• Nube

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Tänkte att det vore roligt att följas åt under graviditeten med andra som också gjort IVF.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-12-28 11:37
    BF 2018 <3

Ijo, 3/5

Hoppfullhet, 10/5

Mm79, 24/5

EimearX, 27/5

Senua, 28/5

Milli07, 1/6

Pigan86, 1/6

Andromedae, 2/6

Nube, 4/6

Galadriel80, 6/6

Anki7, 11/6

Emsoff, 21/6

Kattnos, 16/7

Hey.orange, 21/7

Pigall, 30/7

Jeenniie83, 2/8

Waldesten16, 13/8

BettyBoop81, 16/8

Solen2, 20/8

Znickers 21/8

• Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017
  • pigan86
    Nube skrev 2018-03-01 19:12:24 följande:

Jag hade också lågt blodvärde och äter järntabletter nu, som tur har jag inte fått jättemkt besvär med magen. Min mage låg ju på den nedersta kurvan så jag är inte så stor och ska mäta magen igen en extra gång nästa vecka. Men visst har jag mage och tycker också att det är underbart! Men jag är också orolig och vill känna sparkar så mycket som möjligt.. hoppas bara att bebisen växer som den ska.

Vi har inget barnrum då vi bor på en tvåa så det blir en babyhörna som vi ska inreda :) Vi har köpt spjälsäng, babyskydd och kläder. Nästa i tur är vagnen, den ska vi köpa begagnad som mycket annat.

Jag är sugen att börja "boa" här hemma. Men vi behöver göra lite annat före. Rummet just nu används som kontor/skräprum och vette fåglarna vart allt de ska få plats. Men vi ska på ikea nästa vecka så efter de blir de nog att börja inreda där inne. Med lite tur är karl med på noterna då jag inte är så rörlig pgs foglossningar och en värkande rygg. Känns som att jag behöver få börja inreda där för att få lite koll på vad som behövs köpas osv. Men allt "stort" tror jag vi har redan. En nyfödd behöver ju som tur är inte så mkt första tiden.

Men gud så jag längtar till bejbisen anländer.
  • kattnos
    pigan86 skrev 2018-02-28 20:19:31 följande:

Känns just nu som att hela jag är i en tillväxtfas i graviditeten. Magen har skjutit iväg i storlek under dem senaste dagarna, börjar känna mig stor och otymplig men jag älskar det. Jag känner mig kanske inte så jätte bekväm då alla mina kläder jag tidigare trivts i känns trånga men jag känner mig för första gången gravid på riktigt.

Imorgon väntar glykosbelastning nr 2 vilket känns hemskt. Men längtar till nästa besök hos bm som är nästa vecka. Få lyssna på bejbisens hjärta och förhoppningsvis ser allt bra ut. Är lite orolig att mitt järnvärde gått ner ännu mer, låg på gränsen sist och min trötthet har även ökat. Har nog problem med min mage som de är så järntabletter känns inte de minsta lockande.

Har någon här inrett babyrummet än? Har ni shoppat mkt till era små än??

Jag fick börja med järntabletter reda efter första provtagningen och jag blev mycket piggare ganska fort! Sen är det ju jobbigt om man har problem med magen för man blir ju lite hårdare av tabletterna även om det inte utgjort något problem i sig för mig.

Vi bor i hus men har inte heller något eget rum till bebis utan gör ett hörn i vårt sovrum. Får väl se om vi isolerar en av våra sidovindar i framtiden men man måste ju inte ha ett eget rum första tiden :) Än så länge har vi bara köpt bebis första klädesplagg och ska ta över spälsåbg från en vän men snart är det dags att börja kika på de större sakerna som vagn och så. Men jag tycker verkligen att det är en djungel med funktioner, finesser, tillbehör och Gud vet allt så det känns nästan lite jobbigt. Jag vill liksom inte köpa en vagn som ?har allt? om jag inte behöver hälften av grejerna eller om de inte passar just våra behov.

Hur vanligt är det för övrigt med s.k ?död mans grepp? på barnvagnar? Maken tyckte att det verkar vara en bra grej men jag har inte hittat några vagnar som jag förstått haft den funktionen.
  • hanna8911

Hej alla!

Ville höra med er som gjort kub här! När vi gjorde kub förra veckan fick vid hög risk 1/190 (gränsen mellan hög och låg risk går på 200...). Såklart jobbigt för nu oroa mig sig lite över det med. Vi har valt att inte göra fostervattensprov då det ändå föreligger en missfallsrisk. Men då frågade bm mig om det var ivf, ja det var det. Sedan fråga hon om det var frysta ägg? Och då sa jag att ja, själva embryot har ju varit fryst. Så då tog hon ja där. Men kom på att det kanske inte är samma sak? Frysta ägg kanske är om man ev gör äggdonation?

Fick ni denna fråga med?

• Solen2
    hanna8911 skrev 2018-03-02 06:55:45 följande:

Hej alla!

Ville höra med er som gjort kub här! När vi gjorde kub förra veckan fick vid hög risk 1/190 (gränsen mellan hög och låg risk går på 200...). Såklart jobbigt för nu oroa mig sig lite över det med. Vi har valt att inte göra fostervattensprov då det ändå föreligger en missfallsrisk. Men då frågade bm mig om det var ivf, ja det var det. Sedan fråga hon om det var frysta ägg? Och då sa jag att ja, själva embryot har ju varit fryst. Så då tog hon ja där. Men kom på att det kanske inte är samma sak? Frysta ägg kanske är om man ev gör äggdonation?

Fick ni denna fråga med?

Fick också dessa frågor. Antar att det är standardfrågor om man gjort ivf. Jag tolkar fryst som att embryot varit fryst. Hade inte en tanke på att det skulle kunna härledas till äggdonation. Då tror jag nog scenariot är helt annat. Då är det ju inte ditt biologiska ägg och borde således påverka kubb resultatet på något sätt.

Ni kanske kan gör NIPT istället för fostervattenprov?
  • Solen2
    kattnos skrev 2018-03-02 06:22:33 följande:

Jag fick börja med järntabletter reda efter första provtagningen och jag blev mycket piggare ganska fort! Sen är det ju jobbigt om man har problem med magen för man blir ju lite hårdare av tabletterna även om det inte utgjort något problem i sig för mig.

Vi bor i hus men har inte heller något eget rum till bebis utan gör ett hörn i vårt sovrum. Får väl se om vi isolerar en av våra sidovindar i framtiden men man måste ju inte ha ett eget rum första tiden :) Än så länge har vi bara köpt bebis första klädesplagg och ska ta över spälsåbg från en vän men snart är det dags att börja kika på de större sakerna som vagn och så. Men jag tycker verkligen att det är en djungel med funktioner, finesser, tillbehör och Gud vet allt så det känns nästan lite jobbigt. Jag vill liksom inte köpa en vagn som ?har allt? om jag inte behöver hälften av grejerna eller om de inte passar just våra behov.

Hur vanligt är det för övrigt med s.k ?död mans grepp? på barnvagnar? Maken tyckte att det verkar vara en bra grej men jag har inte hittat några vagnar som jag förstått haft den funktionen.

Bugaboo har en sådan stropp på sina vagnar som man kan trä runt handleden vid behov.
  • pigan86
    kattnos skrev 2018-03-02 06:22:33 följande:

Att köpa vagn är verkligen djungel, hur vet man ens vad man anser vara viktigt när man väntar sitt första barn och vilka funktioner anser man sig behöva. Vi hörde oss runt lite bland bekanta och vad dem tyckte var viktigt osv.

Då vi bor en bit norr om polcirkeln och vintrarna är långa var ett av kraven att de skulle vara rejäla däck på vagnen så man tar sig fram oavsett årstid. Vi tittade runt lite på internet och valde till sist en crescent. Rejäla mönstrade däck och som tur var hade dem kampanj då vi beställde så vi har både liggdel + sittdel till samma vagn.

Men de finns så mkt olika modeller, former, märken osv osv. Vet inte om vi ens kommer trivas med vagnen den frågar kan nog först besvaras om några månader. Har iaf provkört den här hemma och de känns bra. Den rullar bra och väger inte speciellt mkt.
  • andromedae
    Hoppfullhet skrev 2018-02-27 19:21:50 följande:
    Att kunna ta till mig att jag inte kan styra över ngt är otroligt svårt. Har nog lite kontrollbehov där. Man vill ju kunna njuta fullt ut, men har insett att det är nog tyvärr omöjligt. Med min första flicka var jag konstant orolig i 9 månader, men sekunden hon var ute släppte all o jag kunde njuta i fulla drag. Försöker ta små stunder här o där när hon ligger o buffar att bara känns värme i hjärtat o prata med henne.

Önskar så att även du kan hitta dina/era små stunder längs vägen där oron lägger sig o lyckan höjs <3
    När han rör sig och jag känner buffar fylls hela jag av nåt slags lyckorus. Jättehärligt Hjärta.

Hoppas på att så fort han är ute så kan jag slappna av mer, för då kan sambon ta ansvar på ett annat sätt. Nu är det liksom jag som måste ha all koll och vara uppmärksam på hur han verkar må där inne.
    Aug-15 MA v.12, jan-16 MF v.10, IVF FET1 aug-17 kemisk grav.
  • andromedae
    pigan86 skrev 2018-02-28 20:19:31 följande:

Känns just nu som att hela jag är i en tillväxtfas i graviditeten. Magen har skjutit iväg i storlek under dem senaste dagarna, börjar känna mig stor och otymplig men jag älskar det. Jag känner mig kanske inte så jätte bekväm då alla mina kläder jag tidigare trivts i känns trånga men jag känner mig för första gången gravid på riktigt.

Imorgon väntar glykosbelastning nr 2 vilket känns hemskt. Men längtar till nästa besök hos bm som är nästa vecka. Få lyssna på bejbisens hjärta och förhoppningsvis ser allt bra ut. Är lite orolig att mitt järnvärde gått ner ännu mer, låg på gränsen sist och min trötthet har även ökat. Har nog problem med min mage som de är så järntabletter känns inte de minsta lockande.

Har någon här inrett babyrummet än? Har ni shoppat mkt till era små än??

Vi kommer inte ha ett babyrum första året (åren?) utan han kommer få ha ett hörn i sovrummet, vi har ganska stort sovrum.
    Vi har skötbord, det mesta i klädväg, barnvagn. Saknar spjälsäng och bilstol.
    Vi vågar nog inte sätta upp spjälsäng mm förrän i maj (han är beräknad slutet av maj).
    Aug-15 MA v.12, jan-16 MF v.10, IVF FET1 aug-17 kemisk grav.
  • pigan86
    andromedae skrev 2018-03-02 18:10:14 följande:

Vi kommer inte ha ett babyrum första året (åren?) utan han kommer få ha ett hörn i sovrummet, vi har ganska stort sovrum.

Vi vågar nog inte sätta upp spjälsäng mm förrän i maj (han är beräknad slutet av maj).

Vi kommer ha ett babyrum direkt just för att vi har plats och för att vi har ett rätt litet sovrum så de blir trångt. Iofs kommer spjälsängen stå inne hos oss till dess att barnet är så pass stort att den kan sova i eget rum. Men vill ändå att den ska få sitt eget rum direkt. Där inne kommer kläder och lite små saker osv få vara och sedan får man utöka möblerna i samma veva som barnet växer. Vi kommer även ha skötbordMen vill ändå börja göra iordning i dens framtida rum.
  • pigan86
    andromedae skrev 2018-03-02 18:10:14 följande:

Vi kommer ha ett babyrum direkt just för att vi har plats och för att vi har ett rätt litet sovrum så de blir trångt. Iofs kommer spjälsängen stå inne hos oss till dess att barnet är så pass stort att den kan sova i eget rum. Men vill ändå att den ska få sitt eget rum direkt. Där inne kommer kläder och lite små saker osv få vara och sedan får man utöka möblerna i samma veva som barnet växer. Vi kommer även ha ett skötbord där inne. Sen kanske inte rummet nyttjas så mkt första tiden men vill ändå börja göra iordning i dens framtida rum :)
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017