Inlägg från: Bimbim79 |Visa alla inlägg
  • Bimbim79

BF Juli 2017 ny

Treansresa skrev 2017-02-05 11:31:34 följande:
    Stackars bekanta, men de är ju verkligen så att man vill ej att de ska få veta det så. Därför vi berättar innan rul även fast det ej var tänkt.

Hon är "bara" 10. Men när ja o hennes pappa skiljde oss så vart hon väldigt fäst vid mig, så för 2 år sedan så började hon bo heltid här, eller ja varannan helg är hon hos pappa. Och hennes bror samt hans barn är bara här varannan vecka så hon har väldigt mycket tid själv med mig. Det är den tiden hon är rädd att förlora.

Jag hoppas hon ändrar sig och inser att det är ganska kul med ett till syskon :) att vi visst kommer göra saker och ha tid endå:)
    Vi har ju planer på att dela upp oss lite, så shopping med mig bio osv fortsätter. Min 13 åring har ju haft mig och min man väldigt mycket för sig själv. Passar ju på när de små är hos pappan å göra sånt de inte alltid kan va med på. Blir utflykter bio restaurang besök mm. Färga hår fixa naglar mm, sånt lillasyster kanske gärna vill va med på men inte riktigt har åldern för. Hon hade samma utbrott när nuvarande maken flyttade in, kommer en "jävla gubbe" å stjäl hennes mamma? Men då tog han de små och helt plötsligt insåg hon ju att han va rätt bra, hon fick mer tid med mig och dessutom va han hemma när jag jobbade så man kunde få skjuts mm även när mamma är upptagen! Hon älskar barn men klart de e skillnad på att ha en bebis hemma än låna mosters lilla några timmar. Fokus får ju vara att de är prioriterade ändå! Och hon ska med å köpa grejer till bebisen sen (har hon själv bestämt) de är ju klart rädda för att bli lite bortglömda, å med den åldersskillnaden så är det nog lätt att man utan att tänka ber dem passa när man bara ska köpa mjölk mm :/
  • Bimbim79
    Delilah2001 skrev 2017-02-05 12:18:23 följande:
    Jo, man förstår ju dem med. Min stora är ensambarn här varannan vecka, då lillebror är hos pappa. Då brukar han och hans kompisar hänga här hos oss just för att få vara ifred och slippa småsyskon. Nu blir inget sig likt, och han har svårt för förändringar, och har alltid haft...

Min sambo hade han svårt för, och har fortfarande inte helt accepterat. Inte han som person, utan själva situationen. Pinsamt att förklara för kompisarna om "mammas pojkvän" osv.

Usch, jag tycker synd om honom när jag skriver det här. Förrförra hösten när jag var gravid minns jag att jag skrev en tråd här på familjeliv om just detta, att sonen inte ville veta av vare sig sambon eller nytt syskon. Folk var verkligen inte snälla i den tråden, jag var egoistisk och borde göra abort, och stackars sonen, vad pinsamt med en så gammal mamma som skaffar barn med ännu en pappa osv. osv

Fy vad ledsen jag blev! Gravid hormonerna gjorde sitt till också. Graviditeten slutade med missfall, och sonen gjorde ingen hemlighet av att han hoppades att vi inte skulle försöka igen.
    Dottern har svårt för förändringar, men numera mer balanserad i diagnos medicinering och pubertet äntligen! Däremot så är nåt fel så är de såklart min makes fel ;) hon får rya o spela ut men ryter han ifrån så får man höra det nån vecka senare att han ska inte tro han bestämmer! Däremellan så är ju faktiskt honom hon ringer om de e nåt i skolan mm. Jag får ju min 4:e med 3:e pappan, dessutom 37 år gammal. Men så är livet ibland och de barnen man har
    Blir ju inte mindre värda man får va noga med att visa o berätta det bara!
  • Bimbim79
    Treansresa skrev 2017-02-05 21:28:25 följande:

Här hemma har hon varit lugnare idag. Vi har varit som vanligt. Dock var hon fundersam på vart garderoben skulle vara (2 tjejer har 3 just nu) så jag visade att det blir en annan o det var bra. Då började vi prata galgar ( vi hänger alla tröjor) att vi inte har nå små. Så idag har tjejerna tillverkat små galgar av stora ikeagalgar. Får se hur hon är imorgon :)

Skönt. Klart det kommer ju som en bomb, å ni har undanhållit detta, varför fick inte hon veta mm. Är ju tusen tankar och varje ny sak växer ju enormt i deras huvuden. Barn reagerar ju ofta negativt på sånt de inte kan ta in riktigt, här har det varit viktigt att tala om när vi ska t bm, att de fick veta direkt när vi fick svaren på nipt, både att bebben är frisk o vilket kön. De ville absolut inte ha en syster så vi hade ju tur! ;) det blir ju mest rättvis med samma antal flickor o pojkar i hemmet! Marsvinet ser vi för enkelhetsskull som könslöst! :)
    Mycket funderingar på vart bebisen ska sova osv, sa på skämt att små bebisar tar inte så mycket plats, de kan typ sova i en byrålåda om det behövs. Lilltjejen blev skitsur å tyckte den får sova i hennes rum då! :)
  • Bimbim79

Berättade för chefen innan jul, de har ju rekryteringar i januari för sommar personalen, och hade jag inte varit beräknad då hade de ju kallt räknat med att man gärna tar sommarpaketet och finns tillgänglig som personal då. Kollegorna som jag jobbar närmst vet, jobbar som ssk natt och vi är en rätt liten grupp på natten, men pga cytostatika behandlade patienter, behov av röntgen tunga lyft mm så känns det bäst att mina uskor vet samt de närmaste som kanske måste ta nån uppgift jag inte ska genomföra nu. Hade dessutom tur, en usk på dagen är gravid en vecka efter mig, och hon kan inte dölja det så nu har alla fullt upp att spekulera runt henne. :) har förvisso gått upp i vikt men man kan ju inte ta föregivet att alla som lagt på sig 7 kg är gravida. Va underviktig för 1,5 år sedan 60 kg, blev gravid när jag vägde 67, nu står vågen på 71 så. Ssk uniform är ju rätt förlåtande dessutom ;)
    Har nu ringt min kirurg som reducerade mina bröst för 5 år sedan. Behöver veta om jag kan amma med det eller inte. Fick frågan när jag skulle göra operationen om jag skulle ha fler barn, vilket jag inte skulle, så nu får han kolla journalen om det ens är möjligt utan stora problem med bröstbölder mm, annars får jag nig be om tabletter så jag slipper stockning mm.

• Bimbim79

Har ingen aning hur moderkakan legat på någon av mina 3 andra, vet inte på denna heller än. Men känner igen rörelserna, första på Alla 3 innan har varit i v 14-15 denna v 15-16 nånting. Nu är det ganska starka puffar, lite som om barnet sträcker på sig segdragna. Ingenting på utsidan än, men tog stetoskopet och lyssnade och då hör man ju puffarna och hjärtljud även om han flyttar runt så man får jaga honom lite ;) första rörelserna kändes som fladder som fjärilsfladder lätt och snabbt, sen blir det mer fisksprattel. :) om några veckor önskar man barnet kunde sova när man lägger sig, svårt att sova när nån övar boxning på de inre organen :)

• Bimbim79
    sobrio88 skrev 2017-02-09 19:58:09 följande:

Går det eller blir man av med platsen skulle jag skriva ;)

De är ju olika i olika kommuner, här är det ok, juli aug räknas ju som sommarlovs månader så då ska de ju inte va nån fara, innan BF kan han ju va 3 timmar nån dag i v? Jag hade sonen hemma när jag va hemma med lillasystern, å det va inga problem här, men bor man så det är långa köer kanske det är värre?!
  • Bimbim79

Finns massa medel receptfria på Apoteket, bara att fråga. De har garanterat hört märkligare frågor! ;) de flesta medel passerar och påverkar endast mage/tarm så de går att ta när man är gravid. Katrinplommon har noll effekt på mig, dricka mycket, röra på mig, Linsfrön i vatten funkar bättre! :)

• Bimbim79
    FrökenJo skrev 2017-02-10 08:44:11 följande:

Är det någon mer som besväras av halsbränna. Minns att i förra graviditeten var den hemsk från v.29 ungefär och nu har det redan börjar i v.17. :( Tips mottages tacksamt, vill gärna inte börja med tabletter än riktigt...

Halsbränna hade jag när jag väntade sonen, då hjälpte sötmandel. Inget annat, vet inte varför och tror inte det finns nåt svar, finns ju de som får halsbränna av det men det kändes så mycket mer legitimt att knapra mandel iaf :)
  • Bimbim79
    mickaa skrev 2017-02-10 16:31:47 följande:

Hej. Bf 28juli. Vecka 16 nu.hsr börjat få foglossning runt höfterna och vid svans kotan typ. Någon mer som redan börjat få foglossning , bäckenuppluckring?

Lite känningar när jag gått eller stått mycket lyft tungt mm men hanterbart, bara vila lite så känns det bättre.
    Mage har jag fått, syns att man är gravid i tighta kläder men har "midjan" kvar, verkar mest växa framåt :)
    Yngsta dotterns nya hobby är att lyssna på lillebror med stetoskop :)
  • Bimbim79
    Treansresa skrev 2017-02-11 21:24:07 följande:

Ni som har syskon när föddes era små och hur startade det?

Min dotter kom med spontan vattenavgång i 37+4 och sonen med igångsättning i 37+0. Är så nyfiken hur denna kommer starta

Första barnet hade jag "startvärkar" och va under extra kontroll sista 2 veckorna pga av tillväxthämning från v 32, föddes 38+1 med akutsnitt då hon inte klarade värkarna så bra. 10 dagar på neo och sen en månad permission med kontroller 2 gånger i veckan. Misstänker det mest berodde på andra orsaker som hände samtidigt i familjen. Dödsfall mm så de ville ha koll. Frisk men liten å späd! Andra barnet startade med vattenavgång föddes 2,5 dygn senare, de ömsom stängde av ömsom tryckte på värkarna pga tidigare snitt o risk för ärret skulle brista. Föddes fullt frisk v 38+3 normal vikt hemma efter 3 dygn. Tredje född v 38+ 3,
    Värkar regelbundet på 7 minuter i 4 dygn öppen 7 när jag kom in och hon va ute på 4 timmar. Normal vikt hemma efter 3 dygn.
    Har fått stanna 3 dygn eftersom det funnits plats på BB, rätt skönt att slabba ner landstingets kläder o lakan de första dygnen om man får :)
Svar på tråden BF Juli 2017 ny