• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • Delilah2001

Ni som gjort rul, vad är det som bm kollar? Vilka avvikelser kan upptäckas?

Ska på mitt på måndag och är lite orolig...

När jag gjorde kub ultraljudet i vecka 13, kollade bm på bebisen och sa att han såg fin ut och att njurarna såg bra ut mm.

Och alla kroppsdelar, hjärta och hjärna fanns uppenbart på plats.

Vad är det mer de kollar?

• narie24

Vi behöver köpa allt! Efter andra barnet var vi säkra på att det inte skulle bli fler (men åren gick och det ändrade sig visst hehe).

Känns fortf tidigt att handla. Och man behöver ju inte ha så mkt i början. Får satsa på kläder och alla prylar från Apoteket. Men vagn måste vi köpa direkt, men har ingen koll alls. Har kollat lite på Blocket men är lite sugen ändå på att "unna" mig en ny vagn den här sista gången. Vi köpte begagnat sist.

Men nu efter ett lyckat RUL, där barnet verkade frisk, så blev jag sugen när jag gick förbi polarn och pyret. Såg en jättesöt gul dräkt...

• Vet hur det känns
    Delilah2001 skrev 2017-02-22 20:10:20 följande:

När jag gjorde kub ultraljudet i vecka 13, kollade bm på bebisen och sa att han såg fin ut och att njurarna såg bra ut mm.

Dom kollade hjärta-4 kamrar och nån delare inne i hjärtat samt två kärl som ska gå till/från hjärtat. Hjärnan- halvorna, lillhjärnan mage-matsäck, urinblåsa, rygg, lårben, händer och fötter, ansikte-näsben, mun. Skallen. Sen kollade hon flödet i navelsträngen så skärmen blev blå/röd sist kollade hon könet.
  • sobrio88
    Delilah2001 skrev 2017-02-22 20:10:20 följande:

Jag vet inte exakt vad dom kollar, men de kollar igenom alla kroppsdelar så det ser bra ut. På mitt rul gjorde dom en extra koll på njurarna för jag har problem med njurarna till och från så jag var jättenöjd över det :) har inget minne om att de kollade allt så noga med 2-åringen. Men jag har ju dåligt minne. Drygt 2 år är låång tid uppenbarligen ;)
  • Vet hur det känns
    narie24 skrev 2017-02-22 20:15:19 följande:

Vi behöver köpa allt! Efter andra barnet var vi säkra på att det inte skulle bli fler (men åren gick och det ändrade sig visst hehe).

Känns fortf tidigt att handla. Och man behöver ju inte ha så mkt i början. Får satsa på kläder och alla prylar från Apoteket. Men vagn måste vi köpa direkt, men har ingen koll alls. Har kollat lite på Blocket men är lite sugen ändå på att "unna" mig en ny vagn den här sista gången. Vi köpte begagnat sist.

Men nu efter ett lyckat RUL, där barnet verkade frisk, så blev jag sugen när jag gick förbi polarn och pyret. Såg en jättesöt gul dräkt...

Vet hur det känns skrev 2017-02-22 20:16:21 följande:

Dom kollade hjärta-4 kamrar och nån delare inne i hjärtat samt två kärl som ska gå till/från hjärtat. Hjärnan- halvorna, lillhjärnan mage-matsäck, urinblåsa, rygg, lårben, händer och fötter, ansikte-näsben, mun. Skallen. Sen kollade hon flödet i navelsträngen så skärmen blev blå/röd sist kollade hon könet.

Glömde skriva njurarna också
  • GrönaDruvan
    Vet hur det känns skrev 2017-02-22 20:16:21 följande:
    Tror nog du fick med det mesta, men vet också att de kollar kroppspulsådern och diafragman
  • Treansresa

Jag har köpt massor redan. Skäms nästan över det men Är skönt att sprida ut sakerna endå. Känns mer okej nu efter rul att få handla.

Vi har spjälsäng, skötbord (fanns inte sist), babysitter, babyinsatts till stokke stolen samt massa smågrejer kvar att köpa

• Delilah2001

Tack för svar!

Jag kommer knappt ihåg vad de kollade med mitt förra för 7 år sedan!

Minns att jag inte var orolig alls inför ultraljudet då.

• Bimbim79

Ja handla börja det bli dags för nu, har
    Ingenting kvar alls. Men å andra sidan vet man ju mer vad man behöver och vad som är onödigt :) barnvagn babyskydd köper vi ett sånt paket å så man kan sätta babyskyddet på vagnen. Får bli Crib eller spjälsäng direkt, min man är som en tornado i sängen så för allas lugn så får antingen jag å bebis sova i bebisens rum ( har extra säng där) eller så får vi försöka med spjälis direkt! Skötbord, kläder flaskor nappar hygien handdukar mm dessutom har jag redan beställt en baby brezza som en espresso maskin fast för välling och ersättning! Tokvägrar stå å slabba på natten igen :) frotteplast på metervara såg jag de hade billigt på leksakshuset så får bli några meter, vet ju hur bäddmadrassen i sängen blir förstörd av bröstmjölk kräk och avslag. Man läcker ju typ överallt och bebis har noll koll på kroppsvätskorna :)

• narie24
    Bimbim79 skrev 2017-02-22 22:26:34 följande:

Ja handla börja det bli dags för nu, har

Ingenting kvar alls. Men å andra sidan vet man ju mer vad man behöver och vad som är onödigt :) barnvagn babyskydd köper vi ett sånt paket å så man kan sätta babyskyddet på vagnen. Får bli Crib eller spjälsäng direkt, min man är som en tornado i sängen så för allas lugn så får antingen jag å bebis sova i bebisens rum ( har extra säng där) eller så får vi försöka med spjälis direkt! Skötbord, kläder flaskor nappar hygien handdukar mm dessutom har jag redan beställt en baby brezza som en espresso maskin fast för välling och ersättning! Tokvägrar stå å slabba på natten igen :) frotteplast på metervara såg jag de hade billigt på leksakshuset så får bli några meter, vet ju hur bäddmadrassen i sängen blir förstörd av bröstmjölk kräk och avslag. Man läcker ju typ överallt och bebis har noll koll på kroppsvätskorna :)

Så talar en rutinerad mamma hehe. Har liksom inte vågat börja handla men nu kanske man vågar efter RUL? Ska börja med en lista, sånt man behöver från start och sånt man behöver efter några månader.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny