• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Hej alla. Är i en himla jobbig situation. Jag har en ettåring med en kille som jag älskar högt men som är blandmissbrukare... Vi är inte tillsammans sen innan jag var gravid med dottern för han ville inte veta av mig när jag inte ville göra abort. Men han har varit med i vårt liv lite då och då när det har funkat för honom även om han försökt komma hit påverkad men jag har inte öppnat dörren... Vi har alltid fortsatt ha sex fast det är sjukt osmart. Vi dras till varandra.

Nu är jag gravid IGEN...... Har gjort KUB i veckan (v 12) och allt var bra. Jag berättade för honom för kanske två veckor sen och han blev jättearg och försökte övertala mig till abort. Kallar mig en massa elaka saker för att han inte kan ta hand om barnet vi redan har, jag är ung och han ville inte ens ha barn första gången. Han är en jättefin pappa när han när han är här och träffar dottern men han sa att behåller jag dt här barnet så kommer han att säga stopp. Då blir det inget mer. Han tycker alltså att jag ska offra dotterns syskon för att han ska fortsätta träffa henne. Jag gick inte med på det för jag KAN INTE! Kalla mig dum men jag kan bara inte... det är ett friskt barn och jag... vet inte vad jag ska göra. Jag älskar honom så otroligt mycket, jag älskar vår dotter ÄNDLÖST! Och jag älskar redan den här lilla i min mage.

Han har inte varit här sen jag berättade. Jag vet att han fortsätter missbruka under tiden och försöker inte att ändra på den delen....

Är jag helt körd som behåller och alltså blir ensam med två små helt ensam? Borde jag egentligen göra abort och låta barnet vi har få ha en pappa.... som kommer och går när det funkar för honom... men han kommer ibland i alla fall... än ingen alls?
    Det gör ju inte bara ont för dotterns skull.... för min med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-18 13:18
    Skulle någon vilja skriva till mig i inbox är det också välkommet. //Ensam

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-19 12:22
    Ni vinner - grattis!

• Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar
  • Anonym (Tess)
    Corn skrev 2016-12-19 19:46:10 följande:

Hade det varit lätt att sluta missbrukade hade dom allra flesta slutat, Jag har ingen offerkofta på mig... jag vill bara kunna vara ÖPPEN med vad jag känner inför era svar till mig.

Ja såklart. Har inte påstått något annat.

Fast du verkar inte vilja lyssna på eller ta till dig någonting alls. Din dotter kommer ta skada av att ha en missbrukande pappa som kommer och går som han vill. Förstår du inte det??

Jag bara upprepar mig känns det som, men vill du ditt barns bästa så bryter du helt med den här killen. Om du inte gör det tycker jag att det är otroligt dumt att sätta ett till barn till världen som ska behöva växa upp under dom omständigheterna. Ja, jag må låta elak men när det gäller oskyldiga barn som hamnar i kläm så blir jag förbannad.
  • Anonym (Gt)
    Corn skrev 2016-12-19 19:44:11 följande:

En paus från en tråd JAG skapat för att få prata av mig i ? Nej tack.

Folk kan dock försöka visa lite respekt och empati.

Du borde visa din dotter lite respekt och empati.
  • EnAnonumius
    Corn skrev 2016-12-19 19:51:00 följande:
    Lite morfin i sig har även en släkting till mig oga smärtor, får denne inte heller träffa mitt barn?
    Jag ser skillnad på lite morfin från kvällen innan.... än att vara extremt påverkad.
     Skulle skrivit det annorlunda för att minska missförstånd från din sida. Då du svara och tänker så fruktansvärt svartviitt.

Nu är det skillnad mellan medicinsk morfin och morfin som din kille köper via säljare. Den din kille köper in är mycket mycket starkare än den medicinska morfinet.

Medicinsk morfin är långt mycket mildare och när man går på medicinsk morfin så står du under sträng läkarkontroll också (min morfar har också gått på medicinsk morfin så jag vet), för att den som går på medicinsk morfin får lägsta möjliga dos så att det skall minska på sidoeffekterna med morfinet.

Att jag drog upp detta med att de även inom sjukvården känner till att morfin tar lång tid att går ur kroppen var för att tala om för personen jag svarade (Valitesnäll), för att hen, om att man inte skall ta så lättsinnigt på detta med morfin och tro att man är tillfälligt "nykter" efter några dagar utan att tagit morfin. I synnerhet om n¨gon är en missbrukare då är det ju etter värre.
    Det du DU skall ha i beräkningen att din kille har ett missbruk, och missbrukare använder morfin för att stilla sitt begär och tar höga doser då de är ute efter bieffekterna med morfinet.

Du får ju lära dig att skilja på missbrukare (din kille) och en som via läkare fått utskrivet morfin mot smärta som står under kontroll av läkare.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Snälla!)
    Corn skrev 2016-12-18 10:55:39 följande:

SNÄLLA!!!!! Anklaga mig inte för att vara oansvarig. Jag tar hand om henne ENSAM. Han har inget ANSVAR överhuvudtaget. Dom gångerna han varit här och träffat henne har han varit opåverkad, i alla fall så att jag inte märkt någon skillnad på honom. Han har någon gång försökt ta några tabletter i smyg som han säger "för att orka" men då har jag kastat ut honom direkt. Annars har det varit ok!

Vas han gjort och inte gjort mot MIG hör inte hemma här. Han har aldrig gjort illa dottern och bråkar inte med mig runt henne. '

Om han väl gjort mig något så har det varit på natten och dottern sover exakt hela nätterna. Det är mitt problem och det var inte det tråden handlade om.

Jag väljer inte han före vår dotter, då hade jag haft honom här oavsett.

Det som han gör mot DIG hör absolut hemma här.. Småbarn är inte dumma och känner av om något är inte ok med dig. Hur blir det senare? Om han blir mer aggressiv och din dotter råka se er slåss och bråka? Vad händer när du inte släpper in honom?

Bankar han på dörren och skriker? Bara för att det kan skrämma ditt barn och orsaka problem om det pågår under en längre period. Det är mycket bättre för ditt barn att inte ha någon pappa än att ha en ansvarslös pappa som är tom en aggressiv mssbrukare. Våld inom familjen är alltid skadligt, det kvittar om det är föräldern eller barnet som utsätts för våld.

Det är inte friskt att älska en sådan person, man ska inte acceptera att bli utnyttjad, hotad och misshandlad. Barnet skulle du inte behålla för hans eller andras skull utan för din egen. Jag kan inte ge dig råd, det enda jag kan säga är att GE UPP HOPPET... Livet med honom kommer kosta mycket för dig; och ja det är fel att du inte kan släppa honom.

För många år sedan måste min mamma ha resonerat likadant, alltså att det inte är fel att älska en missbrukare och att så småningom kommer allt bli bättre. Resultatet blev att jag och hon blev grovt misshandlade nästan varje vecka när hennes kille var full och det pågick i ca 13 år. Ilskan och rädslan tog över hennes liv och omdöme, och jo jag känner att hon valde honom före mig på det viset. Du måste tänka på hur det blir med ditt/dina barn även i framtiden.

Ingen vet vad som kommer hända, hur han blir om några år och hur ditt liv kommer vara. Sök efter professionell hjälp och stöd, ta tag i ditt liv, prata med dina föräldrar, släpp den killen och gå vidare även om det är svårt. Du kan absolut behålla barnet och kämpa för dem men utan "pappan". Det är ditt ansvar och ditt beslut, egentligen har han inget att göra med detta. Ibland måste fatta svåra beslut, men i längden kommer det löna sig, om du orkar ta dig igenom detta. Lycka till!
  • Anonym (muffin)

Nu tänker jag mest på dig. Vad är det för liv du skapar åt dig själv? Hur vill du att ditt liv ska utvecklas? Var ser du dig själv om tio år? Ser du lyckligt familjeliv med en pålitlig man och några lintottar som springer lyckliga ute på gården en solig semesterdag medans pappa leker med dem? Eller ser du dig själv ensam med tre småbarn som du själv försörjer med ett socialbidrag och där du ligger ensam i sängen på kvällen och längtar efter en pundare medans du oroar dig för din kassa ekonomi?

Du har makten att förändra ditt liv.

Jag förstår att du är kär i honom. Men att följa sina känslor blir inte alltid bäst. Gissar på att du har en trasig bakgrund. Annars skulle du aldrig desperat hänga fast vid en opålitlig man. Vem liknar han? Ibland finns det lyckliga slut på sagor men oftast måste man själv skapa dem.

Finns det någon du kan ha som stöd?

• Bean

Har inte orkat läsa alla kommentarer men jag tycker du ska göra de du tycker känns bäst för dig. Vist det är inget att rekommendera att skaffa ett till barn när du är i den situationen. Men vill du behålla barnet så för de! Bara för du har det kämpigt nu så är det inte säkert att du har de om en vecka eller men månad. Tycker dock du ska sluta träffa pappan och prata med dottern om han och svara på hennes frågor så kan hon ta beslutet när hon blir större om hon vill se han. Är ny på familjeliv så vet inte riktigt hur man skriver "privat" men skriv gärna till mig om du vill skriva av dig lite mer. Är själv ganska ung tvåbarnsmamma.

• Hallonsoda2016
    Corn skrev 2016-12-19 09:03:05 följande:

Tack för förståelse. Det är inte så lätt nej......

Jag kommer kanske flytta närmare min mamma OM jag behåller. Jag och pappan bodde i samma område till i somras. Då flyttade han. Efter att ha fått MIG att stanna när jag var på väg att flytta härifrån för att få komma bort.

Jag kan vara jättesmart innan och vara hård, kall och avståndstagande. Och så faller jag tillbaks för han vet exakt vad han ska göra.Typisk missbrukare, jag vet.

Det finns ju en människa bakom missbruket och det är honom du älskar/tycker om. Jag känner igen känslan att när det är bra så är det bra och när det går dåligt så är det riktigt dåligt.

Det största problemet med att vara medberoende är att man tror att man kan hjälpa personen som missbrukar och att man kan ha ngn slags kontroll. Men det går inte.

Jag kan förstå att det är extra känsligt när ni har ett barn inblandat. Du vill ha kvar ngn slags relation för det är trots allt din dotters pappa det handlar om. Men det du borde tänka på egentligen är att du kan aldrig göra det valet åt pappan, dvs att vara en bra och nykter pappa. Så oavsett hur du försöker att reglera besöken idag så kommer det ngn gång komma tillfällen som du inte kan påverka att han är nykter.

Ngt jag tänkte mkt på var det sociala arvet. Man tar ofta efter sina föräldrar. Du kanske kan skydda din dotter som liten men sen när hon blir äldre och förstår mer? Det var största anledningen till att jag lämnade min pojkvän som jag var tillsammans 6år med. Jag förstod att jag inte kunde hjälpa ngn som inte ville bli frisk, han var inget pappamaterial. Så hur tungt det än var så lämnade jag mitt livs kärlek för att få ett bättre liv med ngn annan. Jag hittade sedan en fantastisk man och vi har idag en son på tre veckor.

Du ska självklart behålla barnet om du vill det. Ingen kan tala om för dig hur du ska göra. Det är enbart ditt beslut. Men oavsett vilket beslut du än tar så försök att ta avstånd från pappan. Förr eller senare kommer ngt gå snett eller att ngn utomstående gör en anmälan till soc. Då är det jobbigt om han är insyltad i ditt och barnens liv mer än nödvändigt.
  • Jw83
    Corn skrev 2016-12-19 19:51:00 följande:

Lite morfin i sig har även en släkting till mig oga smärtor, får denne inte heller träffa mitt barn?

Jag ser skillnad på lite morfin från kvällen innan.... än att vara extremt påverkad.

Men hey, alla svensson fulla runt midsommarstrången och barnen vid samma bord - DET är ju ok! Helt normalt.

Ja jag har låtit mitt barn träffa pappan med morfin kvar i blodet. Han har då bara lugn,beter sig normalt. Inget konstigt alls.

Och jag vet att det är MITT val om jag behåller eller inte. Men eftersom att jag ocg bara jag tycker att det är ok så vet jag inte om jag klarar av det, utan minsta lilla stöd från någon annan person. Själv älskar jag denna ofödda men vad ska jag göra? Jag vet inte! Så jag kommer att boka tid för abort och se om jag kan genomföra den.....

Du förstår verkligen inte skillnaden på att bruka morfin som medicin och att missbruka morfin?

Och du tror att ett barn blir lika illa påverkat av att se sina trygga, stabila, kärleksfulla och i övrigt nyktra föräldrar bli lite berusade på midsommar, som att växa upp med en narkoman som kommer och umgås påverkad av morfin?

Du tror att du kan se på honom och stoppa honom innan han gör illa din dotter. Fast du trodde nog inte att han skull slå dig eller välja missbruket framför sitt barn heller. Hade du kunnat förutspå saker så hade du inte blivit gravid och inte blivit kär.

Snart smäller han till dotter också och då kommer du bli förvånad.

Börja ta ansvar istället för att skylla från dig hela tiden. Det är bara du som har ansvar över din dotter och bara du som har ansvar över vem du väljer att få barn med.
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar