• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • sobrio88
    Lady K skrev 2017-06-14 11:07:17 följande:

Det här med sömnen har faktiskt än så länge funkat ganska bra för min del. Visst, jag vaknar två gånger per natt och måste kissa, men lyckas ändå somna om lätt efteråt. Än så länge är det ryggläge som funkar bäst för min del, men när jag läser om er andra så låter det som om det bara är en tidsfråga innan bebisen trycker på så att det klämmer på stora kroppspulsådern och man mår illa av att ligga på rygg? Är det så för er alla?

Imorrn ska vi på ultraljud igen för att se om moderkakan flyttat med magen uppåt eller om den ligger lågt och täpper för öppningen. Hoppas den flyttat sig så att möjlighet till vaginal förlossning finns. Hoppas kunna mäta bebis också, magmåttet gick under normalkurvan när jag var hos barnmorskan igår.

Är det någon mer som plötsligt blivit superhungrig ofta? Undrar om det är tillväxtfas på g, blir hungrig varannan timme. Sen blir man ju proppmätt fort iofs, men tycker mig ändå märka stor skillnad senaste två dagarna. V 32+6 idag!

Jag tror det var runt de veckorna som jag också var hungrig konstant hela tiden och jag tror det var då som sf-måttet sköt iväg så det är säkert en tillväxtfas :) Nu är jag i 36+1 och nu blir jag mätt av minsta lilla istället. Magsäcken får väl inte plats längre ;)
  • FrökenMp
    Delilah2001 skrev 2017-06-13 13:02:45 följande:

Vet faktiskt inte riktigt. Min är fixerad, men tycker ändå att han byter sida ibland, det känns så i alla fall.

Läste nyss att det inte har något samband med när/om barnet fixerar sig och när det föds. Vissa fixerar sig ju aldrig.

Mitt första barn fixerade sig, men mitt andra blev inte mer än ruckbar. Och trean fixerade sig i vecka 35.

Så skönt att höra! Letar minsta tecken på förlossning nu känns det som... mardrömmen är ju att gå över!
  • sobrio88

Jag sover fortfarande relativt bra. Visst jag kan bara sova i soffan och på sidan (får ont i ryggen av att sova på rygg och i sängen) och vaknar ett par gånger när jag måste byta sida för att jag får ont i höfterna. Men jag sover ändå bättre nu än innan jag började med magnesium för sendraget för då vaknade jag så fort jag råkade röra mig ;)

Trots det är jag nåt fruktansvärt trött på dagarna så jag måste sova en stund på dagarna. Tack och lov är sonen såpass liten att han fortfarande sover på dagarna ;)

• Leeandra
    Lady K skrev 2017-06-14 11:07:17 följande:

Det här med sömnen har faktiskt än så länge funkat ganska bra för min del. Visst, jag vaknar två gånger per natt och måste kissa, men lyckas ändå somna om lätt efteråt. Än så länge är det ryggläge som funkar bäst för min del, men när jag läser om er andra så låter det som om det bara är en tidsfråga innan bebisen trycker på så att det klämmer på stora kroppspulsådern och man mår illa av att ligga på rygg? Är det så för er alla?

Imorrn ska vi på ultraljud igen för att se om moderkakan flyttat med magen uppåt eller om den ligger lågt och täpper för öppningen. Hoppas den flyttat sig så att möjlighet till vaginal förlossning finns. Hoppas kunna mäta bebis också, magmåttet gick under normalkurvan när jag var hos barnmorskan igår.

Är det någon mer som plötsligt blivit superhungrig ofta? Undrar om det är tillväxtfas på g, blir hungrig varannan timme. Sen blir man ju proppmätt fort iofs, men tycker mig ändå märka stor skillnad senaste två dagarna. V 32+6 idag!

Jag har alltid kunnat sova på rygg ända fram till bebisen vill ut, förutom med mina tvillingar då det var kört runt v 28, då var första gången jag förstod vad andra gravida menade med att de inte kunde ligga på rygg. Nu när jag bara väntar en har jag inga problem att ligga på rygg ( v 34+1 idag ).

Hungrig är jag däremot inte och får knappt i mig något när jag äter, det tar stopp direkt. Äter små måltider med högt näringsvärde .

Lycka till imorgon, hoppas moderkakan flyttat på sig fint!
  • Leeandra
    GrönaDruvan skrev 2017-06-14 10:49:23 följande:

Frukostbord! Hihi

Ha, ha vad roligt! Det här är första gången ( med 6:e barnet! ) som jag också har tätt form på magen för att kunna ställa något på den .
  • Vet hur det känns

Besök hos barnmorskan idag i v 33+2 det mesta såg bra ut. Dock hade mitt tsh värde sjunkit tsh 1,5 och t4 hade gått ner till 7!!! Super lågt så väntar på läkaren ska ringa imorgon. Blodtryck 135/85 så lite högt men endå okey

Barnmorskan ville inte känna hur bebisen ligger.. utan sa att det kommer hon inte känna efter fören nästa besök i v 36+3 fast jag frågade flera gånger om hon kunde känna. Känns som jag varit hos bm väldigt lite. V 23+3, v 28+1, v 33+2 (idag) nästa besök v 36+3 och sista besöket 38+4

Hur ofta besöker ni barnmorskan?

• FrökenMp
    Vet hur det känns skrev 2017-06-14 14:04:26 följande:

Besök hos barnmorskan idag i v 33+2 det mesta såg bra ut. Dock hade mitt tsh värde sjunkit tsh 1,5 och t4 hade gått ner till 7!!! Super lågt så väntar på läkaren ska ringa imorgon. Blodtryck 135/85 så lite högt men endå okey

Barnmorskan ville inte känna hur bebisen ligger.. utan sa att det kommer hon inte känna efter fören nästa besök i v 36+3 fast jag frågade flera gånger om hon kunde känna. Känns som jag varit hos bm väldigt lite. V 23+3, v 28+1, v 33+2 (idag) nästa besök v 36+3 och sista besöket 38+4

Hur ofta besöker ni barnmorskan?

Sen vecka 31+0 har jag gått varannan vecka till min barnmorska:)
  • narie24
    Wooden skrev 2017-06-14 10:56:49 följande:

Hej alla kompisar! Har sett att det är många som är vakna på natten av olika anledningar, och det är jag med! Börjar kännas i kroppen nu att man sover för lite. Får inte plats att vända mig och har allmänt svårt att ligga skönt pga foglossningen (eller generellt ont i ljumskarna och bäckenet, vet inte om det är foglossning eller annat).

Ni som gått ner och jobbar deltid; har ni lyckats få sjukskrivning eller har ni alla gravpenning? Eller tar ni föräldradagar eller hur gör ni? Bara tjänar mindre? Jag har jobbat deltid sen sonen föddes och skyddar min SGI genom att ta fp nu, vilket gör att jag inte bara kan gå hemma utan att ta ut någon form av ersättning. Men jobbar på kontor, så är väldigt osäker på om fk skulle godkänna någon form av sjukskrivning för min del. Hur hade ni gjort? Har bf 26/7 så det är ju ändå ett tag kvar!

Svårt läge! Jag blev sjukskriven för ngn vecka sedan på 50 procent för bäckensmärtor och buksmärtor. Har dock ett arbete där man är till fots hela dagen vilket rimmar illa med mina problem. Från imorgon sjukskriven 100.

Orkar du fortsätta ett tag till? Och sen ta semester/tjänstledigt?
  • narie24
    Sosozo skrev 2017-06-14 05:51:15 följande:

Bra att du får vila! Skönt med sista dagen, kommer säkert kännas bra när du insett att du får vara hemma och ta det lugn och kan släppa jobbet.

Är också känslosam. Blir lättare arg och tycker att saker är en big deal. Har lite svårt att se tydligt vad som är rimligt att bli upprörd över och inte. Men känns lite som att jag håller på att bli tokig av den här sista väntan!

Att släppa jobbet blir svårt! Alla elever och goa kollegor. Känns oerhört konstigt att inte vara en del av alla planer inför nästa läsår. Men gissar att jag snart landar i det hela. Och min kropp behöver ju vila.
  • Vet hur det känns
    FrökenMp skrev 2017-06-14 14:37:36 följande:

Sen vecka 31+0 har jag gått varannan vecka till min barnmorska:)

Är det ditt första eller har du fler barn? Vet att man går oftare när man väntar första.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny