• Corn

Abort i v 14

Om jag gör abort i v 14, finns det nån chans att få bli sövd? Jag vill inte göra aborten så vill inte vara vid medvetande när den sker.

• Svar på tråden Abort i v 14
  • LillaJag06
    Corn skrev 2016-12-19 16:28:34 följande:

Nu blir jag förvirrad....

Hittade detta Ts.

Om du är i v 14 verkar det vara så som jag sa. Det kanske finns undantag?

• Anonym (Bm)
    Corn skrev 2016-12-19 16:38:56 följande:

Vad ska en kurator göra? Klappa mig på axeln? Säga några inövade ord om en abort jag inte ville göra.

Nej tack.

hon/han kan kanske få dig att känna att det val du gör är rätt. Har du dålig erfarenhet av kurator eftersom du är så negativ? Det finns ju en anledning till varför man rekommenderas att prata med en innan fattar sitt beslut. Och det låter ju inte direkt som att du är tillfreds med ditt val.

Kuratorn bestämmer ju såklart inte vad du ska göra men får dig att se saken ur olika vinklar vilket är viktigt. Nu är du ju bara sårad och knäckt, tror du att du kan ta ett livsavgörande beslut nu på egen hand utan att det påverkar dig negativt i framtiden? Det tror inte jag..
  • Linda2barnsmamma
    LillaJag06 skrev 2016-12-19 16:41:57 följande:

Hittade detta Ts.

Om du är i v 14 verkar det vara så som jag sa. Det kanske finns undantag?

Ja men då va det nog för min ålder när jag gjorde det. Dom kanske inte tycker det är så optimalt när man är 15 år och göra en medicinsk abort :)
  • neverpreggo
    Corn skrev 2016-12-19 15:01:55 följande:
    Jag menar inte BEHÖVA. Jag måste väl inte för ATT få göra abort?
    Oftast jo, speciellt om du är så osäker som du är. Du vill ju inte ens göra aborten och då kan det vara bra att reda ut tankarna innan.
  • neverpreggo
    Corn skrev 2016-12-19 16:38:56 följande:
    Vad ska en kurator göra? Klappa mig på axeln? Säga några inövade ord om en abort jag inte ville göra.
    Nej tack.
    Kuratorn är till för din skull och lyssnar givetvis på dig istället för att rabbla inövade ord? Hen är till för att bolla tankar med, varesig du gör aborten i slutändan eller inte.
  • Anonym (gjorde det)

Jag gjorde en abort i v14 nyligen. I mitt landsting gör man en tvåstegsabort. Först får man en tablett som ska minska ner ett hormon och förbereda livmodern. Två dagar senare blev jag inlagt och fick cytotec infört till livmodertappen. I två om gångar, sen drog det igång med värkar. Ut kom en liten knodd.
    Du måste prata med en kurator, och snälla du, gör inget du tror du kommer ångra.
    Jag ångrar mig inte, det var rätt beslut för oss, men sorgen är stor i alla fall. 
    Jag sörjer det barn vi valde att inte låta leva. Men det är okey det med.

Värt att nämna är att vi blev väldigt gott omhändertagna, fick en personal som var underbar. Hon fanns där när vi behövde och hade stor respekt och empati. 

Önskar dig all lycka till!

• Anonym (Iza)
    Anonym (gjorde det) skrev 2016-12-19 17:42:11 följande:

Jag gjorde en abort i v14 nyligen. I mitt landsting gör man en tvåstegsabort. Först får man en tablett som ska minska ner ett hormon och förbereda livmodern. Två dagar senare blev jag inlagt och fick cytotec infört till livmodertappen. I två om gångar, sen drog det igång med värkar. Ut kom en liten knodd.

Du måste prata med en kurator, och snälla du, gör inget du tror du kommer ångra.

Jag ångrar mig inte, det var rätt beslut för oss, men sorgen är stor i alla fall. 

Jag sörjer det barn vi valde att inte låta leva. Men det är okey det med.

Värt att nämna är att vi blev väldigt gott omhändertagna, fick en personal som var underbar. Hon fanns där när vi behövde och hade stor respekt och empati. 

Önskar dig all lycka till!

Oj, vilken grej. Hur lång tid tig det? Ursäkta intima fråga du behöver inte svara om du inte vill, men levde det?..
  • Anonym (gjorde det)
    Anonym (Iza) skrev 2016-12-19 17:50:20 följande:
    Oj, vilken grej. Hur lång tid tig det? Ursäkta intima fråga du behöver inte svara om du inte vill, men levde det?..
    jaa du..vi var inne vid 8, och vid 15 var det "över" och vi åkte hem.
    Det levde inte när det kom ut, men jag kände sista sparken alldeles innan fostersäcken sprack av värkarna (kände ett tydligt "plopp" sen rann fostervattnet ut ) så antar det dog då. Jättehemskt att tänka på. Att känna precis sekunderna innan det dog. Lilla vännen som var så fin =(

Jag gör aldrig om det.
  • Anonym (Zätade)

De va ganska konstigt att du skapade denna tråd och skriver att du ska ta bort barnet som du inte vill. Om du inte vill tabort barnet så ta inte bort de. De är ju ett val du gör och tar ansvar över, ingen står väl med en pistol mot ditt huvud och tvingar dit till abort.

Svar på tråden Abort i v 14