• juulimamma

nedräkning till bf

Hej!

Jag undrar om det finns fler som vill följas åt mot bf? Jag är i vecka 38 och räknar ner dagarna, 19 kvar för att vara exakt :) Skulle tycka det vore kul att ha fler att diskutera krämpor, tecken osv med inför förlossningen med.

Har inte hittat någon grupp där jag känner att jag är välkommen eller passar in i som redan finns då många redan pratat en längre tid och inte så sugna på att släppa in fler. Men tipsa mig gärna om det redan finns någon grupp som är ok att hoppa in i.

Jag kan börja med att berätta lite mer om mig, jag bor i mellansverige och har en dotter på 3 år. Jag jobbar fortfarande men går av helt nästa vecka. Förlossningen känns väldigt avlägsen just nu, har fått 7/7 som bf datum. Med dottern gick jag över en vecka men jag hoppas verkligen den här vill komma lite tidigare.

Alla är välkomna hit! Berätta gärna lite om dig själv! :D

• Svar på tråden nedräkning till bf
  • Med dinosaurie

Nu har jag åkt på GBS också, så trött på det här! Min största rädsla för förlossningen, av sånt som inte är farligt såklart, är nålar och nu är det ingen chans att slippa få en infart i handen. Det känns så jobbigt, tillräckligt mycket problem utan att behöva gå och tänka på det hela tiden! Jag är galet spruträdd och har nu hunnit med 7 blodprov samt ett antal stick i fingret under denna graviditet och nu detta!

I övrigt verkar ju GBS inte så farligt när det upptäcks innan förlossning så det är klart att jag är glad för det, och att bebisen verkar må bra och allt, så självklart vet jag att det kunde vara många tusen gånger värre, men just nu känner jag mig bara knäckt.

• juulimamma
    Med dinosaurie skrev 2016-06-28 12:34:23 följande:

Nu har jag åkt på GBS också, så trött på det här! Min största rädsla för förlossningen, av sånt som inte är farligt såklart, är nålar och nu är det ingen chans att slippa få en infart i handen. Det känns så jobbigt, tillräckligt mycket problem utan att behöva gå och tänka på det hela tiden! Jag är galet spruträdd och har nu hunnit med 7 blodprov samt ett antal stick i fingret under denna graviditet och nu detta!

I övrigt verkar ju GBS inte så farligt när det upptäcks innan förlossning så det är klart att jag är glad för det, och att bebisen verkar må bra och allt, så självklart vet jag att det kunde vara många tusen gånger värre, men just nu känner jag mig bara knäckt.

Vad jobbigt med din rädsla för nålar. Men om det är någon tröst så kommer du säkert ha fokus på så mycket annat under förlossningen att du inte kommer ha tid o tänka på nålar. Jag tyckte många bitar av förlossningen kändes extremt jobbiga i förväg men sen när man väll var där så var det enda som betydde något att ungen skulle ut och att den skulle må bra.

Vad är GBS för något? Är det nått som kommer försvinna efter barnet har kommit?
  • juulimamma

Lillknodd: mina förvärkar har gett med sig, tror jag varit stressad bara på sista tiden för nu har jag tagit det väldigt lungt i några dagar och förlossningen känns längre bort än någonsin.

Vad skönt att det inte var bihåleinflammation du hade :) hoppas du mår lite bättre nu. Jag har blivit förkyld igen, det är helt sjukt för jag hann inte änns bli frisk mellan mina förkylningar. Så typiskt för jag har inte varit förkyld eller sjuk på månader och så blir man det nu när förlossningen kan dra igång när som helst.

• nokitus
    juulimamma skrev 2016-06-27 09:58:40 följande:

Jag förstår det. Hur mår du i övrigt? Bra med energi o så? Har magen sjunkit? Min gjorde det i veckan som var. Känner mig ungefär hälften så gravid nu mot för en vecka sen så det är skönt o kunna röra sig bättre och andas men energin är i botten.

Jooo, magen sjönk redan för nån vecka sedan..men foglossningen har blivit värre, samt att hon trycker på något där hon ligger så det gör jätteont i ryggen. Idag har jag gått 6 dagar över tiden:-S och det är inte det.minsta skoj, skulle helst bara ligga och vila, men jag har ju en liten ettårig pojke också som jag måste underhålla och umgås med....så just nu jobbar vi på att få dagarna å gå, blir en hel del lego byggAs:P nå......kanske idag nu...*hoppas**hoppas*
  • juulimamma
    nokitus skrev 2016-06-29 05:51:30 följande:

Jooo, magen sjönk redan för nån vecka sedan..men foglossningen har blivit värre, samt att hon trycker på något där hon ligger så det gör jätteont i ryggen. Idag har jag gått 6 dagar över tiden:-S och det är inte det.minsta skoj, skulle helst bara ligga och vila, men jag har ju en liten ettårig pojke också som jag måste underhålla och umgås med....så just nu jobbar vi på att få dagarna å gå, blir en hel del lego byggAs:P nå......kanske idag nu...*hoppas**hoppas*

Hoppas det blir väldigt snart för dig, gick du över med första barnet? Jag gick över en vecka så jag vet hur det är. Vad jobbigt att underhålla en ettåring hela dagarna när man inte är på topp.

Min mage har sjunkit lite sedan en vecka tillbaka. Jag hoppades att det betydde att det var nära men då behöver det nog inte betyda något :(
  • Med dinosaurie

Juulimamma, GBS är grupp b streptokocker i urinen. Jag hade aldrig hört talas om det förrän i denna tråd och så fick jag veta av BM att jag hade det några dagar senare! Inte farligt för mamman tydligen men kan vara farligt för bebis om man inte får antibiotika under förlossningen. Jo det kommer ju ordna sig med förlossning ändå men jag har verkligen inte varit minsta bekymrad för det förrän nu, pga nål i handen. När dottern föddes var jag ärligt talat inte superintresserad av henne förrän jag var färdigsydd och alltså inga fler nålar, innan dess var jag liksom inte ens glad, bara stressad. Men visst ordnar det sig egentligen.

Nokitus, usch vad jobbigt det låter! Håller alla tummar jag kan att det drar igång för dig snart!

Min mage har sjunkit ytterligare idag tycker jag, och huvudet trycker otroligt mycket nedåt, så jag hoppas jag med, även om det är 3 veckor kvar.

• Lillknodd
    juulimamma skrev 2016-06-29 01:58:02 följande:

Lillknodd: mina förvärkar har gett med sig, tror jag varit stressad bara på sista tiden för nu har jag tagit det väldigt lungt i några dagar och förlossningen känns längre bort än någonsin.

Vad skönt att det inte var bihåleinflammation du hade :) hoppas du mår lite bättre nu. Jag har blivit förkyld igen, det är helt sjukt för jag hann inte änns bli frisk mellan mina förkylningar. Så typiskt för jag har inte varit förkyld eller sjuk på månader och så blir man det nu när förlossningen kan dra igång när som helst.

Skönt att förvärkarna iaf slutat och att du tar det lugnare! Även om det också gör att förlossningen känns ännu längre bort.. Men, när man minst anar det! Jag kände inte ett dugg dagen innan förra gången, sen gick slemproppen på natten och så var det igång. Så man vet aldrig :) men det är väl just det, att man inte vet som är det dryga! Nu har jag 1 1/2 vecka till BF, men kan lika gärna bli 3 1/2..

Åh så drygt med förkylningen! Jag hoppas det bara är en snabbvisit och att du snart får bli frisk och samla energi!

Igår och idag har mitt sötsug försvunnit och ist ersatts med "matsug", speciellt på kvällen känner jag behov av att äta något mer ordentligt. Kroppen som laddar upp?
  • Lillknodd
    Med dinosaurie skrev 2016-06-28 12:34:23 följande:

Hur upptäckte dom att du hade GBS? Så jobbigt med din nålrädsla! Lider med dig, så typiskt att just du ska drabbas också :(
  • Med dinosaurie

De upptäckte det genom urinodling på UVI-misstanke. Så bra att det "råkade" upptäckas ialla fall!

Har ni bestämt namn ännu?

• Moorii
    Lillknodd skrev 2016-06-29 22:32:43 följande:

Skönt att förvärkarna iaf slutat och att du tar det lugnare! Även om det också gör att förlossningen känns ännu längre bort.. Men, när man minst anar det! Jag kände inte ett dugg dagen innan förra gången, sen gick slemproppen på natten och så var det igång. Så man vet aldrig :) men det är väl just det, att man inte vet som är det dryga! Nu har jag 1 1/2 vecka till BF, men kan lika gärna bli 3 1/2..

Åh så drygt med förkylningen! Jag hoppas det bara är en snabbvisit och att du snart får bli frisk och samla energi!

Igår och idag har mitt sötsug försvunnit och ist ersatts med "matsug", speciellt på kvällen känner jag behov av att äta något mer ordentligt. Kroppen som laddar upp?

Märkligt! Jag har fått en överdriven törst istället, och jag är i vanliga fall en person som inte dricker så mycket alls, har inte ens lyckats med det under graviditeten. Men sen igår häller jag i mig! Lillen bökar och knölar mer än vanligt, helt bananas :P har fått så jäkla ont också, känns som han trycker med huvudet på nerver nertill så jag knappt kan gå stundtals. Han trycker också med händerna vid höftbenen, någon annan som känner av det? Lite konstig känsla.. Mindre än tre veckor kvar nu, börjar bli lite nervöst!
Svar på tråden nedräkning till bf