• Cakh

Vi som plussat efter IVF våren 2017

Läser i andra trådar att vi är några som plussat efter våra ivf nu i mars. Tänkte starta upp denna tråden så att vi kan fortsätta att följa varandra till BF.

Har gjort vår första ivf på rmc med det korta protokollet. Vi plussade på vår TD den 31 mars och är vår första gemensamma graviditet. Min sambo har en dotter sedan innan. Vårt första UL är inbokat till den 5 maj. Längtar såååååå mycket att få se vår lilla grodd då!!

• Svar på tråden Vi som plussat efter IVF våren 2017
  • minaimaginärabarn

Vad härligt popetot, att båda följer sina kurvor! Så häftigt med två stycken!

Att känna de små krypen är häftigt, jag känner min varje dag och har även kunnat känna den utanpå när jag haft handen på magen. Har moderkakan i framvägg över vänster sida och sedan i bakvägg så känner honom fortfarande mestadels när han härjar på högra sidan men även när han sparkar mer nedåt inuti. Min mage har börjat växa ordentligt oxå vilket är välkommet, dock syns det fortfarande inte jättemycket när jag har mina vanliga kläder. Men med ett tajt linne syns det tydligt.

Jag räknar för tillfället ner dagarna tills vi tillhör förlossningen vilket är nästa fredag, och efter det är delmålet v. 26. Efter v. 26 har vi sagt härhemma att vi får börja planera lite med vad vi behöver men jag har börjat tjuvstarta med symaskinen och virknålen. Dock säger jag än sålänge att det är till min brorsson som kom för två veckor sedan.

• shrigley
    minaimaginärabarn skrev 2017-06-27 15:45:56 följande:

Att känna de små krypen är häftigt, jag känner min varje dag och har även kunnat känna den utanpå när jag haft handen på magen. Har moderkakan i framvägg över vänster sida och sedan i bakvägg så känner honom fortfarande mestadels när han härjar på högra sidan men även när han sparkar mer nedåt inuti. Min mage har börjat växa ordentligt oxå vilket är välkommet, dock syns det fortfarande inte jättemycket när jag har mina vanliga kläder. Men med ett tajt linne syns det tydligt.

Jag räknar för tillfället ner dagarna tills vi tillhör förlossningen vilket är nästa fredag, och efter det är delmålet v. 26. Efter v. 26 har vi sagt härhemma att vi får börja planera lite med vad vi behöver men jag har börjat tjuvstarta med symaskinen och virknålen. Dock säger jag än sålänge att det är till min brorsson som kom för två veckor sedan.

Härligt. När är BF?
  • Hunny B
    minaimaginärabarn skrev 2017-06-27 15:45:56 följande:

Har också satt upp dagen vi tillhör förlossningen och inte gyn som delmål, även om jag har börjat kunna släppa det där lite mer nu och faktiskt tro att det blir en fullgången graviditet. Blir nog lätt så när man haft blödningar, är så hjärtskärande att hela tiden höra att man inget kan göra innan v. 23... För oss är det nästa lördag så det börjar närma sig!
  • minaimaginärabarn
    shrigley skrev 2017-06-27 17:44:16 följande:

Härligt. När är BF?

9 november om allt flyter på som det ska. Har och har haft en del saker jag inte får jinxa med, Bl a att inte skriva upp mig i BF-tabellen. Hade från början att jag fick skriva upp mig efter RUL men efter min blödning i v. 17 så förflyttades den fram till efter 22 fullgångna veckor vilket är nästa fredag.

Ser att det går bra för dig, härligt! Visst tar du dropp hos Marie?! Hur ofta tar du dropp nu?
  • minaimaginärabarn
    Hunny B skrev 2017-06-27 17:55:30 följande:

Har också satt upp dagen vi tillhör förlossningen och inte gyn som delmål, även om jag har börjat kunna släppa det där lite mer nu och faktiskt tro att det blir en fullgången graviditet. Blir nog lätt så när man haft blödningar, är så hjärtskärande att hela tiden höra att man inget kan göra innan v. 23... För oss är det nästa lördag så det börjar närma sig!

Jo, ju längre tiden går desto mer känner jag också så. Får gå och mäta min livmodertapp på specmödravården efter blödningen då den blev förkortad vid blödningen. Nu har den dock varit normallång men åt det kortare hållet. Dock tycker jag nog de är lite väl försiktiga på specmödravården vilket jag aldrig trodde jag skulle säga. Men det är en sådan kontrast i jämförelse med andra läkare jag mött på gyn och min BM, de säger att jag skall leva som vanligt medan de på specmödravården är mer restriktiva och försiktiga. Men det är i och försig skönt för då känns det som att det jag har i magen faktiskt betyder något, att det är ett liv.

Hur är det m fosterrörelser för dig? Har du moderkakan i fram eller bak?
  • shrigley
    minaimaginärabarn skrev 2017-06-27 21:20:03 följande:

9 november om allt flyter på som det ska. Har och har haft en del saker jag inte får jinxa med, Bl a att inte skriva upp mig i BF-tabellen. Hade från början att jag fick skriva upp mig efter RUL men efter min blödning i v. 17 så förflyttades den fram till efter 22 fullgångna veckor vilket är nästa fredag.

Ser att det går bra för dig, härligt! Visst tar du dropp hos Marie?! Hur ofta tar du dropp nu?

Jag har fått dropp en gång i Falun vid ÄP och en gång hos Marie efter positivt gravtest. Ska tillbaks 10/7 för nästa dos - om allt vill sig väl tills dess.... ???? jag vågar inte tänka ens en dag framåt i tiden.
  • Pitebo

Hej här är en till! Plussade i söndags på ruvardag åtta med blastocyst.

Nu är man bara dundernervös att nåt ska gå fel!

• Hunny B
    minaimaginärabarn skrev 2017-06-27 21:29:44 följande:

Jo, ju längre tiden går desto mer känner jag också så. Får gå och mäta min livmodertapp på specmödravården efter blödningen då den blev förkortad vid blödningen. Nu har den dock varit normallång men åt det kortare hållet. Dock tycker jag nog de är lite väl försiktiga på specmödravården vilket jag aldrig trodde jag skulle säga. Men det är en sådan kontrast i jämförelse med andra läkare jag mött på gyn och min BM, de säger att jag skall leva som vanligt medan de på specmödravården är mer restriktiva och försiktiga. Men det är i och försig skönt för då känns det som att det jag har i magen faktiskt betyder något, att det är ett liv.

Hur är det m fosterrörelser för dig? Har du moderkakan i fram eller bak?

Det måste vara skönt att känna att man bli tagen lite mer på allvar inom specialmödravården! Till mig säger de hela tiden att det inte finns nåt att göra, att jag bara ska leva på som vanligt och att inget jag gör kan påverka utgången. Men jag har ju iofs inte haft förkortad tapp.

Jag känner fosterrörelser sen v. 18. I början var hon mycket långt nere och rörde sig och moderkakan sitter i framkant men längre upp så då kände jag henne lite tydligare än nu. Nu känner jag oftare men stummare rörelser högre upp, har börjat känna precis strax ovanför naveln den här veckan också. Men har inte känt utanpå magen än, längtar till det så mannen också kan få känna! Du har förresten bf en dag innan mig, spännande! Men jag räknar med att gå över tiden om allt går bra då det ligger i släkten.
  • Popetot
    Pitebo skrev 2017-06-28 22:46:06 följande:

Hej här är en till! Plussade i söndags på ruvardag åtta med blastocyst.

Nu är man bara dundernervös att nåt ska gå fel!

Välkommen hit! Tiden känns lång i början innan man varit på vul. Sen hittar man iofs hela tiden nya orosmoment. Försök njuta :) Är detta din första graviditet?
  • Hunny B

Kopierar in bf-listan här eftersom jag skrivit fel datum innan och ni som är nya kanske vill skriva in er:

Skogsmulle82 34 år, Skåne, BF 30/9

Popetot 32 år, Skåne, BF 5/11

Pyssling11 30 år från Skövde Bf 6/11

Hunny B 31 år, Stockholm. Bf 10/11

Niaa 28 år från Skåne. Bf 6/12

Onewish 28 år, Stockholm Bf 6/12

Malin79 37 år, Stockholm. Bf 7/12

Meno87 29 år, Stockholm. Bf 12/12

Virrvarr, 35 år Umeå, bf 17/12

Frökenankare, 27 år, Umeå, Bf ca 20/12

alade, 36 år, Uppsala, Bf 20/2

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF våren 2017