• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • Haiduchi
    acinnaleh skrev 2017-02-08 08:46:13 följande:

Han fyller 9 i sommar och har längtat länge efter syskon och hoppas redan på fler. Tyvärr är vi några av dom som det inte går så lätt för utan har fått ta hjälp bägge gångerna så han kommer kanske inte få fler för det är lite kostsamt. Men man vet ju aldrig :)

Tror det är väldigt spännande för blivande storasyskon när de är gamla nog att förstå. Mkt tankar i huvudet om allt möjligt ;)

Vår dotter fyller 6 i mars och har längtat i flera år efter syskon. Blev överlycklig när vi berättade, ännu mer nu hon vet det är en lilla syster. Precis som ert så mycket funderingar och spännande samtal inför det nya barnet. Är nästan lite avundsjuk på henne att hon får känna den längtan och kommer minnas detta som väldigt positivt. Jag var inte ens tre när min syster kom och minns inget öht om mammas graviditet eller om någon längtan, förväntan. Men minns tydligt vad som hände dagarna då min syster kom. Typ mina tidigaste minnen.

Är väldigt tacksam att kunna ge denna upplevelse till bår dotter.
  • sobrio88
    Haiduchi skrev 2017-02-08 12:10:26 följande:

Vår dotter fyller 6 i mars och har längtat i flera år efter syskon. Blev överlycklig när vi berättade, ännu mer nu hon vet det är en lilla syster. Precis som ert så mycket funderingar och spännande samtal inför det nya barnet. Är nästan lite avundsjuk på henne att hon får känna den längtan och kommer minnas detta som väldigt positivt. Jag var inte ens tre när min syster kom och minns inget öht om mammas graviditet eller om någon längtan, förväntan. Men minns tydligt vad som hände dagarna då min syster kom. Typ mina tidigaste minnen.

Är väldigt tacksam att kunna ge denna upplevelse till bår dotter.

Jag var 7.5 när min yngsta bror föddes, det enda jag kommer ihåg är att han föddes på badrumsgolvet och jag och min morfar var med den andra brorsan på 2 år inne i köket, haha.. Så hon lär nog inte komma ihåg så mkt iaf men hon lär nog komma ihåg det som en positiv grej om en lillasyster varit så efterlängtad:)
  • GrönaDruvan

Ursäkta äcklig fråga...men är nån av er förstoppad och vad gör ni åt det?
    Det är hemskt jobbigt och åt massa Katrinplommon och drack katrinplommon juice igår, men hjälpte inte. Tog precis microlax och det hjälpte lite, men det är mer som måste ut!!

• sobrio88
    GrönaDruvan skrev 2017-02-09 13:02:54 följande:

Det är hemskt jobbigt och åt massa Katrinplommon och drack katrinplommon juice igår, men hjälpte inte. Tog precis microlax och det hjälpte lite, men det är mer som måste ut!!

Jag med och ska deasutom börja äta järntabletter nästa vecka. Undrar hur det ska gå?? Kräktes dessutom 3 ggr i måndags, började fundera på om det beror på förstoppningen för det var bara jag som var dålig (har inte krkts under hela graviditeten annars)...

Jag har inte gjort nånting, men ska prova mikrolax och messmör. Päron kan hjälpa till också va? Karinplommon är nog bland det äckligaste jag vet så jag spar det till sist ;)
  • Newbie84

Jag tar movicol på kvällen om jag inte kunnat göra nr2 på ett tag och då kan jag gå på toa morgonen efter. För att ge too Mich information så är konsistensen också bra och inte lös :)
  • GrönaDruvan
    Newbie84 skrev 2017-02-09 13:17:02 följande:
    Jag tar movicol på kvällen om jag inte kunnat göra nr2 på ett tag och då kan jag gå på toa morgonen efter. För att ge too Mich information så är konsistensen också bra och inte lös :)
    Vad är det för nåt? Finns det på apotek?
  • Wooden

Jag var så jäkla hård i magen efter min förra förlossningen. Tog microlax och fick vara noga med att vänta så länge som möjligt (15 min eller vad det stå på förp) innan jag provade toan. Första gången trodde jag inte heller det skulle komma nåt, fick trycka som satan men till slut kom det. Fortfarande hårt och ont gjorde det! Men hade aldrig försökt så länge om jag inte verkligen trodde att det skulle gå pga microlaxen. Tog sen microlax typ en gång i veckan i 4-5 veckor och det blev lättare för varje gång.

Så i kombination med ex katrinplommon är mitt tips att ta microlax, vänta och ge dig fan på att det ska ut. Hoppas nåt funkar för dig för det är ju vidrigt att ha sådär!
  • KaffeOchHybris

Jag tycker frukt&fiber och Dulcolax fungerar OK för mej. Ska dock inte användas i längre perioder. Jag tycker de är bra för de är relativt milda, frukt&fiber innehåller ju bara extrakt av rabarber och fikon så det känns som ett skonsamt sätt att starta magen på.

Dock vaknar jag på natten av att tarmarna gör ont, eftersom de arbetar. Sen behöver jag gå på toaletten flera gånger dagen efter. Så jag försöker att inte ta dem så ofta.
  • KaffeOchHybris

Fast om du redan har tagit microlax och inte tycker att det hjälpt så kanske dulcolax och frukt&fiber är för svagt. :P Du kan ju testa Movicol, om det är okej för gravida-

Det finns också ändtarmsmedlen för att lösa upp avföringen så att den passerar lättare. Jag har inte använt det själv, men vi använde det på äldreboendet där jag jobbade när några av brukarna var hårda i magen. 

• Newbie84
    GrönaDruvan skrev 2017-02-09 13:19:19 följande:

Vad är det för nåt? Finns det på apotek?

Finns på Apoteket och blandas ut med vatten, funkar toppen för mig :)
Svar på tråden BF Juli 2017 ny