• Frumörksugga

IVF start sommar 2017

Hej!

Jag och min man ska på inledande besök inför IVF på torsdag och det börjar kännas lite nervöst. Någon mer som ska inleda/nyss har inlett IVF som vill följas åt?

• Svar på tråden IVF start sommar 2017
  • Tiinuli
    AJ1978 skrev 2017-07-28 12:43:31 följande:
    Jag tror det beror lite på vart man bor. Från att Sahlgrenska i Gbg mottagit remissen var det väntetid på ca 6,5 månad här i Göteborg. Jag satte upp oss på kort varsel lista ifall de skulle få ngn lucka. Det tog va 5 månader för oss. Sen beror det ju på vilket protokoll du kommer gå på. Det korta eller långa. Jag gick på det långa vilket innebär både nässpray och sprutor. Så från vårt första besök (inskrivning ) tog det ca 7-8 veckor till äggplock.
    Tråkigt att det kan ta sån tid ändå :( men är inte ivf inom vårdgarantin på 90 dagar eller hur fungerar det egentligen? Så kanske jag ska vara mer inställt på slutet på året än hösten :/
    Hur ställen man sig på en sådan lista? Hos ivf läkaren?
  • Tiinuli
    Ellencassandra skrev 2017-07-28 12:55:28 följande:
    Vår remiss skickades in i början av juni. Den 30 juni typ fick vi bekräftelse på den och jag hörde av mig till den klinik jag ville till å fick min första tid 29e augusti. Börjar då ev med sprutor på min mens i mitten av september :) så har gått fortare än vad jag trodde! Bor i Stockholm.
    Ok skickas alla remisser till Huddinge i stockholmslän? Om du vet :) hoppas min går lika fort
  • Ellencassandra
    Tiinuli skrev 2017-07-28 16:22:11 följande:
    Ok skickas alla remisser till Huddinge i stockholmslän? Om du vet :) hoppas min går lika fort
    Ja det skulle jag tro :) sen får man tre kliniker å välja bland eller så blir det Huddinge om man inte gör något val! :)
    Ja väntetiden har kortats ner en del just för att fler kliniker tar emot landstingsfinansierade! :)
  • AJ1978
    Tiinuli skrev 2017-07-28 16:19:11 följande:

Tråkigt att det kan ta sån tid ändå :( men är inte ivf inom vårdgarantin på 90 dagar eller hur fungerar det egentligen? Så kanske jag ska vara mer inställt på slutet på året än hösten :/

Hur ställen man sig på en sådan lista? Hos ivf läkaren?

Ja eller hur. Kändes som evig väntan. Jo jag tror att man kan utnyttja vårdgarantin om det går mer än 90 dagar. Men vi valde att vänta då jag ville komma till Sahlgrenska. Jag ringde bara upp avdelningen och hörde mig för kötiden. Det var då hon sa att de kunde sätta upp oss på kort varsellista och hoppas på det bästa :) och lite snabbare gick det ju i alla fall.
  • ijo

Vi har inte berättat för någon i vår närhet om ivf. Känner mig inte redo för det ännu. Ibland är jag sugen på att berätta för att få lätta på tankarna. Men samtidigt är det tryggt på något sätt att bara hålla det för oss själv och inte få frågor. Får ventilera mig här än så länge ;) Kliniken där jag går öppnar upp efter semestern 7/8 då får jag äntligen ringa och höra hur planen för vårt fet ser ut :)

• ivfbebis

Jag har endast berättat för några av mina närmsta vänner för att kunna ventilera. Mannen har inte berättat för någon alls. Familj och jobb vet inget och inget vi kommer säga förrän vi vet om det funkar eller ej.

Från vårt första möte för att göra utredning till kallelse för behandling så tog det ca 2 månader. Hade det inte varit för att dom haft semesterstängt så hade vi redan haft vårt första äggplock. Vi gör det långa protokollet med nässpray och sprutor. Jag håller på och kör nässpray nu och börjar förhoppningsvis med sprutorna när kliniken öppnar igen.

Jag har väldigt låga AMH-värde vilket gör att jag har dåliga äggreserver och mannen färre spermier än normalt (men väldigt pigga).

• Ullisten

Vi har berättat för närmsta vänner och familj, jag har valt att berätta för min chef, men inte för några andra på jobbet. Jag tycker att det är enklast att vara öppen för chefen, just med tanke på frånvaro vid äggplock mm.

Efter att jag börjat med nässpray (Synarela) har det känts konstigt och ömt i äggstockarna. Pratade med RMC om det igår och de misstänker att jag kan ha fått en ovanlig biverkning till Synarela, överstimulering. Så nu blir det kontrollultraljud på måndag. Någon som vet vad som händer i behandlingen om man blir överstimulerad redan på det här stadiet? Har försökt läsa om överstimulering men hittar bara info om det kring äggplock.

• 1Elle2
    Ullisten skrev 2017-07-29 14:12:05 följande:

Vi har berättat för närmsta vänner och familj, jag har valt att berätta för min chef, men inte för några andra på jobbet. Jag tycker att det är enklast att vara öppen för chefen, just med tanke på frånvaro vid äggplock mm.

Efter att jag börjat med nässpray (Synarela) har det känts konstigt och ömt i äggstockarna. Pratade med RMC om det igår och de misstänker att jag kan ha fått en ovanlig biverkning till Synarela, överstimulering. Så nu blir det kontrollultraljud på måndag. Någon som vet vad som händer i behandlingen om man blir överstimulerad redan på det här stadiet? Har försökt läsa om överstimulering men hittar bara info om det kring äggplock.

Vet inte hur det är om det blir i det stadiet. Men behöver ju inte va överstimulering.

Jag fick jätteont i början av Synarela, tror det berodde ffa på endometriosen som stimulerades av hormonerna. Men allt såg bra ut och efter några veckor lade det sig. Hoppas det gör det för dig också!
  • 1Elle2
    Ellencassandra skrev 2017-07-28 08:56:31 följande:

Jo det förstår jag. De kan ju inte riktigt förstå vad vi går igenom.

Jag har berättat för tre vänner. Men har bestämt mig för att inte berätta för dom när vi ska ha ägguttag osv. Just för att jag vill inte ha frågor som: hur gick det? Har du testat nu? Osv. Velar fram å tillbaka om det inte e lättast å berätta för chefen. Måste ju ta ledigt å så ibland.. men samtidigt vill jag inte att hon ska veta.. får se hur man löser det.

Ibland mår jag bra, ibland mår jag dåligt.. tar en dag i taget. Men känns himla bra att veta att man snart får hjälp! När ska du göra din ivf?

Jag har tagit sprutor i 1v nu, så Ultraljud imorn och förhoppningsvis då äggplock på fredag eller måndagen.

Känns ömt och svullet liksom vid äggstockarna. Kan inte hoppa eller gå fort. Och är lite hormonig :)

När ska du börja?

Berättade för min bästa killkompis nu i helgen, kändes himla fint ändå, båda grät. Känns fint att någon hoppas med en och förstår om/när man är ledsen och vad som sker. Men är ju så psykiskt dränerande att berätta om det för mig, så håller det nog nära. Ja riktigt svårt med chefen, jag kan ducka undan det i mitt jobb, men är ju olika.
  • Ellencassandra
    1Elle2 skrev 2017-07-30 16:39:14 följande:
    Jag har tagit sprutor i 1v nu, så Ultraljud imorn och förhoppningsvis då äggplock på fredag eller måndagen.

Känns ömt och svullet liksom vid äggstockarna. Kan inte hoppa eller gå fort. Och är lite hormonig :)

När ska du börja?

Berättade för min bästa killkompis nu i helgen, kändes himla fint ändå, båda grät. Känns fint att någon hoppas med en och förstår om/när man är ledsen och vad som sker. Men är ju så psykiskt dränerande att berätta om det för mig, så håller det nog nära. Ja riktigt svårt med chefen, jag kan ducka undan det i mitt jobb, men är ju olika.
    Åh va spännande!! Kul å va igång! Hoppas det går bra! Är det svårt å ta sprutorna?
    Jag vet inte riktigt än. Ska ju dit 29e augusti och tror att jag får min mens i mitten av sep då så förhoppningsvis börjar jag med sprutor då. Men vet ju inte om de kör långa eller korta?
    En fråga, min pojkvän reser mycket med jobbet å om jag räknat någorlunda rätt så kanske han e borta runt insättning. Måste männen vara med vid insättning? Har ju hört att de gör en noga identitetskoll.. löser sig säkert men man e orolig för allt nu xD
    Åh va fint <3 skönt å prata med någon! :)
Svar på tråden IVF start sommar 2017