• Frumörksugga

IVF start sommar 2017

Hej!

Jag och min man ska på inledande besök inför IVF på torsdag och det börjar kännas lite nervöst. Någon mer som ska inleda/nyss har inlett IVF som vill följas åt?

• Svar på tråden IVF start sommar 2017
  • Ellencassandra
    Mickelickan skrev 2017-07-28 08:28:20 följande:
    Jag gjorde min ivf i Falun och då var det inga problem med helg. Vi hade vår insättning en söndag
    Okej! :) får se hur det är med Stockholm ivf ;)
  • 1Elle2
    Ellencassandra skrev 2017-07-28 07:39:26 följande:

Nej precis! Men vi ska orka å klara detta!! Allihop :) det e skönt å ha en grupp som går igenom samma.. visst att jag kan prata med min bästa vän å så. Men hon ska snart föda sitt andra barn å båda barnen har blivit till rätt snabbt så då är det skönt å prata med folk som verkligen förstår hur man känner!

Okej tack :) det är så mkt å tänka på haha.

Jag har inte orkar prata med några av mina bästa vänner eftersom de är gravida eller har småbarn. Orkar inte och för smärtsamt just nu att höra deras "åh nej, stackare" och vara lättade att de slapp allt detta.

Det blir ju ensamt, men jag orkar inte det. Har några få som vet bara.

Pratar ni andra öppet om det? Hur gör ni för att må bra i det här?
  • Ellencassandra
    1Elle2 skrev 2017-07-28 08:44:20 följande:
    Jag har inte orkar prata med några av mina bästa vänner eftersom de är gravida eller har småbarn. Orkar inte och för smärtsamt just nu att höra deras "åh nej, stackare" och vara lättade att de slapp allt detta.

Jo det förstår jag. De kan ju inte riktigt förstå vad vi går igenom.
    Jag har berättat för tre vänner. Men har bestämt mig för att inte berätta för dom när vi ska ha ägguttag osv. Just för att jag vill inte ha frågor som: hur gick det? Har du testat nu? Osv. Velar fram å tillbaka om det inte e lättast å berätta för chefen. Måste ju ta ledigt å så ibland.. men samtidigt vill jag inte att hon ska veta.. får se hur man löser det.
    Ibland mår jag bra, ibland mår jag dåligt.. tar en dag i taget. Men känns himla bra att veta att man snart får hjälp! När ska du göra din ivf?
  • AJ1978
    1Elle2 skrev 2017-07-28 08:44:20 följande:

Jag har valt att vara helt öppen med det. Familj, vänner, kollegor och chefer. Jag har inget emot att prata om det. Snarare tvärt om. Det blir som någon form av terapi för mig tror jag :) men alla är vi olika så det är ju såklart inte säkert att det sättet passar alla. Man ska görs precis som man känner. Vi har genomgått långa protokollet och hade första insättningsförsöket den 1 Juli. Tyvärrr satte det sig inte. Det var tufft att få ett stort minus på stickan helt klart. Värre än jag trodde. Men nu blir det nya tag i höst då vi ska sätta in ett som gick till frysen. Får verkligen hålla tummarna för det så man slipper göra om hela behandlingen igen :/

Kram till er alla!
  • Mickelickan
    AJ1978 skrev 2017-07-28 09:43:24 följande:
    Jag har valt att vara helt öppen med det. Familj, vänner, kollegor och chefer. Jag har inget emot att prata om det. Snarare tvärt om. Det blir som någon form av terapi för mig tror jag :) men alla är vi olika så det är ju såklart inte säkert att det sättet passar alla. Man ska görs precis som man känner. Vi har genomgått långa protokollet och hade första insättningsförsöket den 1 Juli. Tyvärrr satte det sig inte. Det var tufft att få ett stort minus på stickan helt klart. Värre än jag trodde. Men nu blir det nya tag i höst då vi ska sätta in ett som gick till frysen. Får verkligen hålla tummarna för det så man slipper göra om hela behandlingen igen :/

Kram till er alla!
    Jag har varit ganska öppen med det. Berättat för närmaste vännerna, familjen och jobbet. Lättare om de vet på jobbet varför man behöver vara borta osv... de har varit väldigt hjälpsamma och förstående. Men det där är ju väldigt olika! Jag har inte heller problem med frågor. Bara de gånger man berättat hur det går till och allting man ska göra för någon och så får man samma frågor nån dag senare från samma person som uppenbarligen inte fattat nånting... haha! Sen finns det några som ska fråga hela tiden hur det går osv... det är ju lite jobbigt men jag tänker att de iaf bryr sig. Man kan ju också vara väldigt tydlig. När jag berättade för mina närmsta vänner att vi plussade så sa jag att jag vill inte ha några hurrarop och gratulationer. Bara ett lycka till och att de håller tummarna.
  • Tiinuli

Har också delat med vänner som står mig nära... en god vän till mig är gravid och vi vart gravida samtidigt men jag fick ma, så sorgligt hade varit så roligt att få nästan samtidigt :( men är jätte glad för hennes skull såklart.

Ni alla verkar redan ha datum för ivf och start för behandlingen, måste vara så skönt iaf. att veta det händer / går framåt.
    Vi har en sista tid hos min gyn 18.8 sen remiss till Huddinge och då har det gått ett år med olika utredningar mest för sambon då, så tröttsamt att bara rulla tummarna...
    Jag skulle vilja veta hur lång tid tog det för er alla från att remissen blev skickat in till sjukhuset tills den vart godkänt? Kan man påskynda det hela på något sätt? Sen ska ju vänta in tid för att få börja också med ivf... så kanske måste ha inställt mig på mer slutet på året än nu i höst?

• Mickelickan
    Tiinuli skrev 2017-07-28 12:05:56 följande:

Har också delat med vänner som står mig nära... en god vän till mig är gravid och vi vart gravida samtidigt men jag fick ma, så sorgligt hade varit så roligt att få nästan samtidigt :( men är jätte glad för hennes skull såklart.

Ni alla verkar redan ha datum för ivf och start för behandlingen, måste vara så skönt iaf. att veta det händer / går framåt.
    Vi har en sista tid hos min gyn 18.8 sen remiss till Huddinge och då har det gått ett år med olika utredningar mest för sambon då, så tröttsamt att bara rulla tummarna...
    Jag skulle vilja veta hur lång tid tog det för er alla från att remissen blev skickat in till sjukhuset tills den vart godkänt? Kan man påskynda det hela på något sätt? Sen ska ju vänta in tid för att få börja också med ivf... så kanske måste ha inställt mig på mer slutet på året än nu i höst?

Vi fick vår remiss inskickad i maj och 13 juni gjorde vi äggplock i Falun. Så det gick väldigt fort!
  • AJ1978

Jag tror det beror lite på vart man bor. Från att Sahlgrenska i Gbg mottagit remissen var det väntetid på ca 6,5 månad här i Göteborg. Jag satte upp oss på kort varsel lista ifall de skulle få ngn lucka. Det tog va 5 månader för oss. Sen beror det ju på vilket protokoll du kommer gå på. Det korta eller långa. Jag gick på det långa vilket innebär både nässpray och sprutor. Så från vårt första besök (inskrivning ) tog det ca 7-8 veckor till äggplock.
  • Ellencassandra

Vår remiss skickades in i början av juni. Den 30 juni typ fick vi bekräftelse på den och jag hörde av mig till den klinik jag ville till å fick min första tid 29e augusti. Börjar då ev med sprutor på min mens i mitten av september :) så har gått fortare än vad jag trodde! Bor i Stockholm.
  • Tiinuli
    Mickelickan skrev 2017-07-28 12:12:23 följande:
    Vi fick vår remiss inskickad i maj och 13 juni gjorde vi äggplock i Falun. Så det gick väldigt fort!
    Vad kul att höra att det kan gå fort :)
Svar på tråden IVF start sommar 2017