• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • KaffeOchHybris
    noova87 skrev 2017-06-16 19:02:21 följande:

Jag kommer stoppa ner blöjor i bb-väskan. Ibland ingår, ibland inte oftast får man nog den första i alla fall gratis. Valt annat bb än förra gången och minns inte vilket eller vilka märken de har. Jag vägrar ta pampers blöjorna som innehåller lotion och aloe vera extrakt tycker det är helt onödigt, så är det dem så tar jag hellre våra oavsett om de är gratis eller inte. Köpt ekologiska, sen visst egentligen bättre med tygblöjor men har ingen egen tvättmaskin så känner att det inte kommer funka. 

I övrigt med bb-väskan är ju drygt 5 veckor kvar. Men kan ju vara bra och packat något åtminstone om ett par veckor. Lär väl se till och få med mobilladdare, något eller ett par ombyten och lite fler trosor ifall bindorna läcker igenom. Vill helst inte ligga kvar på bb så vet inte hur mycket man ska ta med. För sist hade med godsaker och dryck samt någon bok och läsa. Inser att godsakerna blev knappt uppätna samma med dryck och boken oläst. Kanske skickar iväg mannen om det känns som desperat sug efter något. Ev, stoppar ner någon tidning åtminstone och lite majskakor eller så. För om det är så jag befarar och de inte frågar när brickan åker in så ligger det paprikaskiva på mackan och jag tål inte paprika så kan inte äta mackan i så fall utan och riskera och må illa.

Kläder och någon filt till bebisen, inte så förtjust i de där som står tillhör landstinget. Bindor åker nog ner också. I annat fall så finns apotek där så är det något som behövs som inte sjukhuset står för så kan ju mannen om man inte orkar gå själv köpa.  

Gillar man typ hudsalvor, läppsyl eller ha smink så e det väl sådant man kan stoppa ner. Nappflaska om det är ersättning ifrån början, möjligen ha med sig den ersättning man tänkt och börja vänja babyn med. 

Funderar på om jag ska ta med bärselen för får jag det och funka så blir ju händerna fria när man går sen. 

Jag vill egentligen testa tygblöjor men precis som du har vi ingen egen tvättmaskin. Å andra sidan är det ganska lätt att boka tvättstugan hos oss, och då slipper vi höjd elräkning från att köra en egen maskin varje dag... så vi kanske försöker ändå. Är det någon här som testat tygblöjor innan? 

Får vi mammor äta fast mat på förlossningen? Jag har hört att de bara serverar flytande mat men jag tänker om man tar med sig något själv...? 
  • noova87

Det är inte katastrof och boka här heller, men föredrar att mannen är hemma när vi ska tvätta. Även om jag nog kunde få tvättstugan 2 ggr i veckan eller mer, bättre än förra med typ 1 ggr varannan vecka. 

Trodde man fick äta på förlossningen inte hört att man inte fick, är nog om man verkar riskera akutsnitt eller liknande, dock är nog vanligt att man inte har så mycket aptit, mår illa eller inte vill äta pga. värkar. Därav att man föredrar och dricka. Har lite svårt och tänka mig om man har en seg förlossning eller igångsättning som tar ett par dagar att man inte äter något fast under den tiden. 

• Bimbim79

Detta med maten är ju märkligt, låg inne 32 timmar när jag väntade grabben, va inte det minsta hungrig. Vet jag drack som en kamel men vägrade äta. Men fick dropp, både glukos och antibiotika då vattnet hade gått och det va rötmånad. De kom med nån slabbig äcklig saftsoppa som maken drack upp. Spyr av alla sorters krämer och saftsoppor. De hade mat till min syster när hon skulle ha, samma där hon kunde inte äta, så jag fick den, va gravid med den yngsta då 5 månaden så personalen försåg mig med mat o fika hela tiden. Moster va ju gravid, männen som följer med in får fixa mat själva. Är ju bara om man är diabetiker eller gravid man verkar få näring som anhörig :)
    Blöjor får man här, däremot kan man inte hyra babyskydd här längre, innan fick man låna gratis. Bindor och "snyggaste" landstingskläderna får man låna med ;) tyckte de va rätt skönt när jag låg inne 10 dagar med första att slabba ner deras kläder och lakan så man slapp tänka på tvätt.
    De har ju allt där egentligen så det löser väl sig, apotek o affärer får maken springa till om det behövs! Vet att de har iaf Semper och libero på vårt sjukhus. Önskar man annat får man ta med själv.

• Noccis
    Joline84 skrev 2017-06-16 12:44:58 följande:
    Hej!
    Skönt att du mår bättre och att du tittar in här igen.
    Grattis till pojken! Väntar också en pojke.
    När är du beräknad?
    Jag har mindre än 6 veckor kvar och är havandeskapsledig. Jag har börjat rensa och förbereda med allt inför ankomsten nu. Dock orkar jag inte röja så mycket på än gång, för nu börjar det kännas lite i bäckenet o så. Och större blir man ju dag för dag.
    Tack så mycket! Va kul att du också ska ha en pojke
    Vi är beräknade till 15 juli, dagen innan min mammas födelsedag haha.
    Jag hoppas verkligen att jag inte går över tiden då jag är rätt less på att vara gravid och har en nerv i kläm så jag är soffliggandes men eftersom jag är förstföderska ska man inte hoppas för mycket. :-P

Jag kan typ röra på mig 20 min åt gången max med min nerv så går långsamt att boa här hemma haha!

Är det din första?
  • noova87

strl 10-12 tror jag, iaf minsta strl jag köpt i varje fall. kanske finns 8-10 med

• Preet90
    Any80 skrev 2017-06-16 02:53:26 följande:

Vilken vecka var du nu i ?

Gick in i vecka 36 idag.. Har haft förvärkar idag också.

Hoppas att han stannar inne minst en vecka till. jag hoppas verkligen att jag inte ska behöva ha förvärkar i flera veckor :(
  • Preet90
    Meowt skrev 2017-06-16 15:53:37 följande:

Vi har också packat till BB, 35+0 idag. :)

Man vet ju aldrig när något händer. Hellre packat än panik.

Då har vi samma bf :)

Har också haft förvärkar sen i måndags och en del av slemproppen kom ut i måndags. Hoppas våra bebisar stannar inne minst en vecka till :)
  • Haiduchi

Wow vad ni skriver mycket, har tagit en stund att läsa igenom allt men nu är det gjort :)

Det börjar verkligen närma sig för alla nu!

Två veckor kvar tills bf för oss, känns som man kommer gå över dock. Har lite förvärkar dagligen, några svaga, ett par som jag måste andas igenom.

Var hos mvc i onsdags och frågade om hon kunde kolla tappen mm.

Jo tjena, ett par cm men inte hård iaf. Ja dottern kom två dagar efter bf så räknar inte med för tidigt här...

Bb väskan är packad. Det vi tänker kring mycket är om när var hur mina föräldrar får komma och vara med dottern när det drar igång.

Känner att jag inte vågar ha kompis hemma till dottern ifall deras föräldrar jobbar, tänk om det startar liksom?!?

Foglossningen är rätt pissig imellanåt. Vaknar med smärta.... börjat sova, däcka i soffan en stund varje em. Skönt.

Men annars är allt kanon! Kan inte fatta att vi kommer ha en liten en hos oss snart. !

• 78elle
    LeyasMamma skrev 2017-06-12 17:16:50 följande:

Men så fin! Jag kanske har missat, men vad gjorde att det blev en tidig födsel? Har allt gått bra efter? Trådens första bebis då:) grattis!!!

Lite sent svar kanske, men dagarna bara springer iväg här på Neonatalen...

Jag åkte in på kontroll för att jag inte kände så mycket fosterrörelser, mest för att lugna mig själv, trodde egentligen inte det var någon fara.

Alltid på ul så har han varit jättelivlig fast jag inte har känt speciellt mycket så först tänkte jag inte åka in, men min magkänsla sa mig väl att det var något som inte var bra.

Han var jättelivlig på UL nu oxå men så gjorde dom CTG och upptäckte att han ibland fick väldiga dippar i hjärtrytmen så jag lades in och fick ligga på ctg- bevakning i ca 1,5 dygn, till slut upptäckte dom att han fick dessa dippar precis efter att jag haft små sammandragningar så då beslutades det att han skulle plockas ut, det blev akut snitt. Då visste dom inte vad dipparna berodde på, bara att han skulle må bättre om han kom ut.

Bara några timmar efter snittet upptäcktes det att han hade luft i bukhålan som berodde på hål någonstans i tarmen, han hade sjukdomen NEC och fick genomgå en operation, 9 cm av tunntarmen togs bort. Så antagligen berodde hjärtdipparna på detta.

Jag är så glad att jag lyssnade på min magkänsla och åkte in, och att dom upptäckte sjukdomen så snabbt!

Imorgon får vi fira Joels första månad på Neo!
Svar på tråden BF Juli 2017 ny