IVF start sommar 2017
Hej!
Jag och min man ska på inledande besök inför IVF på torsdag och det börjar kännas lite nervöst. Någon mer som ska inleda/nyss har inlett IVF som vill följas åt?
Hej!
Jag och min man ska på inledande besök inför IVF på torsdag och det börjar kännas lite nervöst. Någon mer som ska inleda/nyss har inlett IVF som vill följas åt?
Överstimuleringssyndrom kan man få både innan och efter äggplock, de slutar liksom inte växa. Jag ska vara inlagd nu några dagar för observation. Kan ta nån månad tills normalt igen sa läkaren så får vänta på återföring typ 2cykler. Så ledsen över det, ville ju verkligen vara igång.
Vi fick 3-5 blastocyster till frysen iaf.
Inga roliga dagar nu ????
Lycka till ni andra som börjar nu, sprutorna kommer går bra, var bestämd bara och glöm inte att sitta ner och andas!
Vi är mitt uppe i vårt 4:e försök. De första 3 gjorde vi via RMC Malmö som på sista försöket resulterade i en liten tjej som nu är 1 år o 7 mån. Inga grav, MF eller MA sedan tidigare.
Jag har under behandlingarnas gång diagnosticerats med Endometrios och således den mest troliga förklaringen till varför vi ej lyckats själva.
Under alla äggplock har de endast fått ut 3-3-6 ägg (de 2 första beh med gonal-F och sista med menopur). Doserna har höjts för var gång med.
Nu under utredningen på privat klinik har man sett att jag har ett lågt AMH (2) vilket inte är för lågt för att man inte ska få genomgå IVF men räknad som lågt o som troligen förklarar de låga antalet ägg (är 32 år)..
har troligen legat på ett lågt värde redan på RMC men då tog man inte det blodprovet.
Är inne på sprutdag 9 idag, ska på ny kontroll på fredag för att kolla äggblåsor o går allt som tänkt blir det äggplock i mitten av nästa vecka. Där fanns äggblåsor på första VUL men "bara" 7 o inte jättestora. Dom trodde inte de blev fler men vill att dom ska växa till sig. Så håller tummarna för att vi inte behöver avbryta (dom sa att dom eg vill ha 10-15 äggblåsor för att göra plock)..
Är intressant att läsa andras erfarenheter, då sjukvården påminner en alltför ofta om att de jobbr efter sannolikheten o de ger en inte alltför mkt hopp.. man behöver sina solskenshistorier.
Blev det aldrig att ni gjorde några försök genom landstinget?
Jag har ett AMH på 0,3 nu. Fick reda på 2010 att jag hade ett AMH på 0,4. Vi är på vårt första försök.
Har inte hört att det krävs ett visst antal äggblåsor för att dom ska plocka?? Håller tummarna för er!
Nej landstinget ville att vi skulle försöka ett halvår till på egen hand först, eftersom att vi "trots allt" har lyckats två gånger under åren. Vi orkar och klarar inte vänta mer så nu kör vi tre behandlingar privat istället. Hoppas såklart vi slipper använda alla tre, men vågar inte tro det. Ska börja med sprutorna nästa cykel, så i slutet av augusti. Går på Curakliniken i Malmö. Vart går ni? Någon annan från Skåne här i tråden?
Vad är "normalt" AMH-värde då? Jag är 30 och fick på senaste provet veta att jag hade ett AMH-värde på 10,5.
Ja, vi fick försöka i 2 år innan dom tig emot oss o eftersom vi va unga och oförklarligt barnlösa då fick vi göra 3 inseminationer först (eg 4 men en fick avbrytas pga det va optimalt för mig att få inseminationen på helgen o då gick det inte). Sååå segt.. trodde aldrig på det, o vi har fått veta efter att det kommer nog antagligen aldrig att lyckad för oss så eller spontant pga min endometrios.
Vet andra som bytte från landstinget till privat enbart pga bemötandet. Kände stor skillnad själv mellan klinikerna. O me tanke på att man kastas mellan hopp o förtvivlan från början till slut är de ju viktigt att man känner sig trygg i vården.
Vi ör oxå på CURA i Malmö nu.
Lycka till framöver för er :)
Nej landstinget ville att vi skulle försöka ett halvår till på egen hand först, eftersom att vi "trots allt" har lyckats två gånger under åren. Vi orkar och klarar inte vänta mer så nu kör vi tre behandlingar privat istället. Hoppas såklart vi slipper använda alla tre, men vågar inte tro det. Ska börja med sprutorna nästa cykel, så i slutet av augusti. Går på Curakliniken i Malmö. Vart går ni? Någon annan från Skåne här i tråden?
Lycka till ni också! :) Vad retligt att rmc inte ville lyssna på er. Gick alla era gratisförsök via landstinget åt till insemineringarna? Märkte man inte av endometriosen förrän senare i behandlingen? Hoppas ni har bättre lycka med IVF <3
Vad kul att ni också går hos Cura! Ska ni köra igång ett första försök där nu? Hur tycker ni att Cura är? Vi var på första besöket idag. Tog lite blodprover och gick i "ivf-skola" och fick utskrivet alla mediciner inför stimuleringen :)