• Svar på tråden IVF med start i september 2016
  • Regnbågsdröm
    Olidligaväntan skrev 2016-09-18 10:42:37 följande:
    Har ni köpt ett eller trepack? Eller bestäms det i samrådan med kliniken kanske ?
    Finns inga trepack för oss tyvärr. Vi har donatorsperma, så därför måste vi fortsätta på landstingets klinik. (Bara där de gör IVF med donatorsperma. Finns någon enstaka privat klinik i landet som också gör det, men ligger på andra sidan landet från oss) Så vi får betala per försök. Ett kostar 43500.
  • Lee***

[quote=76980525][quote-nick]Regnbågsdröm skrev 2016-09-18 12:27:06 följande:[/quote-nick]Finns inga trepack för oss tyvärr. Vi har donatorsperma, så därför måste vi fortsätta på landstingets klinik. (Bara där de gör IVF med donatorsperma. Finns någon enstaka privat klinik i landet som också gör det, men ligger på andra sidan landet från oss) Så vi får betala per försök. Ett kostar 43500.[/

Så märkligt att inte privata kan få göra ivf med donerade spermier, då det är tillåtet med insemation av donerade spermier

• Sjöblomman

En sak som jag tänkt på i samband med betalning, vi har hittills tagit från sparkonton och betalat för behandlingarna. Men det finns ju inte oändligt med pengar, i alla fall inte i vårt fall. Förhoppningsvis tar det sig nu, men vad gör man annars? Får man lån på banken till IVF? Har de avbetalning på kliniken?

• Lee***

[quote=76980694][quote-nick]Sjöblomman skrev 2016-09-18 13:33:50 följande:[/quote-nick]En sak som jag tänkt på i samband med betalning, vi har hittills tagit från sparkonton och betalat för behandlingarna. Men det finns ju inte oändligt med pengar, i alla fall inte i vårt fall. Förhoppningsvis tar det sig nu, men vad gör man annars? Får man lån på banken till IVF? Har de avbetalning på kliniken?[/

Vår klinik har bra avbetalning, tror att det var räntefritt så har man x månader att betala tillbaka.

• Regnbågsdröm
    Lee*** skrev 2016-09-18 13:09:11 följande:

[quote=76980525][quote-nick]Regnbågsdröm skrev 2016-09-18 12:27:06 följande:[/quote-nick]Finns inga trepack för oss tyvärr. Vi har donatorsperma, så därför måste vi fortsätta på landstingets klinik. (Bara där de gör IVF med donatorsperma. Finns någon enstaka privat klinik i landet som också gör det, men ligger på andra sidan landet från oss) Så vi får betala per försök. Ett kostar 43500.[/

Så märkligt att inte privata kan få göra ivf med donerade spermier, då det är tillåtet med insemation av donerade spermier

Precis. Det är helt sjukt. De tänker bara en väg. Inte på att man kan ha problem som gör att man behöver IVF, samtidigt som man också behöver donerade spermier. Det är ledsamt.
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-09-18 13:33:50 följande:

En sak som jag tänkt på i samband med betalning, vi har hittills tagit från sparkonton och betalat för behandlingarna. Men det finns ju inte oändligt med pengar, i alla fall inte i vårt fall. Förhoppningsvis tar det sig nu, men vad gör man annars? Får man lån på banken till IVF? Har de avbetalning på kliniken?

Antar att ni redan kollat med era jobb om ni har bruttolöneavdrag eller vad det heter? Det finns på mitt företag, så det kommer vi utnyttja om inte det här försöket går. Till det här hade vi pengar. Men jo, jag tycker man borde kunna ta lån också faktiskt. Men jag hoppas vi båda slipper fler försök nu. Kram!
  • peacefrog
    Regnbågsdröm skrev 2016-09-18 14:34:20 följande:
    Antar att ni redan kollat med era jobb om ni har bruttolöneavdrag eller vad det heter? Det finns på mitt företag, så det kommer vi utnyttja om inte det här försöket går. Till det här hade vi pengar. Men jo, jag tycker man borde kunna ta lån också faktiskt. Men jag hoppas vi båda slipper fler försök nu. Kram!
    Håller med om det där med lån. Å det är konstigt att det inte finns typ rut/rotavdrag för en sån här tjänst. Bruttlolöneavdrag är ju super men inte alla företag har detta. Å det är verkligen synd att ni samkönade inte kan få hjälp på andra kliniker. Vad jag förstår så är vi kort om donatorer i Sverige. Och att det kan ha nåt att göra med att donatorn inte är anonym. Har nära vänner som fick vänta väldigt länge på sin tur
  • peacefrog
    Sjöblomman skrev 2016-09-18 12:06:24 följande:
    Ja. Vi betalar nu vårt tredje 3-pack. Så hittills är vi uppe i 250 000. :-/
    Shiiit! Det är så mycket pengar... Vi är uppe i 150 000. Har dock 2 försök kvar och hoppas fortfarande att det går vägen med detta 4e försök.
    När det börjar handla om dessa summor blir barnlösheten tyvärr även en klassfråga. Det är ju inte alla som har råd helt enkelt att göra så många försök. Sorgligt.
  • peacefrog
    Tatami skrev 2016-09-17 18:48:50 följande:

Ser att det är många som fått två embryon. Jag har blivit erbjuden att sätta tillbaka två nästa gång, om det nu skulle finnas två att sätta tillbaka. Pga min ålder (41). Men jag är osäker. Vet att 80-90 % av äggen är kassa vid min ålder och att sannolikheten att två tar sig är låg.

Men eftersom jag är ensamstående och måste räkna med att sköta allt själv även om jag såklart vill hitta en partner, så är jag lite rädd för tvillingar. Samtidigt är jag mer rädd för att det inte blir några barn. Svårt läge, hur tänkte ni som har fått två embryon runt detta?

För mig var det självklart att sätta in två om jag fick chansen (snart 40). Dock inte för min man. Han är livrädd för tvillingar. Jag kan ju drömma lite om det i smyg. Att få två bebisar på en gång! Lyckan lixom. Men så klart tänker jag realistiskt också. Det finns risker. Det kommer slita på oss osv. Förstår ditt dilemma som ensamstående. Är så impad av de ensamstående föräldrar som fixar föräldraskapet för det är påfrestande ibland och skönt att kunna lämna över till någon. 
    Men det beror ju lite på hur din sociala situation ser ut i övrigt med nära vänner och familj. Har du andra vuxna som kan stötta/hjälpa? Finns det skulle jag absolut köra på två. Många gånger är man ju så "rädd" att be om hjälp och vill inte vara till besvär. Jag skulle önska att vi hade något vidare "familjebegrepp" i detta land för jag tror vi alla skulle gynnas av andra familjekonstellationer än de traditionella.
    Bebisåren går också så fort! Vips så är de stora. Å har du tvillingar har dina barn även ett syskon. Win-win tänker jag. Summa sumarum. Jag oroar mig för graviditetsriskerna, inte för att ta hand om tvillingar. Men skulle alltid välja två embryos om chansen ges för det är ju som vi alla vet inte så enkelt att ens få ett att stanna...
  • Regnbågsdröm
    peacefrog skrev 2016-09-18 14:50:22 följande:
    Håller med om det där med lån. Å det är konstigt att det inte finns typ rut/rotavdrag för en sån här tjänst. Bruttlolöneavdrag är ju super men inte alla företag har detta. Å det är verkligen synd att ni samkönade inte kan få hjälp på andra kliniker. Vad jag förstår så är vi kort om donatorer i Sverige. Och att det kan ha nåt att göra med att donatorn inte är anonym. Har nära vänner som fick vänta väldigt länge på sin tur
    Ja. Jo. Utveckligen har ju kommit en bit för oss, helt klart. Men finns fortfarande en hel del brister. Särskilt när ingen verkar förstå att det två tjejer inte bara behöver vara bristen på spermier som är problemet. Det är ju så himla bra att man kan få hjälp med insemination, tänker många. Men jag måste ju liksom göra IVF. Och då blir möjligheterna inte så många längre. Jag hoppas att vi lyckas den här gången nu, så vi slipper börja tänka för mycket på ekonomin mitt i allt.

Kram!
Svar på tråden IVF med start i september 2016