• eg90

Munkpeppar

Hej!

Någon här som äter munkpeppar? Vad är era erfarenheter av det?

Jag började ta munkpeppar på cd1 och nu cd14 har jag äl. Har annars äl från cd 18-25 och varierande längd på min cykel. Kanske den blir mer normal nu.

Men denna äl gör mkt ondare än vanligt, antar det beror på munkpepparn.

• Svar på tråden Munkpeppar
  • Milie
    meijram skrev 2017-03-14 08:52:56 följande:

Nu är jag på CD 11 i första cykeln med munkpeppar. Och faktiskt så kan jag redan uppleva lite skillnader!

Jag har fått rikligare flytningar (har varit ganska torr i flera månader nu). Jätteglad för detta! Nu kanske jag inte behöver fertilitetsglidmedel denna månaden. Jag känner mig dessutom lugnare (inte lika stressad och orolig). Och faktiskt så tror jag att jag sover djupare på natten.

Jag har haft dålig sömn i många år nu, efter att ha hamnat i utmattning. Har varit extremt lättväckt och inte kunnat somna om. Men nu verkar det alltså som att jag inte vaknar lika lätt längre. Det vore ju helt otroligt underbart om det fortsätter såhär!

Fast det var ju för fertilitetens skull som jag började med munkpeppar. Men ÄL kommer väl snart. Kanske tidigare än förra cykeln (CD 19), eftersom jag har ÄL-liknande flytningar redan från CD 9 denna cykel.

Kul att du märker skillnad! Nu när du säger det så sover nog jag bättre också. Jag väcks visserligen då och då av en 1-åring, men då jag sover så sover jag bättre.
  • meijram
    Milie skrev 2017-03-14 18:05:10 följande:
    Kul att du märker skillnad! Nu när du säger det så sover nog jag bättre också. Jag väcks visserligen då och då av en 1-åring, men då jag sover så sover jag bättre.
    Min man upplever också att jag sover bättre (djupare). När han vaknat på natten, men jag har sovit, så tycker han att min andning varit långsammare och djupare än vanligt.

Jag googlade lite igår om munkpeppar och sömn och hittade faktiskt till en tysk studie där det visade sig att munkpeppar stimulerar melatoninutsöndring vid tidig natt (kl 00-02) så att melatonin ökar med upp till 60% mot annars. Där har vi förklaringen till bättre sömn! Lite synd att man bara kan äta munkpeppar fram till ÄL när man vill bli gravid.

Jag känner mig även mer lugn/harmonisk än vanliga fall.

Jag läste också att män använder munkpeppar för att sänka sexualdriften (därav namnet på bäret). Men för mig funkar det tvärtom! Tycker att min sexlust ökat.
  • Milou3
    meijram skrev 2017-03-15 08:40:12 följande:

Min man upplever också att jag sover bättre (djupare). När han vaknat på natten, men jag har sovit, så tycker han att min andning varit långsammare och djupare än vanligt.

Jag googlade lite igår om munkpeppar och sömn och hittade faktiskt till en tysk studie där det visade sig att munkpeppar stimulerar melatoninutsöndring vid tidig natt (kl 00-02) så att melatonin ökar med upp till 60% mot annars. Där har vi förklaringen till bättre sömn! Lite synd att man bara kan äta munkpeppar fram till ÄL när man vill bli gravid.

Jag känner mig även mer lugn/harmonisk än vanliga fall.

Jag läste också att män använder munkpeppar för att sänka sexualdriften (därav namnet på bäret). Men för mig funkar det tvärtom! Tycker att min sexlust ökat.

Rätt intressant det där du skriver om just melantonin.

En gammal kollega till mig blev gravid vid 47 års ålder.

Det försökte inte ens men hon åt melantonin för att få bättre sömn ...
  • meijram

Nu är jag på CD 13 och är rätt säker på att jag hade ÄL sent igår kväll. Från inatt har jag haft lite småblödningar (!?). ÄL-flytningarna som jag har haft sedan CD9 är helt borta. Det verkar som att min ÄL sker ganska kort tid efter LH-stegring. Absolut inte mer än 24 h. Så har det nog varit tidigare ÄL också.

De här blödningarna är helt nytt för mig och kanske beror på munkpepparn. Jag antar att jag fått ÄL-blödning. Eller så är det pga sexet, men jag brukar aldrig blöda efter sex. Men kanske har jag fått ömtåligare slemhinnor efter att jag börjat med munkpepparn.

Ska bli intressant att se hur lång lutealfasen blir den här gången. Förra cykeln var den 14-15 dagar, men då hade jag ovanligt lång cykel för att vara mig (33 dagar istället för vanliga 22-27).

Sedan ett par dagar har jag blivit förkyld och har lite influensakänningar, så det går inte att tempa för tillfället. Undrar om jag blir lättare sjuk vid ÄL. Har hänt flera gånger nu! Det är så mycket som man börjar analysera helt plötsligt, nu när man detaljstuderar kroppen under menscykeln Glad

Erfarenhet än så länge med munkpeppar: tidigare ÄL, mer ÄL-flytningar, ÄL-blödning (?), bättre sömn, ökad sexlust, och lugnare i sinnet.

• meijram

Inte så många som uppdaterar denna tråd, men jag fortsätter!

Nu har jag precis fått mens efter första cykeln med munkpeppar. Cykeln kortades ner till 26 dagar, från de 33 dagar som jag hade cykeln innan. 26 dagar är det jag brukar ha, men pga stress kan ÄL skjutas framåt. Jag hade en Lutealfas på 13 dagar denna cykel. Också nog ganska normalt för mig. Jag hade ganska starka PMS känningar, men i alla fall bättre än månaden innan då jag blev nästan handikappad. Flytningarna kring ÄL blev tydligare. Jag hade även en väldigt jämn temperaturkurva i Lutealfasen, vilket jag tror är positivt.

Största vinsterna för mig har varit att jag fått bättre sömnkvalité (sover inte lika ytligt som jag brukar) och känner mig lugnare inombords. Tyvärr inte gravid, vilket ju var syftet med att ta dem från början. Jag fortsätter med munkpeppar även nästa cykel.

• HoppasPåEnTill

Jag kör med munkpeppar i några cykler. Märker absolut ingenting och har inte blivit gravid, men jag försöker ett tag till.

• Isvattenis

Nu börjar jag bli lite trött på både min kropp och mp. Har ätit upp 1,5 burk nu och mensen har kommit på allt ifrån 28-34 dagar från månad till månad. Vanligast är 34 dagar men förra månaden kom den dag 37 då ÄL blev en vecka senare än vanligt och idag är jag på dag 37 igen men ingen mens.
    Funderar på att skippa mp nu för de verkar ju inte hjälpa mig. Blir bara förvirrad och jag ville att min cykel skulle kortas ner men de senaste två månaderna har den bara förlängts. Suck !!!
    Hur går de för er andra

• meijram
    Isvattenis skrev 2017-04-17 23:09:03 följande:

Nu börjar jag bli lite trött på både min kropp och mp. Har ätit upp 1,5 burk nu och mensen har kommit på allt ifrån 28-34 dagar från månad till månad. Vanligast är 34 dagar men förra månaden kom den dag 37 då ÄL blev en vecka senare än vanligt och idag är jag på dag 37 igen men ingen mens.
    Funderar på att skippa mp nu för de verkar ju inte hjälpa mig. Blir bara förvirrad och jag ville att min cykel skulle kortas ner men de senaste två månaderna har den bara förlängts. Suck !!!
    Hur går de för er andra

Tråkigt att inte mp verkar ge det resultat du vill ha! Har du testat rosenrot också?

Jag är inne på andra cykeln med mp och har första cykeln haft ÄL på CD 12, och fick en totalcykel på 26 dagar. Denna cykel hade jag ÄL på CD 16, så jag gissar att det blir 30 dagars cykel denna gång. Det mest positiva med mp för min del är att jag fått tydligare ÄL flytningar, och dessutom under fler dagar. Och att jag känner mig lugnare och sover bättre. Så jag ska fortsätta ett tag till med mp. Min förhoppning är ju såklart att bli gravid. Men det har ännu inte hänt.
  • Milou3
    meijram skrev 2017-04-18 11:01:11 följande:

Tråkigt att inte mp verkar ge det resultat du vill ha! Har du testat rosenrot också?

Jag är inne på andra cykeln med mp och har första cykeln haft ÄL på CD 12, och fick en totalcykel på 26 dagar. Denna cykel hade jag ÄL på CD 16, så jag gissar att det blir 30 dagars cykel denna gång. Det mest positiva med mp för min del är att jag fått tydligare ÄL flytningar, och dessutom under fler dagar. Och att jag känner mig lugnare och sover bättre. Så jag ska fortsätta ett tag till med mp. Min förhoppning är ju såklart att bli gravid. Men det har ännu inte hänt.

Munkpepparns positiva egenskaper låter lite som Rosenrotens :)

Blir första cykeln för mig med RR men åt bara från CD 3-9. Glömde sen av och min äl kom, och då ska man ju lägga av med RR. Sov väldigt gott och djupt och blev lugnare, blev absolut mer sexsugen. Dock torrare än vanligt men fick ändå äl-sekret.

Vet någon skillnaden mellan dessa två preparat?
  • Isvattenis
    meijram skrev 2017-04-18 11:01:11 följande:

Verkligen. Med sonen åt jag två månader innan första försök och på månad 3 och försök nr 1 blev jag gravid. Men men jag ska köpa mp en månad till och då äta från mensen till typ dag 30 . Idag dag 40 o ingen mens. Nu vill jag bara att den ska komma. Detta är enda en uppehållsmånad för oss då jag själv är dec barn..
Svar på tråden Munkpeppar