• juulimamma

nedräkning till bf

Hej!

Jag undrar om det finns fler som vill följas åt mot bf? Jag är i vecka 38 och räknar ner dagarna, 19 kvar för att vara exakt :) Skulle tycka det vore kul att ha fler att diskutera krämpor, tecken osv med inför förlossningen med.

Har inte hittat någon grupp där jag känner att jag är välkommen eller passar in i som redan finns då många redan pratat en längre tid och inte så sugna på att släppa in fler. Men tipsa mig gärna om det redan finns någon grupp som är ok att hoppa in i.

Jag kan börja med att berätta lite mer om mig, jag bor i mellansverige och har en dotter på 3 år. Jag jobbar fortfarande men går av helt nästa vecka. Förlossningen känns väldigt avlägsen just nu, har fått 7/7 som bf datum. Med dottern gick jag över en vecka men jag hoppas verkligen den här vill komma lite tidigare.

Alla är välkomna hit! Berätta gärna lite om dig själv! :D

• Svar på tråden nedräkning till bf
  • Moorii
    Lillknodd skrev 2016-07-05 20:08:53 följande:

Hoppas din man har rätt då ;) håller tummarna att det max är 2 veckor kvar för dig!

Haha ja, man bär ju så olika! Min kompis som är bm undrade också vart jag hade gömt honom, haha.

Han kom 2 dagar efter BF, men det satte igång på rätt datum så kändes inte som att jag gick över. Men var lika för syrran med hennes första, sen gick hon över 6 dagar med andra om jag inte minns fel. Så jag försöker att inte ha för höga förhoppningar att bebis kommer i tid.

Men jag vet inte hur mycket storleken har med smärtan att göra, hört att det behöver inte göra mindre/mer ont för att bebis är liten/stor. Börjar bli nervös faktiskt, så funderar på att köpa boken "föda utan rädsla" nu så här i sista stund ;) har presentkort på akademibokhandeln som bara ligger ändå.

Haha, ja, hoppas han har känsla för sånt där ^^

Verkligen! Skulle jag klämma ut en fem-kilos klump skulle ingen bli förvånad, haha.

Ok, då kanske du slipper gå två veckor över iallafall! Jaså, ja det får man hoppas stämmer då. Det hade kunnat vara något, borde köpt den boken med! Om du köper den får du komma med en recension :)
  • juulimamma

Den boken finns att låna på bibblan annars. Ingen här lär ju behöva den så länge. Jag läste den inför min första förlossning, jag tyckte den var bra och skulle rekomendera den. Nu har jag inte förberett mig alls mentalt. Har tänkt att jag tar de som de kommer men jag börjar också känna mig lite oförberedd o känna lite "jag skulle behöva 9 nya månader o förbereda mig mentalt".

På tal om storlek så förväntar jag mig med ett stort barn över 4 kg då jag har stort sfmått på 39 cm och på ultraljud i v 33 tror jag det var så låg måtten på plus några procent och vårt första barn vägde 4100 g men jag gick ju över med henne en vecka så den här lilla kan väll titta ut snart tycker jag. Sen brukar ju pojkar vara större än flickor så om det här är en pojke vill jag inte gå över längre än jag gjorde med dottern.

• Lillknodd

Nej det är ju verkligen i sista stund för den boken, hehe. Men kul att du rekommenderar den juulimamma, det lilla jag läst recensioner så verkar dom flesta nöjda med den.

Ja men jag känner lite samma här, eller jag var nog inte mentalt förberedd förra gången heller iofs. Men tanken slog mig idag att det ju faktiskt är en bebis där inne, och på nåt sätt ska den ut. Hahah att det bara tog 9 månader att komma på det..

Var det någon speciell anledning att ni gjorde ul i v 33 eller är det så där ni bor att man gör fler? Jag har bara fått göra rul i v 19 eller vad det var.

Ja hoppas du slipper gå över! Nu har dom ju vuxit tillräckligt kan man tycka.. spännande och se om det är en stor bebis ni får då med tanke på måtten. Hoppas på inte allt för stor klump för din skull :)

Trodde vattnet gick när jag satte mig i soffan tidigare ikväll, inte för att jag kände något utan för att det "klickade till" samtidigt som bebis bökade till. Har bara läst om flera som vaknat av ett ljud/hört ett "klick" och sen har vattnet gått. Men ddt nåste varit något annat för det har varken kommit vatten eller slempropp. (Dom tog hål på hinnorna på mig sist så vet inte hur det känns när vattnet går naturligt.)

• juulimamma

Lillknodd: de upptäckte vid rutinultraljudet att bebisen hade lite för mycket vätska i njurarna. Då följer man upp senare och ofta har det växt bort som det gjorde för vår bebis. I samband med den kontrollen kollar de även lite annat som hur mycket fostervatten de finns, bebisens mått och flödet i navelsträngen. Om det inte hade varit bättre så får mamman behandling mot urinvägsinfektion annars kan bebisen födas med det och det är tydligen inte bra.

Jag känner igen de du säger med "klicket". Det knäpper till på nått vis, jag har också undrat om det var vattnet sen har det såklart inte varit det bara bebisen som ligger o knäpper till o luras.

Jag tror vi fixar förlossningen bra ändå utan böcker, profylaxkursero yoga :)

• Med dinosaurie

Jag känner inte heller att jag direkt förberett mig mentalt men känns lite som att jag skjutit upp det medvetet. Jag vill inte behöva ha kontroll, det vill jag att BM har, jag vill inte behöva bry mig om vad som händer mer än göra mitt jobb liksom! Men det där är nog otoligt olika hur man är som person. Och vi alla fixar ju det!

Nu börjar det bli mycket här, foglossning, allmänt ont överallt, förvärkar, tryck nedåt och läckande bröst, så hoppas hoppas att nåt blrjar vara på gång! Sammandragningarna har helt ändrat karaktär senaste dagarna, till att de verkligen trycker uppifrån och nedåt. 16 dagar kvar till BF men tror nästan att det kan bli lite tidigare iaf!

• juulimamma

Jag hoppas du får tidigare Med dinoraurie. Det låter som att det börjar närma sig iallafall :) det är ingen höjdare att gå över. Imorgon har jag bf och inga känningar här så det känns som att jag kommer hå över några dagar minst om inte mer.

Jag är så less på en här tunga kroppen. Kommer knappt upp ur sängen längre och för o inte tala om när man sitter på golvet och ska ställa sig upp. Känns som man väger ett ton.

• Lillknodd

Juulimamma, jaha men vad skönt att det växte bort! Och skönt att få ett till ul och se att allt är bra. Helt otroligt vad dom kan se.

Jo men det är ju så, på nåt sätt så fixar vi det allihopa :)

Oj Med dinosaurie, låter verkligen som att kroppen förbereder sig, hoppas att det blir något snart så du slipper gå så där länge. Håller tummarna för dig med juulimamma att det åtminstone blir bebis till helgen!

Känns väldigt otroligt att det ens är lite nära för egen del när jag hör om alla era känningar. Idag har jag inte ens känt någon mensvärk, skulle lika gärna kunna vara i v 35. Var hos bm idag(4dagar till bf), allt var bra, huvudet neråt men ruckbart. Hade otroligt nog bara gått upp 0,3kg sen sist, trots allt onyttigt som slinker ner..

• Lillknodd

Timoteja och Moorii, har ni känt någon skillnad sen ni började dricka hallonbladste? Någon mer som testat?

• Moorii
    Lillknodd skrev 2016-07-06 23:04:57 följande:

Timoteja och Moorii, har ni känt någon skillnad sen ni började dricka hallonbladste? Någon mer som testat?

Nä, ingen skillnad som jag kan förknippa med just hallonbladsteet.. Fast det sägs ju att det till största delen ska ha en läkande effekt, så får återkomma efter förlossningen också :) just nu har jag mensvärk, sticker och har sig, men känner inte så mycket annat.

Var hos bm i tisdags, hon väger mig aldrig, utan frågar bara nån enstaka gång vad jag väger, men borde också gått upp massor med tanke på vad jag äter :P är ju typ bara hemma, så är lättare hänt att nåt gott slinker ner.. Tur att det är dags snart!
  • Lillknodd

Ja skönt om det läker och drar ihop sig snabbare efteråt :) det skadar ju inte att dricka så varför inte ;) men beror på om sammandragningarna efteråt blir kraftigare.. gjorde inte så ont för mig sist, kändes mest första dygnet bara, men ska vara värre med andra säger dom så får se hur det blir den här gången.

Ja nu känner man sig bara stor och otymplig..

Svar på tråden nedräkning till bf