• eg90

Munkpeppar

Hej!

Någon här som äter munkpeppar? Vad är era erfarenheter av det?

Jag började ta munkpeppar på cd1 och nu cd14 har jag äl. Har annars äl från cd 18-25 och varierande längd på min cykel. Kanske den blir mer normal nu.

Men denna äl gör mkt ondare än vanligt, antar det beror på munkpepparn.

• Svar på tråden Munkpeppar
  • Isvattenis

Barnmorskan sa igår, ring reproduktionen.
    Pratade med dom imorse men dom ville inte hjälpa mig för då ska man ha försökt få barn i 12 månader. Försökte förklara att de va egentligen inte mitt störta problem utan jag ville veta vad som är fel genom En gyn undersökning först men då får jag vända mig till en privat klinik. Så jag får väl göra de

• meijram
    Isvattenis skrev 2017-04-25 12:36:59 följande:

Barnmorskan sa igår, ring reproduktionen.
    Pratade med dom imorse men dom ville inte hjälpa mig för då ska man ha försökt få barn i 12 månader. Försökte förklara att de va egentligen inte mitt störta problem utan jag ville veta vad som är fel genom En gyn undersökning först men då får jag vända mig till en privat klinik. Så jag får väl göra de

Men va tråkigt att man inte kan få hjälp när man behöver det! Känner du till Jenny Koos? Jag lyssnade på en podcast med henne för inte så länge sedan på podden "Hälsosant", som var väldigt informativ om menscykel och problem med den. Jag lärde mig massor som jag inte redan visste. Jag vet inte om den kan hjälpa dig, men det var i alla fall mycket intressant att lyssna på!

www.halsosant.nu/avsnitt-59-jenny-koos-forsta-din-menscykel-en-gang-for-alla/

• royce

Jag är nu inne på dag 16 med mp, började äta på cd2. Första cykeln jag provar mp.

Fortfarande ingen ägglossning men jag gissar att den inträffar senare idag eller imorgon. Fick nästintill positivt på ÄL-stickan igår men tempen hade inte stigit imorse, så ännu har det inte skett iaf. :)

Mina erfarenheter hittills:
    * ÄL verkar inträffa idag på cd17 eller imorgon på cd18 så ingen skillnad där.
    * Jag har haft rikligare ÄL-flytningar (äggvite och vattniga) i 4 dagar nu, till skillnad mot max 2 dagar tidigare cykler. Kan det vara mp som orsakar det? Känns positivt! :)
    * Jag har alltid ÄL-värk men denna gången har jag haft även det fler dagar, återigen 4 mot tidigare typ 2.

• Isvattenis
    meijram skrev 2017-04-25 13:21:24 följande:
    Men va tråkigt att man inte kan få hjälp när man behöver det! Känner du till Jenny Koos? Jag lyssnade på en podcast med henne för inte så länge sedan på podden "Hälsosant", som var väldigt informativ om menscykel och problem med den. Jag lärde mig massor som jag inte redan visste. Jag vet inte om den kan hjälpa dig, men det var i alla fall mycket intressant att lyssna på!

Nej men de ska jag kolla på en gång. Tusen tack för tipsen :) jag har bokat en gyn undersökning nu på en privatklinik bara för att utesluta cystor osv.
  • royce

Nu behöver jag lite stöd Skrattande När brukar ni sluta äta mp? När ÄL-testerna visar positivt eller när t.ex. fertility friend sätter ut ÄL? Tror ni det är ok att äta mp några dagar efter Äl också..?

Jag har bara någon enstaka gång lyckats pricka in ÄL-tester där strecken blivit lika starka som kontrollinjen. Oftast brukar det vara 1 dag då strecket _nästan_ är som kontrollinjen, den här cykeln har jag nu haft 3 såna dagar! (jag vet, de ser jättesvaga ut men detta brukar alltså vara max för mig...) Ångrar nu att jag inte satsade på CB:s digitala ÄL-test den här cykeln.... Rynkar på näsan
    (Den övre stickan är idag och den nedre i förrgår.)

Min temp steg lite idag men för lite för att tydligt kunna säga att ÄL varit tycker jag.

Vad tror ni? Har jag haft ÄL, ska jag ha? Kan jag fortsätta med mp idag än? Känner mig helt snurrig! Vanligtvis har jag ÄL på cd16-18.

Trodde inte mp skulle ha så här stor effekt redan första cykeln. Jag har haft ÄL-värk fler dagar, ÄL-flytningar fler dagar och nu LH-stegring fler dagar! Hoppas det är ett bra tecken inför lutealfasen. :)

• Isvattenis
    meijram skrev 2017-04-25 13:21:24 följande:

Jätte bra pod :) tack
  • meijram
    Isvattenis skrev 2017-04-27 20:41:32 följande:
    Jätte bra pod :) tack
    Kul att du uppskattade den!
  • meijram
    royce skrev 2017-04-27 14:51:50 följande:

Nu behöver jag lite stöd Skrattande När brukar ni sluta äta mp? När ÄL-testerna visar positivt eller när t.ex. fertility friend sätter ut ÄL? Tror ni det är ok att äta mp några dagar efter Äl också..?

Jag har bara någon enstaka gång lyckats pricka in ÄL-tester där strecken blivit lika starka som kontrollinjen. Oftast brukar det vara 1 dag då strecket _nästan_ är som kontrollinjen, den här cykeln har jag nu haft 3 såna dagar! (jag vet, de ser jättesvaga ut men detta brukar alltså vara max för mig...) Ångrar nu att jag inte satsade på CB:s digitala ÄL-test den här cykeln.... Rynkar på näsan
    (Den övre stickan är idag och den nedre i förrgår.)

Min temp steg lite idag men för lite för att tydligt kunna säga att ÄL varit tycker jag.

Vad tror ni? Har jag haft ÄL, ska jag ha? Kan jag fortsätta med mp idag än? Känner mig helt snurrig! Vanligtvis har jag ÄL på cd16-18.

Trodde inte mp skulle ha så här stor effekt redan första cykeln. Jag har haft ÄL-värk fler dagar, ÄL-flytningar fler dagar och nu LH-stegring fler dagar! Hoppas det är ett bra tecken inför lutealfasen. :)

Jag tror inte det gör någon större skillnad om du tar munkpeppar någon dag efter ÄL. Vad jag förstår så ska man inte ta munkpeppar om man är gravid, och som jag tänker så blir man väl inte gravid förrän efter ägget har fått fäste, och det tar väl några dagar efter ÄL.
  • royce
    meijram skrev 2017-04-27 21:24:13 följande:
    Jag tror inte det gör någon större skillnad om du tar munkpeppar någon dag efter ÄL. Vad jag förstår så ska man inte ta munkpeppar om man är gravid, och som jag tänker så blir man väl inte gravid förrän efter ägget har fått fäste, och det tar väl några dagar efter ÄL.
    Okej, tack :) fast jag tog aldrig igår, utan nu gör jag uppehåll. Har analyserat sönder mina tempkurvor och tror att jag ändå hade ÄL på cd17. Men får se vad tempen säger de nästkommande dagarna!
Svar på tråden Munkpeppar