• Frumörksugga

IVF start sommar 2017

Hej!

Jag och min man ska på inledande besök inför IVF på torsdag och det börjar kännas lite nervöst. Någon mer som ska inleda/nyss har inlett IVF som vill följas åt?

• Svar på tråden IVF start sommar 2017
  • Ellencassandra
    1Elle2 skrev 2017-08-08 21:35:33 följande:
    Men har testet väl varit positivt så är det ju det typ fram till mens, så ingen idé att testa igen i samma cykel.
    Aha! Jo säkert onödigt men var så lonstigt just med flytningarna för det var äl flytningar.. men men det återstår å se när mensen dyker upp :)
  • Ellencassandra
    ijo skrev 2017-08-08 23:10:15 följande:
    Ägglossningstest brukar inte visa positivt så länge. Men det kanske finns undantag när dom gör det? Har däremot hört att ägglossningstest kan visa positivt vid graviditet ;) Känns ju kanske långsökt som du skrev ovan men solskenshistorier förekommer ju ;)
    Men hör så olika överallt xD tror faktiskt att jag har äl nu eftersom de trådiga flytningarna dök upp å plus på Stickan.. jobbigt när cykeln ska hålla på å ändra sig. Ska ju ha mens nästa vecka men nu blir det ju typ om två veckor.. haha får se vad som händer xD
  • FruPäron
    ijo skrev 2017-08-08 23:05:42 följande:

Spännande! Jag har använt bemfola :)

Hade du biverkningar av det? Hur kändes kroppen liksom?

Riktigt peppad just nu :)
  • ivfbebis
    1Elle2 skrev 2017-08-08 21:38:39 följande:

Det kommer gå bra med sprutorna! Är du rädd för själva nålen och grejen eller biverkningarna?

Jag har fått överstimuleringssyndrom (hej smärta!) och är inlagd, osäkert om dom kan föra tillbaka blastocysten då :( så himla trist.

Det är mest själva sprutorna jag inte är bekväm med. Att det ska göra ont o sånt. Men det släpper väl när man gjort det 1-2 ggr.

Usch då! Vad händer när man blir överstimulerad?
  • ivfbebis
    FruPäron skrev 2017-08-08 22:26:53 följande:

Jag ska börja med mina sprutor imorgon. Var ordentligt nojjig idag när jag fick demonstrerat hur jag skulle sticka. Som tur var fick jag provsticka på kliniken idag, vilket gjorde mig väldigt lugn inför starten imorgon!

Hoppas att det går bra med blodprovet!

Lämnade blodprov imorse och väntar otåligt på att dom ska ringa och tala om hur det blir... Vilka sprutor ska du ta? Jag har menopur.
  • ijo
    FruPäron skrev 2017-08-09 11:12:52 följande:

Hade du biverkningar av det? Hur kändes kroppen liksom?

Riktigt peppad just nu :)

Jag fick inga direkta biverkningar av den. Körde på bemfola 150. Däremot blev jag lätt överstimulerad så jag hade jätteont en vecka efter äggplock. Men jag plockades på 19 äggblåsor så det är väl inte konstigt att vara öm då efteråt. Hade svårt att sätta mig ner, tryck över lungorna när jag andades och väldigt spänd i nedre delen av magen.

Lycka till med sprutan idag :)
  • Hoppfullhet
    Milli07 skrev 2017-08-07 01:02:46 följande:

På tisdag ska jag och sambon på konsultation på en privat klinik angående IVF och vår förhoppning är att få starta nästa cykel. Enligt utredningen vi gjort via landstinget är där inget fel på någon av oss, men efter två år är vi barnlösa ännu med två missfall i bagaget. Nu är det 14 månader sedan vi lyckades sist. Vad de dock inte berättade för oss, som vi nu läst i journalen, är att man sambos simmare har hög nivå av dna-brott vilket både gör det svårt att bli gravid och behålla en graviditet.

Nu lägger vi vårt hopp till den privata vården istället. Någon som har något tips på vilka frågor vi bör ställa?

Blev det aldrig att ni gjorde några försök genom landstinget?
  • 1Elle2

Överstimuleringssyndrom kan man få både innan och efter äggplock, de slutar liksom inte växa. Jag ska vara inlagd nu några dagar för observation. Kan ta nån månad tills normalt igen sa läkaren så får vänta på återföring typ 2cykler. Så ledsen över det, ville ju verkligen vara igång.

Vi fick 3-5 blastocyster till frysen iaf.

Inga roliga dagar nu ????

Lycka till ni andra som börjar nu, sprutorna kommer går bra, var bestämd bara och glöm inte att sitta ner och andas!

• Hoppfullhet

Vi är mitt uppe i vårt 4:e försök. De första 3 gjorde vi via RMC Malmö som på sista försöket resulterade i en liten tjej som nu är 1 år o 7 mån. Inga grav, MF eller MA sedan tidigare.

Jag har under behandlingarnas gång diagnosticerats med Endometrios och således den mest troliga förklaringen till varför vi ej lyckats själva.

Under alla äggplock har de endast fått ut 3-3-6 ägg (de 2 första beh med gonal-F och sista med menopur). Doserna har höjts för var gång med.

Nu under utredningen på privat klinik har man sett att jag har ett lågt AMH (2) vilket inte är för lågt för att man inte ska få genomgå IVF men räknad som lågt o som troligen förklarar de låga antalet ägg (är 32 år)..

har troligen legat på ett lågt värde redan på RMC men då tog man inte det blodprovet.

Är inne på sprutdag 9 idag, ska på ny kontroll på fredag för att kolla äggblåsor o går allt som tänkt blir det äggplock i mitten av nästa vecka. Där fanns äggblåsor på första VUL men "bara" 7 o inte jättestora. Dom trodde inte de blev fler men vill att dom ska växa till sig. Så håller tummarna för att vi inte behöver avbryta (dom sa att dom eg vill ha 10-15 äggblåsor för att göra plock)..

Är intressant att läsa andras erfarenheter, då sjukvården påminner en alltför ofta om att de jobbr efter sannolikheten o de ger en inte alltför mkt hopp.. man behöver sina solskenshistorier.

Svar på tråden IVF start sommar 2017