• eg90

Munkpeppar

Hej!

Någon här som äter munkpeppar? Vad är era erfarenheter av det?

Jag började ta munkpeppar på cd1 och nu cd14 har jag äl. Har annars äl från cd 18-25 och varierande längd på min cykel. Kanske den blir mer normal nu.

Men denna äl gör mkt ondare än vanligt, antar det beror på munkpepparn.

• Svar på tråden Munkpeppar
  • meijram
    Milou3 skrev 2017-04-18 11:43:36 följande:
    Munkpepparns positiva egenskaper låter lite som Rosenrotens :)

Blir första cykeln för mig med RR men åt bara från CD 3-9. Glömde sen av och min äl kom, och då ska man ju lägga av med RR. Sov väldigt gott och djupt och blev lugnare, blev absolut mer sexsugen. Dock torrare än vanligt men fick ändå äl-sekret.

Vet någon skillnaden mellan dessa två preparat?
    Jag vet faktiskt inte säkert skillnaden mellan rr och mp. Jag köpte båda samtidigt (blev lite ivrig), men kände att det nog är bäst att pröva en i taget. Kanske det var så att rosenrot mer var för dem som inte har mens och vill få igång den? Och att MP mer var för att förlänga korta menscykler, och förkorta långa menscykler.
  • meijram
    Isvattenis skrev 2017-04-18 21:49:24 följande:
    Verkligen. Med sonen åt jag två månader innan första försök och på månad 3 och försök nr 1 blev jag gravid. Men men jag ska köpa mp en månad till och då äta från mensen till typ dag 30 . Idag dag 40 o ingen mens. Nu vill jag bara att den ska komma. Detta är enda en uppehållsmånad för oss då jag själv är dec barn..
    Jobbigt att mensen aldrig vill komma! Har du testat rosenrot också?
  • royce

Hej alla! Jag har läst lite i den här tråden och beslutat mig för att prova mp. Min förhoppning är att dels få lite tidigare ÄL (den inträffar vanligtvis kring cd18 för mig) men framförallt förlänga lutealfasen (har bara 10 dagar).
    Läste en studie som visade på att mp kan öka det naturliga progesteronet i lutealfasen, vilket kan förlänga den.
    Är det ngn som vet om man kan använda ProgesterAll i kombination med mp? Alltså mp fram till ÄL och ProgesterAll efter ÄL?

• meijram
    royce skrev 2017-04-19 14:00:54 följande:

Hej alla! Jag har läst lite i den här tråden och beslutat mig för att prova mp. Min förhoppning är att dels få lite tidigare ÄL (den inträffar vanligtvis kring cd18 för mig) men framförallt förlänga lutealfasen (har bara 10 dagar).
    Läste en studie som visade på att mp kan öka det naturliga progesteronet i lutealfasen, vilket kan förlänga den.
    Är det ngn som vet om man kan använda ProgesterAll i kombination med mp? Alltså mp fram till ÄL och ProgesterAll efter ÄL?

Jag skulle nog testa mp först enbart, i minst tre månader, och se hur kroppen reagerar. Detta för att ge kroppen en chans att rätta till obalans själv, på ett naturligt sätt. Jag tror att om man tillför extra hormoner (progesterAll) så kanske kroppen i längden vänjer sig vid det extra tillskottet och minskar egen produktion ytterligare. Men jag är inte säker.

Hoppas du kan få ordning på lutealfasen!
  • Isvattenis
    meijram skrev 2017-04-18 11:01:11 följande:
    Tråkigt att inte mp verkar ge det resultat du vill ha! Har du testat rosenrot också?

Jag är inne på andra cykeln med mp och har första cykeln haft ÄL på CD 12, och fick en totalcykel på 26 dagar. Denna cykel hade jag ÄL på CD 16, så jag gissar att det blir 30 dagars cykel denna gång. Det mest positiva med mp för min del är att jag fått tydligare ÄL flytningar, och dessutom under fler dagar. Och att jag känner mig lugnare och sover bättre. Så jag ska fortsätta ett tag till med mp. Min förhoppning är ju såklart att bli gravid. Men det har ännu inte hänt.
    Nej har inte gjort det. Ger mp en månad till sen provar jag nog nått annat.
    Ingen mens idag heller men haft lite känning så hoppas att den kommer imorgon dag 42.

Härligt att de Funkar bra för dig. Vet inte om jag slutar med mp förtidigt. För jag är ju lite osäker på när ÄL äger rum. Ibland har jag haft ÄL sekret dag 18,20 o ibland 28 typ så jag har slutar på dag 18 typ o då om jag nu får mena imorgon innebär ju de att jag hade ÄL dag 30.. men men
  • meijram
    Isvattenis skrev 2017-04-19 21:06:59 följande:
    Nej har inte gjort det. Ger mp en månad till sen provar jag nog nått annat.
    Ingen mens idag heller men haft lite känning så hoppas att den kommer imorgon dag 42.

Härligt att de Funkar bra för dig. Vet inte om jag slutar med mp förtidigt. För jag är ju lite osäker på när ÄL äger rum. Ibland har jag haft ÄL sekret dag 18,20 o ibland 28 typ så jag har slutar på dag 18 typ o då om jag nu får mena imorgon innebär ju de att jag hade ÄL dag 30.. men men
    Ja, kanske du slutar med mp för tidigt. Jag själv har haft ÄL sekret i sju dagar nu sista cykeln (förra cykeln hade jag i fyra dagar). Sekretet försvinner samma dag som jag har ÄL.

Jag kollar ÄL med LH-test, och dessutom tempar jag varje morgon, så jag vet ganska säkert när jag har ÄL. Jag använder natural cycles så att jag kan ha koll på all data.
  • royce
    meijram skrev 2017-04-19 17:48:07 följande:
    Jag skulle nog testa mp först enbart, i minst tre månader, och se hur kroppen reagerar. Detta för att ge kroppen en chans att rätta till obalans själv, på ett naturligt sätt. Jag tror att om man tillför extra hormoner (progesterAll) så kanske kroppen i längden vänjer sig vid det extra tillskottet och minskar egen produktion ytterligare. Men jag är inte säker.

Hoppas du kan få ordning på lutealfasen!
    okej, tack! :) då kör jag nog enbart med mp några månader nu och får hoppas på att det hjälper, ska bli spännande att se! 
  • Isvattenis

Dag 43 ingen mensvärk lite ont i vänster bröstvårta vid beröring. Annars ingenting. Haft Lotion fl nu i två dagar men idag va de helt vit gult kladd på hela pappret igen. Fattar ingenting.
    Gravtest imorgon? Vet att jag inte är gravid då vi haft sex En gång.. så de är väl bara vänta.

• Isvattenis

Fortfarande ingen mens så jag ringde gyn idag och ska få tid på reproduktions avdelningen för att kolla min ägglpssning och kanske få stimulering om de är nått.

• meijram
    Isvattenis skrev 2017-04-24 16:15:18 följande:

Fortfarande ingen mens så jag ringde gyn idag och ska få tid på reproduktions avdelningen för att kolla min ägglpssning och kanske få stimulering om de är nått.

Hoppas de kan hjälpa dig! Jag funderar själv på att kontakta gyn snart eftersom jag aldrig blir gravid trots att vi prickat in de senaste 7 ägglossningarna.
Svar på tråden Munkpeppar