• Nube

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Tänkte att det vore roligt att följas åt under graviditeten med andra som också gjort IVF.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-28 11:37
    BF 2018 <3

Ijo, 3/5

Hoppfullhet, 10/5

Mm79, 24/5

EimearX, 27/5

Senua, 28/5

Milli07, 1/6

Pigan86, 1/6

Andromedae, 2/6

Nube, 4/6

Galadriel80, 6/6

Anki7, 11/6

Emsoff, 21/6

Kattnos, 16/7

Hey.orange, 21/7

Pigall, 30/7

Jeenniie83, 2/8

Waldesten16, 13/8

BettyBoop81, 16/8

Solen2, 20/8

Znickers 21/8

• Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017
  • pigan86
    Hoppfullhet skrev 2018-03-08 21:29:49 följande:

Ja dessa krämpor :S bara o kämpa på, nåt alldeles fantastiskt väntar på en vid mållinjen :) kör oxå stödstrumpor om jag vet att jag kommer göra sånt som tröttar ut benen. Ja, vi får heja på oss alla här nu, ska bli mysigt när man börjar läsa om att de så börjar titta ut <3

Snart är de vår och då börjar bebisarna titta ut en efter en här inne. Så otroligt mysigt <3 Jag hade gärna spolat fram tiden en aning för dehär med att vänta är så jobbigt.

Vi har ju "väntat" barn i snart 4 år och vi var inne i ivf hjulet lite över ett år innan vi lyckades plussa. Så känner mig redo och förväntansfull för nästa steg nu <3
  • Nube
    pigan86 skrev 2018-03-08 17:25:49 följande:

Idag har vi varit till bm igen. Magen växer som den ska enligt individuell kurva. 3 cm ökning på 4 veckor. Var lite små svårt att höra hjärtljudet då lillisen körde morgonpasset och gav ifrån sig några rejäla kickar :)

Mitt HB hade rasat sen sist. Från 129 till 115 så ska börja äta järntabletter nu. Ligger fortfarande på gränsen till graviddiabetes men bm tyckte inte att vi ska oroa oss så de känns ändå okej..

Hur går de för er andra?? <3

Vi har på tillväxt ultraljud förra veckan då jag har en liten mage men allt var bra och bebyn har bra storlek. Det var en lättnad och jättekul att se honom/henne!

Mitt blodvärde var sist 108 så jag får också äta järntabletter. Annars har jag ingen foglossning eller andra krämpor, inte än iaf. Men jag har gått upp typ 10 kg nu och börjar bli lite orolig hur mycket mer jag kommer gå upp.. det är ändå ganska många veckor kvar..
  • pigan86
    Nube skrev 2018-03-11 17:05:05 följande:

Vi har på tillväxt ultraljud förra veckan då jag har en liten mage men allt var bra och bebyn har bra storlek. Det var en lättnad och jättekul att se honom/henne!

Mitt blodvärde var sist 108 så jag får också äta järntabletter. Annars har jag ingen foglossning eller andra krämpor, inte än iaf. Men jag har gått upp typ 10 kg nu och börjar bli lite orolig hur mycket mer jag kommer gå upp.. det är ändå ganska många veckor kvar..

Skönt att bejbisen mår bra iaf, det är ju de viktigaste.

Jag har gått upp sammanlagt 3 kg men då gick jag ju ner en del i början av graviditeten pga minskad aptit o illamående. Man är ständigt orolig för vikten men försök att tänka att så länge du o bejbisen mår bra spelar de inte så stor roll hur mkt eller hur lite man går upp. Kvinnokroppen fixar de hela i slutändan ändå <3
  • Ellencassandra

Hej alla!

Jag har precis plussat efter min tredje ivf och är i vecka 5. Är rädd för att ens skriva här, för det känns som det inte är verkligt. Som att jag drömt det här! Men jag vill vara med i en gravid grupp och speciellt med de som gått igenom samma som mig - ivf.

Detta är första barnet så jag har noll koll. Har tagit gravid vitaminer sen några månader. Är det något mer jag bör ta? Ska ringa kliniken på måndag å meddela. Ska man redan nu kontakta mödravården eller ska man vänta till efter ul?

Skulle fått min mens idag och känns fortfarande som den ska komma! Molvärk i magen som går ner lite i ena benet. Som växtvärk i benet. Är det normalt?

Tack för svar xD å grattis till alla!

• Hoppfullhet
    Ellencassandra skrev 2018-03-23 19:11:10 följande:

Hej alla!

Jag har precis plussat efter min tredje ivf och är i vecka 5. Är rädd för att ens skriva här, för det känns som det inte är verkligt. Som att jag drömt det här! Men jag vill vara med i en gravid grupp och speciellt med de som gått igenom samma som mig - ivf.

Detta är första barnet så jag har noll koll. Har tagit gravid vitaminer sen några månader. Är det något mer jag bör ta? Ska ringa kliniken på måndag å meddela. Ska man redan nu kontakta mödravården eller ska man vänta till efter ul?

Skulle fått min mens idag och känns fortfarande som den ska komma! Molvärk i magen som går ner lite i ena benet. Som växtvärk i benet. Är det normalt?

Tack för svar xD å grattis till alla!

Stort grattis :)

Gravidvitaminer innehållande folsyra är jättebra, själv har jag tagit ett tillskott av omega 3 då vi inte äter så mkt fisk som rekommenderat. Ökar intaget av det med dock. Följer man annars rekommendationer för gravidkost ska inte mer tillskott behövas.

Du kan absolut ringa MVC o boka tid för hälsosamts, det gör man relativt tidigt, några veckor innan själv inskrivningen vanligen. Jag väntade dock till vi varit på första VUL innan jag ringde. Gör vad som känns bäst för dig.

Grattis än en gång o stort lycka till :)
  • Ellencassandra

Tack för svar :) det är så mycket nytt nu! Man har i flera år bara varit så fokuserad på gravid symptom å ivf å allt det där men har haft noll koll vad man ska göra när man väl blir gravid, för trodde typ aldrig det skulle hända.

Vi åter rätt mycket lax å tonfisk så kanske det ska räcka för omega-3 :)

Jaså är det ett hälsosamtal också? Trodde det bara var inskrivningssamtal! Men då väntar jag nog också till efter ultraljudet. Nu börjar ju en annan typ av oro - missfall. Men ska försöka njuta av att jag faktiskt kan bli gravid.

Tack :D

• kattnos
    Ellencassandra skrev 2018-03-24 06:26:42 följande:

Tack för svar :) det är så mycket nytt nu! Man har i flera år bara varit så fokuserad på gravid symptom å ivf å allt det där men har haft noll koll vad man ska göra när man väl blir gravid, för trodde typ aldrig det skulle hända.

Vi åter rätt mycket lax å tonfisk så kanske det ska räcka för omega-3 :)

Jaså är det ett hälsosamtal också? Trodde det bara var inskrivningssamtal! Men då väntar jag nog också till efter ultraljudet. Nu börjar ju en annan typ av oro - missfall. Men ska försöka njuta av att jag faktiskt kan bli gravid.

Tack :D

Grattis! Jag känner igen ditt namn - kul att du äntligen har lyckats :)

Jag ska säga att jag har faktiskt ätit i princip precis som vanligt, inte mögelost och givetvis inte alkohol men i övrigt har jag gjort väldigt små förändringar i kosten före och efter jag blev gravid. Och hittills har jag haft en väldigt bra graviditet, jag mådde nästan inte alls illa i början och nu är det ännu bättre - mår som vanligt fast magen är större såklart (är i v 24 nu). Det är såklart bra att kolla upp vad som är riktigt dåligt för bebisen men det är nog värre att mamman oroar sig för allt än att man är avslappnad och gör så gott man kan.

Jag ringde mvc några dagar efter kliniken och hos mig ville de gärna att man ringde så tidigt som möjligt just för framtida planering. Vi var på ett hälsosamtal i typ v 8 och sen var det inskrivning med blodprover osv några veckor senare. Nu längtar jag till nästa besök som är inbokat om ett par veckor - det är liksom nu det börjar hända saker! Så det är ganska lång tid mellan inskrivning och sen mer regelbundna kontroller som det är den sista tiden, iaf här.

Lycka till och fråga så mycket du vill :)
  • Ellencassandra
    kattnos skrev 2018-03-24 13:40:03 följande:

Grattis! Jag känner igen ditt namn - kul att du äntligen har lyckats :)

Jag ska säga att jag har faktiskt ätit i princip precis som vanligt, inte mögelost och givetvis inte alkohol men i övrigt har jag gjort väldigt små förändringar i kosten före och efter jag blev gravid. Och hittills har jag haft en väldigt bra graviditet, jag mådde nästan inte alls illa i början och nu är det ännu bättre - mår som vanligt fast magen är större såklart (är i v 24 nu). Det är såklart bra att kolla upp vad som är riktigt dåligt för bebisen men det är nog värre att mamman oroar sig för allt än att man är avslappnad och gör så gott man kan.

Jag ringde mvc några dagar efter kliniken och hos mig ville de gärna att man ringde så tidigt som möjligt just för framtida planering. Vi var på ett hälsosamtal i typ v 8 och sen var det inskrivning med blodprover osv några veckor senare. Nu längtar jag till nästa besök som är inbokat om ett par veckor - det är liksom nu det börjar hända saker! Så det är ganska lång tid mellan inskrivning och sen mer regelbundna kontroller som det är den sista tiden, iaf här.

Lycka till och fråga så mycket du vill :)

Tack!! Jag känner igen dig med ;) Wow att du e i vecka 24! Grattis!

Okej, tack för tips! Tänker också att man kanske ska försöka leva som vanligt å inte tänka på varenda grej man stoppar i sig. Men jag är lite nojig såhär i början :P det roliga är att jag läst om att man ska dricka högst tre koppar kaffe, jag är riktig kaffe älskare men imorse fick jag knappt i mig nåt. Smakade inte lika gott xD kanske är vanligt..

Okej då kanske jag ska ringa nästa vecka eller nåt till Mvc då :) ja nu kommer tiden gå väldigt långsamt. Kan tänka mig att tiden mellan KUB (om man nu gör det) och RUL känns som en evighet?

Tack jag kommer säkert ha mer frågor :D
  • kattnos
    Ellencassandra skrev 2018-03-24 14:06:35 följande:

Tack!! Jag känner igen dig med ;) Wow att du e i vecka 24! Grattis!

Okej, tack för tips! Tänker också att man kanske ska försöka leva som vanligt å inte tänka på varenda grej man stoppar i sig. Men jag är lite nojig såhär i början :P det roliga är att jag läst om att man ska dricka högst tre koppar kaffe, jag är riktig kaffe älskare men imorse fick jag knappt i mig nåt. Smakade inte lika gott xD kanske är vanligt..

Okej då kanske jag ska ringa nästa vecka eller nåt till Mvc då :) ja nu kommer tiden gå väldigt långsamt. Kan tänka mig att tiden mellan KUB (om man nu gör det) och RUL känns som en evighet?

Tack jag kommer säkert ha mer frågor :D

Ja, det är fantastiskt att ha kommit så här långt och att allt har gått så bra :) Hoppas det kommer göra det för dig också! :)

Klart att man är nojig men man får liksom inte låta det ta överhanden, tycker jag. Och om jag har förstått rätt så sker de flesta tidiga missfall för att det har varit något allvarligt fel på fostret som gjort att det inte skulle överlevt ändå.. så jag försöker tänka att väldigt lite ligger i mina händer och för mig känns det trösterikt på något sätt.

Kaffe är nog väldigt olika, jag har generellt inte haft några större problem med lukt eller smak men vissa får ju det.

Jag tyckte först att det kändes väldigt långt mellan KUB och RUL eftersom det var knappt en månad mellan VUL på kliniken och KUB, men i typ v 17 började jag känna rörelser så då blev fokus lite förflyttat :)
  • Ellencassandra
    kattnos skrev 2018-03-24 16:28:19 följande:

Ja, det är fantastiskt att ha kommit så här långt och att allt har gått så bra :) Hoppas det kommer göra det för dig också! :)

Klart att man är nojig men man får liksom inte låta det ta överhanden, tycker jag. Och om jag har förstått rätt så sker de flesta tidiga missfall för att det har varit något allvarligt fel på fostret som gjort att det inte skulle överlevt ändå.. så jag försöker tänka att väldigt lite ligger i mina händer och för mig känns det trösterikt på något sätt.

Kaffe är nog väldigt olika, jag har generellt inte haft några större problem med lukt eller smak men vissa får ju det.

Jag tyckte först att det kändes väldigt långt mellan KUB och RUL eftersom det var knappt en månad mellan VUL på kliniken och KUB, men i typ v 17 började jag känna rörelser så då blev fokus lite förflyttat :)

Ja det hoppas jag med :)

Nä jag vet. Ingen idé å noja sig.. finns ju inget man kan göra ändå, det som händer, händer. Men känns bara som en evighet.. på måndag ska jag iallafall ringa kliniken och meddela! Ska bli kul! :) å få en tid för ul!

Åh tänk så häftigt att känna rörelser.. wow. Kan inte ens föreställa mig. Hoppas jag får uppleva det!

Väntar du en pojke eller flicka? Eller kanske du inte vill veta? :)

Har haft illamående hela morgonen men somnade vid tre å vakna nu å känner inget. Man vill ju typ spy xD för å ha symptom haha. Men får väl va glad att jag mår hyfsat ändå ;)
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017