevans skrev 2016-04-28 14:49:24 följande:

Jag hoppar gärna in här ! Har BIM 8 maj... ÄL. Tester och appar har förvirrat mej som många andra här inne... Men jag har haft konstig smärta i kroppen under de senaste dagarna. Vet inte om de är bra eller dåligt. Haft missfall med tvillingar och ytligare ett med en, detta året redan... Så nu håller vi tummarna på 3:de gången gillt ! <3?

Lycka till! Fy för missfall alltså, har själv inte haft något men att få förhoppningar och sen att det inte blir något.. Nä fy :( hoppas på att inte själv behöva genomgå det men verkar va så vanligt
  • Loncelot
    Deni81 skrev 2016-04-28 13:33:58 följande:

Min barnmorska sa, angående ÄL och ligga, att man ska ligga en dag innan ÄL och sen varannan dag efter det, några dagar framåt. Ligga varje dag är INTE bra för då blir spermierna sämre i antal och aktivitet. Killen måste alltså VILA varannan dag. Helst. Så hon tippade på att ligga som mest efteråt, inte innan. Låter ju helt bakvänt för ägget lever ju inte många dygn innan det stöts ut.

Jaja, jag skaffade digitalt test nu, och får alltså anta att när det visar högt så är det dags att pöka.

Dock så hade jag ett samtal med min sambo igår och han tycker att det här stiger mig åt huvudet, vi har nyss haft en kris och gjort slut, det kommer när det kommer, man ska inte må dåligt för då tar det sig inte, han är stressad på jobbet och hinner inte med det här också och ja jag vet varken in eller ut nu. Jag är 35 år, vi har haft det knakigt ja, jag vet, men jag får känslan av att han inte alls vill det här nu. Samtidigt säger han att han skulle bli överlycklig ifall jag blev gravid.

Snälla, ge mig kraft! Ska jag lämna honom och förstöra alla chanser i livet att kunna få bilda familj med honom? Försöka hinna träffa en ny kille som det känns bra med och göra ett barn innan det är försent att skaffa barn? Jag blir GALEN!

Förstår det måste vara jobbigt, men bara du som vet hur du känner sen är det många som skaffar barn i 40årsåldern oxå så än är det ju inte försent, många killar som vill ha barn så hopp finns det ju för alla..Om ja varit du skulle ja hoppa över att prata om allt som hör till att bli gravid och prata med oss här istället, förför honom när det är dags, många killar blir off när deras kvinnor blir stressade o irriterade deprimerade även min man är så, så försöker att diskutera med honom så lite som möjligt om bebisverkstaden, annars blir han bara stressad oxå...
  • Kmora
    Deni81 skrev 2016-04-28 13:33:58 följande:

Om du ska lämna din kille eller inte kan bara du bestämma. Jag tror egentligen inte att något vi skriver här kommer att påverka dig i slutändan.

Angående spermier och sånt så låter din barnmorska lite gammaldags. Det kommer nya spermier hela tiden, finns till och med studier som visar på att nya spermier är vitalare och har större chans till befruktning än gamla. Sen om det är bra med varje dag vet jag inte.

Tar upp till 24h för ägget att vandra i äggledaren innan det kan befruktas. Det kan befruktas i ca 24h efter att det vandrat klart. Spermier kan ta upp till 24h att nå platsen där ägget är (så ägg och spermier tar typ samma lång tid att nå platsen där de ska mötas :) ). Spermier kan överleva 2-5 dagar i livmodern. Så det låter ju som att de vanliga råden med sex tre dagar innan ägglossning, under ägglossning och dagen efter verkar bra :)

Finns ett annat råd som är två-tre dagar i veckan oavsett tid i cykeln, då har man stor chans att pricka in en oregelbunden ägglossning. För mig och min man fungerade det bättre med att försöka gissa när ägglossning är och följa metoden jag skrev först :)

Hoppas det reder ut sig med dig och din sambo. Är inte skoj när relationer knakar.
  • Millaevans
    Rosenblad skrev 2016-04-28 14:54:44 följande:
    Lycka till! Fy för missfall alltså, har själv inte haft något men att få förhoppningar och sen att det inte blir något.. Nä fy :( hoppas på att inte själv behöva genomgå det men verkar va så vanligt
    Ja ju längre man är insatt i hela babymaking-vevan får man höra hur vanligt det är.... Men de spelar ingen roll, finns massa tråkiga saker som är vanliga, de gör dem inte mindre tråkiga. Men FL har vart ett bra stöd för mej där jag kan skriva utan att vara orolig för att fel info kommer till fel människa liksom. Det är himla härligt att vara enade i denna resa utan att vara dömande. Jag hoppas få läsa om många plus här ! Hoppas de går bra för dej också, man ska inte oroa sej innan det finns ngt att oroa sej för.
Svar på tråden BIM Maj, 2016