• Missmli

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Hej ! Jag slutade med mina mini piller (ceracette) den 13 april och har aktivt försökt vli gravid sen dess . Jag fick min första ägglossning den 27 april (positivt ägglossningstest) och min första mens efter pillerstopp den 8 maj. Sen är jag osäker på om jag haft någon mer ägglossning då alla test Visat negativt och jag inte känt av någon ägglossning :( fick min andra mens idag 7 juni. Att bli gravid känns så långt bort just nu, de känns som de aldrig kommer . Har två barn sen tidigare och har en förlossningskada efter sista barnet. Går massa tankar i huvudet om jag kanske inte kan bli gravid efter skadan eller om de kommer ta super lång tid efter mini pillren. Tänkte kanske att de är fler som försöker bli gravida så kan vi följas åt och stötta varandra ! Jag hoppas så att jag kommer ha en normal ägglossning nästa månad och ha tur att bli gravid med mitt 3 och såna fall sista barn .

• Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp
  • poolen

Efter super lång Depo Provera användning 10+år så visade sig en normal menstruation idag. 3 veckor efter injektionens sista utgångsdag. Lite osäker på om jag haft ÄL denna månaden då jag bara fick ett svagt band 2-3 dagar, och 1½ vecka senare dök mensen upp. 

Det som ändå känns glädjande är att mensen dykt upp så himla fort, och inte i någon liten fjant blödning eller extrem blödning heller. Så hoppas på att ÄL rättar till sig till nästa försök.

• WanderChild

Äntligen klar med äl! Fy vad ont jag haft senaste dagarna! Viktigt möte på jobbet igår som jag fick genomlida o idag på själva äl-dagen har jag varit på resande fot hela dagen, så mkt stillasittande i trånga utrymmen. Mådde pyton när jag vaknade i morse o hade ONT i höger äggstock. Fick i mig lite yoghurt o en alvedon + ibumetin (vet att ibuprofen helst ska undvikas men va bara tvungen för att kunna komma iväg i tid...). Fick sånt sjukt magknip under resan också så jag visste inte vart jag skulle göra av mig själv! Det släppte först ordentligt nu på kvällen vid elva tiden, o då försvann skönt nog även smärtan i höger äggstock samtidigt! Första gången på en vecka som jag inte känner något alls i magen! Hoppas verkligen nu att det tar sig denna gången o lutealfasen får va längre än den varit innan. Orkar inte genomlida detta särskilt många gånger till.......

• MizzMariah
    oshark skrev 2018-10-05 07:59:09 följande:

Spännande. Jag hade lite uti-känsla en gång när jag hade svamp utan att ha de andra symptomen. Men om det inte var några bakterier borde det väl kanske intr vara det heller.

Man har hu läst om en del som säger att deras första symptom var just molvärk som aldrig släppte efter ÄL. Sen är det nog tyvärr ganska många som haft så och inte varit gravida. När man vill så vill man ju så himla gärna, så det blir lätt att överkänna

ÄL+9 och ännu inget på morgonen. Fastän jag vet hoppas att min korta lutealfas förra gången var för att alla hormoner från p-pillrena inte återställt sig ordentligt plus att jag vet att chansen att det skulle blivit något denna månad är minimal (alltså typ 0,1 % haha) är man ju som man är och kan inte undvika att hoppas. Men börjar få lite mensvärk och ömma bröst nu så det är säkert på g. Hoppas bara det håller sig till måndag så jag får 12 dagar lutealfas! Det vore så skönt.

Okej ja jag håller tummarna för oss båda! Nä om man har svamp så syns det inte på urinprov så det är ju en möjlighet. Fast jag har haft svamp förr och det kliade nått jävulskt.. jag har fortfarande de stickande och ilande känslorna. Äl +8 idag och det känns nästan som äl igen. Ömt och stickningar vid äggstocken och ilningar typ mer i mitten. Skummt och jag har aldrig känt så innan. Bara att vänta och se. Jag har ju aldrig varit gravid så har inte en aning om hur det kan kännas.
  • oshark
    WanderChild skrev 2018-10-06 23:15:54 följande:

Äntligen klar med äl! Fy vad ont jag haft senaste dagarna! Viktigt möte på jobbet igår som jag fick genomlida o idag på själva äl-dagen har jag varit på resande fot hela dagen, så mkt stillasittande i trånga utrymmen. Mådde pyton när jag vaknade i morse o hade ONT i höger äggstock. Fick i mig lite yoghurt o en alvedon + ibumetin (vet att ibuprofen helst ska undvikas men va bara tvungen för att kunna komma iväg i tid...). Fick sånt sjukt magknip under resan också så jag visste inte vart jag skulle göra av mig själv! Det släppte först ordentligt nu på kvällen vid elva tiden, o då försvann skönt nog även smärtan i höger äggstock samtidigt! Första gången på en vecka som jag inte känner något alls i magen! Hoppas verkligen nu att det tar sig denna gången o lutealfasen får va längre än den varit innan. Orkar inte genomlida detta särskilt många gånger till.......

Aj. Men lycka till nu!
    MizzMariah skrev 2018-10-07 03:19:35 följande:

Okej ja jag håller tummarna för oss båda! Nä om man har svamp så syns det inte på urinprov så det är ju en möjlighet. Fast jag har haft svamp förr och det kliade nått jävulskt.. jag har fortfarande de stickande och ilande känslorna. Äl +8 idag och det känns nästan som äl igen. Ömt och stickningar vid äggstocken och ilningar typ mer i mitten. Skummt och jag har aldrig känt så innan. Bara att vänta och se. Jag har ju aldrig varit gravid så har inte en aning om hur det kan kännas.

Ja, jag med, men den här gången hade jag inga symptom. Jättekonstigt. En gång hade jag så ont att jag inte kunde sitta..

ÄL+11 idag och mensen kom inatt. Hade väl hoppats på en dag till, men det var längre än ÄL+7 iaf. Hir brukar ni göra om mensen kommer mitt i natten, jag tror ju egentligen den började innan midnatt, borde jag lägga in den igår då?

När jag la in mensem idag så flyttade NC min ÄL till C21 istället för 20.. Men CD21 var jag över CL i temperatur så jag är hyfsat säker på att ÄL var CD 20. Och FF har inte flyttat den. Aja. Nu återstår att se om ÄL flyttas fram ytterligare öite av sig själv eller om jag ska börja med rr och mp nästa cykel. Ligger den kvar runt CD20 blir det ÄL någon gång runt 27 okt. Lååångt kvar haha.
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-10-07 10:14:51 följande:

Aj. Men lycka till nu!Ja, jag med, men den här gången hade jag inga symptom. Jättekonstigt. En gång hade jag så ont att jag inte kunde sitta..

ÄL+11 idag och mensen kom inatt. Hade väl hoppats på en dag till, men det var längre än ÄL+7 iaf. Hir brukar ni göra om mensen kommer mitt i natten, jag tror ju egentligen den började innan midnatt, borde jag lägga in den igår då?

När jag la in mensem idag så flyttade NC min ÄL till C21 istället för 20.. Men CD21 var jag över CL i temperatur så jag är hyfsat säker på att ÄL var CD 20. Och FF har inte flyttat den. Aja. Nu återstår att se om ÄL flyttas fram ytterligare öite av sig själv eller om jag ska börja med rr och mp nästa cykel. Ligger den kvar runt CD20 blir det ÄL någon gång runt 27 okt. Lååångt kvar haha.

Skönt att du fick längre än innan iaf, hoppas du får ett par dagar till nästa cykel! Jag hade nog lagt in mensen på idag o inte igår, o så bara gjort en notering om att den kom vid midnatt. Hade jag varit du så hade jag även börjat med RR och mp nu. RR ska ju förkorta follikelfasen vilket ju verkar vara lite lång, o mp hjälper eg bara till att stabilisera obalans så är där inget *fel* med dina hormoner så bör det inte ge någon effekt så du har inget att förlora på det :).
  • oshark
    WanderChild skrev 2018-10-07 16:06:38 följande:

Skönt att du fick längre än innan iaf, hoppas du får ett par dagar till nästa cykel! Jag hade nog lagt in mensen på idag o inte igår, o så bara gjort en notering om att den kom vid midnatt. Hade jag varit du så hade jag även börjat med RR och mp nu. RR ska ju förkorta follikelfasen vilket ju verkar vara lite lång, o mp hjälper eg bara till att stabilisera obalans så är där inget *fel* med dina hormoner så bör det inte ge någon effekt så du har inget att förlora på det :).

Tycker du jag ska göra det? Jag har ju båda hemma. Jag läste bara någon artikel där de sa att man inte borde börja experimentera med saker förrän man haft tre egna cykler efter pillerstopp, för att typ "ge kroppen en chans". För cykeln blev ju bättre den här gången så jag undrar om möjligheten finns att den nästa cykel kortar ner follikulärfasen lite till (och förhoppningsvis förlänger lutealfasen lite till). Men som alla andra är jag otålig och vet att 20 dagar är väldigt lång tid att gå och vänta på ÄL!
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-10-07 17:53:55 följande:

Tycker du jag ska göra det? Jag har ju båda hemma. Jag läste bara någon artikel där de sa att man inte borde börja experimentera med saker förrän man haft tre egna cykler efter pillerstopp, för att typ "ge kroppen en chans". För cykeln blev ju bättre den här gången så jag undrar om möjligheten finns att den nästa cykel kortar ner follikulärfasen lite till (och förhoppningsvis förlänger lutealfasen lite till). Men som alla andra är jag otålig och vet att 20 dagar är väldigt lång tid att gå och vänta på ÄL!

Munkpeppar borde iaf inte va några problem tycker jag, som sagt ska det ju bara hjälpa till med återställningen. O RR påverkar ju på rätt ställe, om det nu har ngn effekt på dig. Jag började med RR redan innan första äl efter pillerstopp. Blev otålig när det gått över en månad sen sista pillret... :/
  • oshark
    WanderChild skrev 2018-10-07 22:32:10 följande:

Munkpeppar borde iaf inte va några problem tycker jag, som sagt ska det ju bara hjälpa till med återställningen. O RR påverkar ju på rätt ställe, om det nu har ngn effekt på dig. Jag började med RR redan innan första äl efter pillerstopp. Blev otålig när det gått över en månad sen sista pillret... :/

Ja jag förstår det. Jag hade ju tur som fick ÄL inom en månad - var dessutom inställd på att det skulle ta längre tid än så.

Det som gör att jag velar är att om jag håller mig till 20+10 nu så kommer ÄL komma perfekt i både november och december. Kunde jag få fram ÄL till CD15 den här cykeln skulle den komma perfekt, men då blir chanserna inte lika bra i nov och dec. Så jag tror jag kommer vänta ändå och se skulle ÄL krångla den här gången har jag ju båda hemma redan så kan börja direkt efter denna cykeln.
  • MizzMariah
    oshark skrev 2018-10-07 10:14:51 följande:

Aj. Men lycka till nu!Ja, jag med, men den här gången hade jag inga symptom. Jättekonstigt. En gång hade jag så ont att jag inte kunde sitta..

Jag hade nog lagt in den igår eller så att äl inte flyttades om den kommit mitt i natten.
  • oshark
    MizzMariah skrev 2018-10-08 08:43:15 följande:

Jag hade nog lagt in den igår eller så att äl inte flyttades om den kommit mitt i natten.

Den flyttar ÄL ändå.. Jag tror att det har att göra med att första tempen efter ÄL bara är 0.08 grader över CL. Men fick negativt ÄL-test dagen innan och hade känningar så ganska säker på att ÄL var CD20 ändå.
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp